זהו הדור השביעי של יונדאי אלנטרה, זו שהחלה את דרכה בישראל בתחילת שנות התשעים בשם 'לנטרה', המשיכה כ'אלנטרה', בשלב מסוים נקראה 'i35', ואז חזרה להיות 'אלנטרה'. הדגם הזה, שהוצג במרץ 2020, ציין שלושים שנים להשקת הדגם.

בגלגולה הנוכחי מוצעת המשפחתית הקומפקטית בגרסת מרכב אחת (סדאן) עם יחידת כוח אחת (היברידית) ובשתי רמות גימור ('פרמיום', 'סופרים'). רמת הגימור הראשונה מכוונת לציי רכב ומחירה 148,000 שקלים, ואילו השנייה פונה ללקוחות הפרטיים, מוצעת ב-150,000 שקלים, והיא עשירה בהרבה באבזור ומפרט הבטיחות שלה מתקדם יותר (ראו פירוט בהמשך).

יונדאי אלנטרה היברידית גם תחליף בתחילת הרבע השני של 2022 את איוניק – המשפחתית ההיברידית הכל כך מצליחה כאן – הנמכרת ביותר ב-2018, השנייה הנמכרת ב-2019 ו-2020. ביחס לאחרונה, בסיס גלגלים ארוך ב-2 ס"מ ל-272 ס"מ והיא יקרה ב-4,000 שקלים.

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

עיצוב, איכות וקיר הפרדה
בחוץ. העיצוב החיצוני דרמטי ואלגנטי בו-זמנית. זה מתחיל ביחידות תאורה מסוג לד, זוויתית בסגנונה, כשמחברת ביניהן שבכה עצומה שתופסת את מרב שטח החזית. צללית הצד ארוכה ונמוכה (467 ס"מ אורך, 142 ס"מ גובה), והגג משתפל עד לסוף המרכב, ליצירת מעין סדאן-קופה. מאחור תאורת לד יפהפייה, עם פס המחבר בין שתי יחידות התאורה. התוצאה הכוללת נראית נהדר, בטח בכחול שקיבלנו.

בפנים. סביבת הנהג נראית טוב. הצבע אפור, כמו באיוניק, ויש שיאהבו, יש שפחות. גלגל ההגה נאה והכפתורים שבו אלגנטיים משהו, לוח המחוונים המוקרן וצג המולטימדיה הצמוד אליו, שכאילו ממשיך ממנו אך למעשה לא שוכן תחת המצחייה אלא הופך להיות "צף". בחלקו האמצעי של הדשבורד בקרת המיזוג – נפרדת וקלה לשימוש. בין הנהג לנוסע קונסולה רחבה עם הפרדה מאוד ברורה בין הנהג לנוסע, ובצד הנוסע מעין "קיר" הפרדה בדמות ידית אחיזה שלא יהיה לה שימוש מעשי. בורר ההילוכים מעוצב היטב וכך גם הכפתורים שבצדו.

איכות והנדסת אנוש. איכות החומרים סבירה על גבול הסבירה מינוס, ואיכות ההרכבה רק בסדר. הנדסת האנוש טובה. לוח המחוונים המוקרן מציג מחוונים עגולים בלבן אלגנטי וצג המולטימדיה רק סביר למראה, אך זריז מאוד בפעולתו. שניהם אגב, אינם דוברי עברית. תאי האחסון סבירים בגודלם, ודלת תא הכפפות הפתיעה כשגילינו שאין לה שיכוך והיא פשוט "נופלת" מטה.

