השינויים הטכנולוגיים בעולם, שמתחדשים במהירות, אינם פוסחים על שום ענף. שינויים אלו משפיעים גם על אופיים של ההון האנושי המעוניין להכנס לענפים השונים – הסטודנטים. קרן דביר, חוקרת מנוסה במדעי החברה למדה את ענף הרכב והסטודנטים שלומדים אותו וחזרה עם תובנות.

סטיגמות? לא בבית ספרנו — הסטודנטים החדשים בענף הרכב
צילום: יח"צ

החיבור שנעשה בין המכללות השונות בענף הרכב לבין המעסיקים עצמם, משכה למכללות סטודנטים שהגיעו אליהם במטרה ברורה ללמוד, להתמקצע ולמצוא עבודה בענף הרכב, וזאת בדרך הכי מהירה ונכונה שניתן לעשות. כיום, כבר לא מדובר באנשים שהגיעו למכללות או לענף הרכב בלית ברירה. הסטודנטים כיום מחוברים לענף ולכן בעלי מוטיבציה גבוהה במיוחד ללמוד אותו ולהשתלב בו במסלול קריירה. נציין כי החיבור שנוצר בשנים האחרונות בין המכללות למעסיקים הוא תוצאה מבורכת של פעילות חברת מומנטום – חברה לתועלת הציבור שהוקמה בשנת 2016, ביוזמת קרן ביחד ובשותפות חברות יבוא הרכב ואיגוד היבואנים. חברת מומנטום שמה לעצמה כמטרה להפוך את מקצועות הרכב לתחום השכלה והכשרה מבוקש, המאפשר לצעירים וצעירות בישראל מימוש עצמי ותעסוקה איכותית, המבוססת על פרופסיה מובחנת, עם אפשרויות לקידום ולתגמול הולם, לחיזוק ענף הרכב והכלכלה הישראלית.

סטיגמות? לא בבית ספרנו — הסטודנטים החדשים בענף הרכב
צילום: יח"צ
כחלק מתובנותיה של קרן מהמחקר שערכה, ניתן לראות כי הסטודנטים כיום מבינים שהקשר בין לימודים לעבודה הוא הדוק: לימודים מקנים בסופם עבודה. בעבר, סטודנטים למדו מקצועות כלליים בתקווה שבעתיד ימצאו עבודה, אך כיום, יותר ויותר סטודנטים מעדיפים ללמוד מקצוע במכללה שמקושרת למעסיקים בתחום, יתרון שיגדיל באופן משמעותי את סיכוייהם למצוא עבודה בתום הלימודים. 

במסגרת המחקר, ערכה קרן שיחות עם סטודנטים. אותן שיחות הבהירו לה עד כמה הסטודנטים חדורי מוטיבציה. הם יודעים מה הם רוצים מעצמם, מציבים לעצמם מטרות ופועלים בהתאם על מנת להשיג אותן. במסגרת אותן השיחות, התגלה כי השכר בעבודה לאחר הלימודים אינו הנושא העיקרי לו מייחסים הסטודנטים חשיבות. על פי הסטודנטים, הנושא הבוער בהם הוא ההתפתחות המקצועית במהלך הקריירה ואילו קורסים, הדרכות והכשרות יציעו להם המעסיקים על מנת לסייע לכך. נקודה מוכרת שכבר התחילו להתחשב בה המעסיקים בענף הרכב על מנת לשמר ולמקצע את העובדים שלהם. 

סטיגמות? לא בבית ספרנו — הסטודנטים החדשים בענף הרכב
צילום: עזרא רפאל

ומה לגבי המכללות השונות בענף ומידת שביעות רצונם של הסטודנטים מאותן המכללות? במסגרת המחקר מצאה קרן כי מידת השביעות גבוהה במיוחד. המכללות מספקות, מעבר לידע המקצועי, גם בית חם לסטודנטים. רכזי המגמות מכירים באופן אישי את הסטודנטים, את היכולות שלהם, את הקשיים שלהם ומסייעים בכל דרך שניתן על מנת שאלו יסיימו את לימודיהם בהצלחה. 

פרטים נוספים על ענף הרכב, המשרות המוצעות בו, הקורסים ומסלולי הלימוד ניתן למצוא באתר אוטוג'וב - www.autojob.co.il.

סטיגמות? לא בבית ספרנו — הסטודנטים החדשים בענף הרכב
צילום: עזרא רפאל