פאביה הוא אחד הדגמים הוותיקים בארסנל של סקודה בגלגולה המודרני. ב-1999 היה זה הדגם השני של המותג הצ'כי (אחרי אוקטביה מ-1966) שהתבסס על רצפה של קבוצת פולקסווגן, ומאז הוא אחד הדגמים החשובים של סקודה; בשלושת הדורות הראשונים נמכרו כ-4.5 מיליון יחידות של סקודה פאביה.

הדור הרביעי של פאביה הוצג במאי 2021, שבע שנים אחרי קודמו, וכמו הסופרמיני פולו ואיביזה שראו אור כבר ב-2017, הוא מבוסס על הפלטפורמה MQB בגרסתה הקטנה (A0) – והמשמעות היא שיש בסיס להגדלה משמעותית של הדגם.

ואכן, כך היה. בסיס הגלגלים גדל ב-9.5 ס"מ תמימים, ל-256 ס"מ, האורך התארך ב-11 ס"מ ל-411 ס"מ, הרוחב התרחב ב-5 ס"מ ל-178 ס"מ.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

במהלך ההשקה של אניאק בצ'כיה לפני חודשיים, פגשתי בה במסגרת הצילומים שנעשו לפאביה, אך לא דמיינתי שתוך זמן קצר אגע בלחצן ההתנעה שלה במרכז פראג, אבל לחיים תכניות משלהם. היא נראתה מצוין במפגש הראשון, והרושם הזה נשמר גם לשני – גם כי היא גדולה יותר, אבל לא רק.

נראית טוב 
החזית משלבת מופע אגרסיבי כמקובל בדגמי סקודה העכשוויים, עם שבכה המפגינה נוכחות רבה, מסתייעת במערך תאורה בולט. הממדים שגדלו מסתייעים בפרופורציות נכונות מאשר בדגם הפורש, וקווים עדינים בדופן מגדילים עוד יותר את ההופעה של פאביה החדשה. האחוריים החדים מצטרפים למסר העיצובי הכולל, ויחידות התאורה הצרות לרוחב החלק האחורי מדגישות את ממד הרוחב. 

ולמרות הכל, הדגם החדש נראה מאוד פאביה – בגלל מבנה הקורה האחורית, הגג השחור – אבל אחרת: עדכנית, צעירה יותר. המבנה והעיצוב החדשים סייעו גם לקבלת יעילות אווירודינמית טובה, ומקדם הגרר של הדגם החדש הוא 0.28. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

עם פתיחת הדלת מתגלה סביבת נהג מזמינה למראה, עכשווית בעיצובה. היא נראית מוצקה, והקווים מדלת לדלת יוצרים תחושה שהרכב רחב ממה שהוא באמת. חלקים מסוימים, כמו ידיות הדלת ופתחי האוורור העגלגלים בצדדים, מעוצבים באופן מקורי ונאה, ושילוב הגוון הכתום במקומות רבים, דיפון הבד וריפוד המושבים, יוצר אווירה צעירה. עם זאת, רוב המשטחים בסביבת הנהג (כולל אלה עם דיפון הבד) ואלה בדיפון הדלתות קשיחים מדי למגע, מעט חלולים לתחושה.   

צג המולטימדיה הגדול, "9.2, נאה ובבסיסו מערך התפעול החדש של סקודה, וגם כאן כמו בדגמים עדכניים אחרים של קבוצת פולקסווגן, גם במותג סקודה – העיצוב העדכני והנאה באים על חשבון הנדסת האנוש ידידותית. בפאביה הזאת בקרת אקלים מפוצלת, אך התצוגה שלה נראית מעט פשוטה, תפעול פונקציות רבות שלה נעשה דרך הצג, וזה לא נוח. עוד בולטים בסביבת הנהג מחוונים מוקרנים שיכולים להציג גם את מפת הניווט. על רקע האבזור העשיר מוזר לגלות שתא הכפפות ומראות האיפור אינם מוארים. מושב הנהג הנאה מתגלה כנוח בנסיעות ארוכות.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

המרחב מאחור נאה, עם מרווחי רגליים מצוינים, והודות לתנוחת ישיבה מעט נמוכה (אבל לא מדי) גם מרווח הראש נאה. יפה לגלות שם פתחי אוורור וגם תושבת נוחה לסלולר/טאבלט. הילדים שלנו אהבו אותה, שלכם יאהבו אותה. 

