באפריל האחרון חשפה טויוטה את התוכנית שלה לשיפור וייעול מערך הייצור והדגמים שלה בדרך להפחתת זיהום האוויר לרמה של אפס פליטת פחמן (Carbon neutrality).

התוכנית הנרחבת (פרטים כאן) זכתה לכותרת "טויוטה bZ" (ר"ת של beyond Zero; מעבר לאפס), ובמסגרת הצגתה נחשף רכב תצוגה ראשון בסדרת דגמים עתידיים. דגם זה, טויוטה bZ4X, זוכה כעת לגרסה סדרתית, וזו צפויה להגיע גם לישראל במחצית השנייה של 2022.

מקונספט למציאות
כאמור, טויוטה bZ4X קונספט שנחשף לפני מספר חודשים היה דגם תצוגה בשלב פיתוח מתקדם, וככזה היה קרוב מאוד לגרסה הסדרתית שנחשפה כעת. עיצובו של הדגם הסדרתי כמעט זהה, כאשר מבחוץ הוא משלב בין הקו המוכר של הדגמים הנוכחיים (ראב4, למשל) ומוסיף אלמנטים מתקדמים ובולטים בעזרת קווים חדים, כנפים קדמיות מושחרות, וחזית מודגשת במיוחד בגלל היעדר שבכה מקובלת.

ההופעה השונה נוצרת, בין היתר, גם הודות לפרופורציות ייחודיות המתאפשרות בזכות שימוש בפלטפורמה e-TNGA המיועדת לכלי רכב חשמליים. ביחס לראב4 המוכר, ל-bZ4X בסיס גלגלים ארוך ב-16 ס"מ ל-285 ס"מ, והוא נמוך ממנו ב-8.5 ס"מ, ל-161.5 ס"מ. נתוני אורך ורוחב מרכב לא פורסמו, אך בטויוטה מציינים סרחי עודף קצרים יותר ביחס לראב4. בתא המטען רצפה כפולה ונפח הטענה הוא  452 ליטרים.

סביבת הנהג דומה עד זהה לזו של רכב הקונספט. במרכזה מסך מולטימדיה גדול ולוח מחוונים דיגיטלי (7 אינץ') הממוקם רחוק מהנהג. בטויוטה מציינים כי לראשונה יוצע דגם לייצור עם "היגוי-על-חוט" ללא חיבור מכאני לגלגלים; יצוין כי בשלב זה אין הרשאה להיגוי כזה במדינות רבות בעולם, כולל האיחוד האירופאי, ארה"ב. בנוסף ובהתאם לשוק היעד (ומאותן סיבות של תקינה) הוא יוצע עם אפשרות להגה במבנה מלבני קטום בדומה לזה של דגמי טסלה. בניגוד לטסלה, בגרסה ה"קטומה" יחס ההעברה של ההגה משתנה וניתן לסובב אותו ב-150 מעלות בלבד להפניה מלאה של הגלגלים (קוטר סיבוב 11.4 מ').

סוללה לשנים קדימה
הדגם החדש יוצע בשתי גרסאות הנעה, קדמית או כפולה. לראשונה 204 כ"ס (150 ק"ו), 27 קג"מ המספיקים ל-8.4 שניות ל-100 קמ"ש ולמהירות מרבית מוגבלת של 160 קמ"ש. בגרסת ההנעה הכפולה 2 מנועים בהספק של 107 כ"ס כל אחד לתפוקה משולבת של 217 כ"ס (160 ק"ו), 34.2 קג"מ ולנתון האצה של 7.7 שניות ל-100 קמ"ש.

בשלב הראשון יוצע הדגם החדש עם סוללה אחת בקיבולת 71.4 קוט"ש לטווח נסיעה מרבי של 450 ק"מ לפי תקן WLTP. טעינה ביתית תתאפשר בקצב של 11 ק"ו (תלת-פאזי) וטעינה מהירה עד 150 ק"ו (80% בכ-30 דק'). בנוסף תציע טויוטה אפשרות לגג עם לוחות סולאריים היכולים ליצור אנרגיה שתגדיל את טווח הנסיעה בעוד 1,800 ק"מ בשנה.

לטענת טויוטה הסוללה תוכננה כך שגם לאחר שימוש של 10 שנים ו-240,000 ק"מ היא צפויה לשמור על קיבולת של כ-90% (טווח של כ-405 ק"מ).

מערכת ההנעה תאפשר נהיגה באמצעות דוושה אחת. מערכת ההנעה הכפולה תוכננה בשיתוף סובארו וכוילה על ידה ומציעה מצבי נהיגה לשלג/בוץ קלים או כבדים.