על-פי תחזית של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, עד שנת 2030 צפוי נתח השוק של רכבים חשמליים בישראל לצמוח לכ-84% מכלל מכירות הרכב החדש. עוד צופים שם, שעד שנת 2025 מספר הרכבים החשמליים בארץ יגיע למספר מדהים של כ-228 אלף כלי רכב.

בהתחשב בכך שמרבית אזרחי מדינת ישראל מתגוררים בגוש דן, המאופיין בבנייה רוויה, לא מן הנמנע שבשנים הקרובות תתווספנה אלפי עמדות טעינה ביתיות, או כאלו במקומות העבודה, לאלו שבחב הציבורי. עמדות שכאלה תהיינה נחוצות לצורך אספקת אנרגיה לכל אותם רכבים חשמליים שצפויים לעלות לכביש בשנים הקרובות. 

מדוע כל-כך חשוב להקים עמדות טעינה ביתיות עוד בשלב בניית הבניין?

חשוב להבהיר, התקנת עמדת טעינה במרחב המשותף של הבניין, לאחר הקמתו, עלולה לעורר מגוון רחב של בעיות ואתגרים, החל מהצורך הבסיסי להסדיר את הקמת העמדה למול ועד הבניין וחברת הניהול, ועד לסוגיות טכניות כמו מיקומה של העמדה והסדרי בטיחות כאלו ואחרים.

טירוף החשמל: עלייה בדרישת רוכשי דירות להקמת עמדות טעינה בבניינים משותפים
צילום: יח"צ

בדיוק בשל כך קיימת חשיבות רבה בהכנת תשתיות לטעינת רכבים במבני מגורים עוד בשלבי הבנייה, שכן הוספת תשתית לטעינת רכבים חשמליים בחניוני הבניינים לאחר סיום הבנייה תהיה מורכבת עד בלתי אפשרית עקב המורכבות ההנדסית והצורך בהסכמת דיירים הנגזרת מכך.

הדרישה כיום היא שקבלן יספק בפרויקטים חדשים למגורים כ-30 עמדות טעינה, ועד כ-50% ממקומות החנייה (הקצאה שמשתנה מעיר לעיר בהתאם למדניות העירייה). 

לדברי רוני כהן, מנכ"ל אלדר שיווק, חלק מהיזמים מעריכים כי כמות החניות החשמליות לא תספיק וכבר נערכים לאספקת יותר מקומות חנייה לרכבים חשמליים. עם זאת,  להערכתו עדיין צפוי מחסור בעמדות טעינה בפרויקטים חדשים למגורים.

דברים ברוח דומה מציג גם חיים קראדי, מנכ"ל פרשקובסקי מניבים: "העולם הולך לקראת חשמול מכוניות ובשנת 2030 הרוב המוחלט של המכוניות בכביש – יהיו מכוניות חשמליות ולכן יש להיערך כבר היום לעמדות טעינה בבנייני מגורים בשכונות חדשות. "נכון להיום, אנחנו חוששים שלחברת החשמל אין את היכולת לספק כאלו כמויות כאלה של חשמל, זו בעיה שיש להיערך אליה כבר מהיום ויפה שעה אחת קודם".  

טירוף החשמל: עלייה בדרישת רוכשי דירות להקמת עמדות טעינה בבניינים משותפים
צילום: יח

האם הביקוש לעמדות טעינה גורף בכל הארץ, או שמא תלוי מיקום גיאוגרפי? 

על-פי נתוני משרד הבינוי והשיכון, עד 2025 צפוי הביקוש לעמדות טעינה ציבוריות לעלות בטווח שבין 4% ל-30%. עד עולה מאותה תחזית, שהביקוש אינו גורף לכלל הארץ, אלא תלוי מיקום גיאוגרפי. כך למשל, הביקוש לעמדות טעינה ציבוריות באזור הכפרי בישראל צפי לעלות באופן מתון יחסית של 4%, זאת לעומת הביקוש בתל אביב-יפו וחיפה, שצפוי לעלות ב-30%. 

ניתן להניח שהביקוש לעמדות טעינה ציבוריות ישליך על הביקוש לעמדות טעינה פרטיות, או כאלו שיותקנו במקומות העבודה של בעלי הרכבים החשמליים – אזורים בהם לא תהיה פריסה מספקת של עמדות ציבוריות יגרמו בהכרח לבעלי רכבים חשמליים באותו אזור להתקין עמדת טעינה פרטית בביתם. לדברי סתיו שמולביץ', סמנכ"ל הנדסה בקבוצת יוסי אברהמי, "בשנים האחרונות אנו עדים לשינוי נרחב במערך התחבורה בישראל ומעבר של רבים לשימוש ברכבים חשמליים. לכן אנחנו לא ממתינים לדרישה מהרשויות וחשוב לנו להתאים את הפרויקטים שלנו לעתיד המתהווה. בפרויקט עתידי שלנו בתל אביב מתוכננות עמדות הטענה לרכבים חשמליים בכל חניה וכן עמדות הטענה לאופניים חשמליים לשימוש הדיירים".

ערן לוי, מנכ"ל ובעלים משותף בחברת אלטנוילנד, מדגיש גם הוא את הביקוש שעולה מהציבור, שלא מעוניין להמתין לרשויות ומבקש להתקין עמדות טעינה פרטיות בהקדם האפשרי. לדבריו, "אנחנו בונים באיזורים כמו נוה צדק והוד השרון וקהל היעד שלנו מחפש פעמים רבות את החדשנות והטכנולוגיה בדירה או בבניין, לכן אנחנו לוקחים בחשבון את הצרכים שיש לדיירים בהווה ובעתיד הנראה לעין. ברוב הפרויקטים שלנו ישנו חניון רגיל עם עמדת הטענה לרכב חשמלי בכל חנייה, כאשר העמדה משויכת לחשבון החשמל הדירתי. בשל מצוקת המקום בתל אביב, ישנם פרויקטים בהם לא נוכל לבנות חניון רגיל ונצטרך לבנות חניון רובוטי וגם בחניון כזה אנחנו כבר מתכננים מערכת הטענה חכמה לרכבי הדיירים".

טירוף החשמל: עלייה בדרישת רוכשי דירות להקמת עמדות טעינה בבניינים משותפים
צילום: טיום סולטדנקו