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

מושבים קדמיים. המושבים נאים למרות שתחושה היא שהבד זול יחסית ודק משהו. בסיס המושב רך יחסית וכך גם משענת הגב. התמיכה הצדית טובה, גם למותניים וגם לירכיים והתמיכה לגב התחתון לא אידיאלית. תנוחת הנהיגה טובה, אין כיוון גובה מושב לנוסע, והראות החוצה סבירה לפנים ופחות לאחור. אין רווח בין מראות הצד לקורות הקדמיות, וחבל, וגם המראות עצמן קטנות יחסית, ושוב חבל. ואפרופו חבל, המרחב לנהג מעולה, לנוסע שלצדו הרבה פחות, מחיר עיצוב הקונסולה שבינו ובין הנהג. זה לא נעים, בוודאי כאשר הפלסטיק נוקשה וגימור החיבורים בידית עצמה לא מוצלח.

המרחב מאחור. מפתח הדלת ראוי והמרחב הכולל בסדר. מרווח הברכיים גדול, מרווח הראש פחות, תוצאה של העיצוב החיצוני. המרווח לכפות רגליים בצד ימין בינוני, בגלל שבסיס המושב הקדמי נמוך ולא ניתן להגביהו; לנוסע משמאל, תלוי בכמה הנהג הגביה את המושב.

בסיס המושב נוח, למשענת הגב חסרה תמיכה לגב התחתון והיא בזווית שנוטה לאחור (אין כיוון זווית). וגם כאן יש שיאהבו ויש כמוני, שפחות. הראות החוצה סבירה מינוס, שוב, תוצאה של העיצוב (קו מותניים גבוה) החיצוני. יש משענת יד, אבל אין שקעי USB – וחמור מכך: אין פתחי מיזוג.

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

תא מטען. תא המטען עמוק מאוד ומתהדר בנפח של 474 ליטרים. הסף נמוך שזה אחלה, אך המפתח פחות מרשים וכנראה יהיה הקרטון ההוא שיהיה צורך לאחסן במושב האחורי. חוץ מזה, יש תאורה, אין ווי תליה, אין ווי עיגון, יש גלגל חלופי, אם כי לא בגודל מלא. כיאה לתקינה אמריקאית, ניתן לקפל את המושבים האחוריים מתוך תא המטען.

אבזור, בטיחות
אבזור. ברמת הגימור 'סופרים' תאורת לד, חישוקי "17, גג שמש, מפתח חכם, לוח מחוונים מוקרן, בקרת אקלים מפוצלת, התנעה מרחוק, מולטימדיה עם שיקוף סלולרי, מצלמה אחורית עם תצוגה דינמית; בלטו בחסרונם: תאורת אווירה וקיפול מראות אוטומטי.

בטיחות. אלנטרה לא נבחנה עדיין ביורו NCAP אך קיבלה את הציון המרבי במבחן הריסוק האמריקאי NHTSA. במפרט הבטיחות: בלימה אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, תיקון סטייה מנתיב, עמעום אוטומטי, ניטור שטחים מתים, התרעות על תנועה חוצה מאחור, עייפות נהג, סכנה בפתיחת דלת.

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

בעיקר יעיל, וחסכוני
מספרים יבשים.
יחידת הכוח ההיברידית באלנטרה דומה לזו באיוניק, אך המכלולים שלה שודרגו, לעמידה משופרת בתקני זיהום. מנוע בנזין אטמוספרי 1.6 ליטר מייצר 105 כ"ס ב-5700 סל"ד ו-15 קג"מ ב-4000 סל"ד, המנוע החשמלי 43.5 כ"ס ו-17.5 קג"מ והתפוקה המשולבת היא 139 כ"ס ו-27 קג"מ. התיבה דו-מצמדית 6 הילוכים וההנעה קדמית. משך ההאצה מ-0 ל-100 קמ"ש 10.8 שניות והמהירות המרבית 173 קמ"ש (ברמת הגימור הנמוכה יותר, 10.5 ש', 178 קמ"ש).