בסקודה גאים כמובן בגודל תא המטען – 380 ליטר, כמו בגולף המשפחתית – ובמבנה השימושי שלו. אבל מה שמספיק למשפחה בכל שימוש רגיל, לא בהכרח עומד בדרישות של מסע קניות של נערה מתבגרת (חלק אינטגרלי מחופשה משפחתית). נו טוב, למה ציפיתי כשבחרתי במלון ליד כיכר ואצלב? מזל שיכולנו לקפל חלק מהמושב בדרך לשדה התעופה. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

תפריט מוכר  
בצד הטכני אין הפתעות; לפאביה החדשה אותו מערך מנועים/תיבות/הנעה כמו בדגמי הסופרמיני האחרים של קבוצת פולקסווגן. מנוע הבנזין 1.0 ליטר 3 צילינדרים מוצע בלי מגדש או איתו, ולגרסה המוגדשת החזקה 110 כ"ס ואופציה לתיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, מה שמסדר לה האצה של 9.6 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש – וזו גם הגרסה ששירתה אותנו. בראש ההיצע גרסת טורבו-בנזין 1.5 ליטר 4 צילינדרים 150 כ"ס.

עם היציאה לדרך, מתגלה מנוע שאופי פעולתו נעים, הוא שקט והיכולת טובה. נדרש שבריר שנייה כדי לחלוף מעל קו ה-2000 סל"ד, שם מושג שיא המומנט, ולהתחיל לייצר כוח מספק לדחף של ממש, אבל לרוב זה לא מפריע, אותו כוח מספק מאפשר לרכב להגיע למהירויות גבוהות ולשמר קצב טוב בכבישים המהירים. עם זאת, תחת עומס המנוע מתאמץ יותר, והוא קצת פחות נלהב בהאצות מידיות כאשר צריך לעקוף וגם בנהיגה מהירה ממש. ככל שזה קשור לצליל המנוע, הוא מזמין פחות מאשר בדגם הקודם. בזחילה עירונית חסרה מעט הדרגתיות בהעברת הכוח וגם פעולת מערך הדימום/התנעה מורגשת מדי. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

צריכת הדלק בהחלט טובה. למרות שרוב הזמן היינו ארבעה ברכב ונענו במהירות אירופאית (140-150 קמ"ש בכביש המהיר), הצריכה מחוץ לעיר הייתה 15.5 ק"מ/ל', ובתנועה עירונית 12 ק"מ/ל'. בין שאר האופציות גם מכל דלק מוגדל של 50 ליטרים במקום התקני שנפחו 40 ליטרים, מה שמאפשר לקבל טווחי נסיעה מרשימים.  

תשתית מאתגרת 
בכל הקשור לנוחות הנסיעה, מרכז פראג מאתגר את מתלי הרכב עם אריחים המהווים את מצע התשתית שם, ולאלה יש יותר שקעים ומשטחים מקומרים מאשר חלקים ישרים. מחוץ לעיר, בכבישים שאינם מהירים, השיבושים גדולים. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

המתלים נוקשים יחסית, והצמיגים ברמת הגימור הזאת, 245/45-17, אינם מסייעים להם הרבה בגלל דופן צנומה מדי. התוצאה: נוחות הנסיעה בעיר ובכבישים המשניים לא התעלה ואילו באוטוסטרדות המהירות, שסלולות היטב, נוחות הנסיעה טובה משמעותית. בכל הקשור לאיכות הנסיעה – רעשי כביש ורוח, עידון – פאביה בהחלט טובה ביחס למקובל בקטגוריה. 

פאביה החדשה מפגינה כי היכולת הדינמית שלה טובה מאוד – הן ביציבות גבוהה בכבישים המהירים, הן ביכולת לצלוח בקצב גבוה פניות בכבישים מפותלים. ההגה, המעט קל במצב רגיל, מפנה את הגלגלים, גם בעומס, באופן שהוא ברור מאוד לנהג. עם זאת, פאביה אינה מכונת נהיגה המכוונת לנהג, והמנוע הזה ממש אינו מאתגר פעולת המתלים ואחיזת הצמיגים. הבלמים מספקים את הסחורה כנדרש, ובעיר חסרה הדרגתיות בפעולת הדוושה. 

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו

זוהי סקודה 
פאביה החדשה עשתה צעד ענק בהשוואה לקודמתה, ומביאה לידי ביטוי משופר את התפישה המאפיינת דגמים קרובים של סקודה – מכונית קטנה-גדולה ושימושית. 

לאחר ההתנסות בצ'כיה נראה לי שפאביה החדשה היא מכונית שמאוד תתאים למי שמחפש סופרמיני שימושית, יעילה ועדכנית, כזאת שיכולה לשמש תחליף גם למכונית משפחתית. 

המכונית יוצרת רושם שהיא גדולה מהמקובל בקטגוריה, והיא מרווחת, מצוידת ונראית נהדר. אמנם, איכות משטחי הפלסטיק אינה גבוהה, ונוחות הנסיעה על אספלט משובש אינה מתעלה, אבל כל השאר ראוי מאוד, ונראה שיש לה פוטנציאל להצלחה גם בישראל.

סקודה פאביה - מבחן דרכים (נהיגה ראשונה)
צילום: מערכת אוטו