דברים שאינם במפרט. הזינוק מהמקום ממש טוב, חד וזריז. האצות הביניים נאות, נעשות באופן מיידי. עם זאת, ככל שהמהירות עולה ובייחוד בעומס, כמו עלייה ארוכה או עקיפה בתנאים מכבידים, היכולת פחות טובה. בנוסף, תחת העומס הנ"ל כאשר מנוע הבנזין בסל"ד ממש גבוה, הוא נשמע מדי. בנוסף, כאשר מנוע הבנזין נכנס לפעולה, בעמידה, הוא רועש יחסית.
 
פעולת התיבה חלקה לרוב, מהירות התגובה שלה בסדר גמור, והשילוב בינה לבין המנוע נעים. בלטו בחסרונם פקדי הילוכים מאחורי ההגה שיכולים גם לשלוט על עוצמת הבלימה הרגנרטבית, כמו באיוניק. וחבל.  

צריכת הדלק הממוצעת במבחן הפתיעה לטובה ועמדה על ליטר לכל 18.5 קילומטרים. סופר מרשים.

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

מרשימה במתלים, פחות בשאר
בעיר. נוחות הנסיעה טובה, המתלים מכוילים בצורה טובה, כך שגם שברים בינוניים מטופלים היטב, גם תיקוני כביש ואפילו פסי האטה כולל אלה האלימים שביניהם. שאפו. רק שברים חדים ועמוקים במיוחד או תיקונים חדים וגבוהים במיוחד, מצליחים להוציא את המכונית משלוותה. חלק מזה נזקף לחובת החתך הנמוך של הצמיגים, 225/45-17.

בינעירוני. נוחות הנסיעה מחוץ לעיר טובה, והמתלים פועלים היטב גם בכבישים בין-עירוניים ומטפלים כראוי בשיבושים אופייניים. איכות הנסיעה הכוללת נפגעת מבידוד רעשים מוצלח פחות. רעשי רוח חזקים נשמעים כבר ב-100 קמ"ש, ורחשי כביש נשמעים מדי, ונעלמים רק בכביש סלול היטב וחדיש. במפתיע, בשיוט בטורים ממש נמוכים, לעיתים בבלימת מנוע ארוכה, מופיע צקצוק מכיוון לוח המחוונים וצג המולטימדיה; הוא אינו רגעי, אלא ארוך ומתמשך.

יכולת דינמית. בכבישים מפותלים, אלנטרה יכולה לנוע בקצב ראוי, ותתנהל בפניות היטב. היא נכנסת היטב לפניות, והאחיזה שמציעים הצמיגים טובה. משקל ההגה טוב, גם המרכוז שלו. לאלה מצטרפת בלימה טובה. עם זאת ולמרות היכולת הראויה, זו אינה מכונה שתעניק הנאה ממעשה הנהיגה. 

יונדאי אלנטרה היברידית – מבחן דרכים (רמת גימור סופרים)
צילום: אוהד אלגוב

מצד אחד, מצד שני
מצד אחד, יש ליונדאי אלנטרה יתרונות גדולים בנושאים חשובים, מצד שני יש בה גם חסרונות שחלק מהם גרמו לנו להרים גבה בפליאה.

בין היתרונות בולטים עיצוב מרשים ורב נוכחות, אבזור עשיר ומפרט בטיחות מכובד, מרחב פנים נאה, ביצועים ראויים, נוחות נסיעה טובה וצריכת דלק מצוינת. בין החסרונות – מלפנים, תנאי מחיה לא טובים לנוסע; מאחור, מושב לא נוח והיעדרם של פתחי אוורור; רעשי מנוע, רוח וכביש בולטים; אותם צקצוקים שנשמעו במכונית המבחן.   

כך שהסיכום מצביע על משפחתית שנראית נהדר והיא ראויה ברוב הפרמטרים החשובים, היא אינה שקטה כנדרש – ועולה 150,000 שקלים, מה שעושה את יונדאי אלנטרה לאחת המשפחתיות היקרות בישראל.

כך שאלנטרה החדשה היא מכונית ראויה, התמורה שהיא מעניקה מעט פחות.

*פורסם ב-03.12.21 (נוסף וידאו)