סקודה קאמיק 2022: רשימת גרסאות, מחירון
סקודה קאמיק, 1.0 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'אמבישן' – 130,000 שקלים
סקודה קאמיק, 1.0 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'סטייל' – 140,000 שקלים
סקודה קאמיק, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'אמבישן' – 138,000 שקלים
סקודה קאמיק, 1.5 ל' טורבו-בנזין, אוטו', הנעה קדמית, 'סטייל' – 148,000 שקלים

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

רקע כללי
בשנת 2019 חשפה סקודה את קאמיק – דגם הפנאי השלישי של התקופה הזאת, לאחר קודיאק (2016), קארוק (2017); דגם שונה, יטי, הוצג עוד ב-2009 וייצורו פסק ב-2017. הצ'כים נכנסו לסגמנט רכבי הפנאי הקטנים (B-SUV) באיחור אופנתי, אך כדרכם בקודש העשירו את הדגם בשימושיות רבה.

בנוסף, קאמיק המבוסס על פלטפורמת MQB הגמישה של קבוצת פולקסווגן בגרסה A0 הקטנה – גם סקודה פאביה, גם סיאט ארונה, פולקסווגן T-רוק ו-T-קרוס – אבל הוא גדול מהם; בסיס הגלגלים, 265 ס"מ, ארוך בכ-10 ס"מ ביחס לזה שבדגמים האלה. יתירה מזו: בסיס הגלגלים ארוך ב-1 ס"מ מזה של קארוק הקומפקטי.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

שיווקו של קאמיק בישראל החל בפברואר 2020, והוא מוצע עם מנועי טורבו-בנזין 1.0 ליטר ו-1.5 ליטר, תיבה דו-מצמדית 7 היל' והנעה קדמית) ובשתי רמות גימור: 'אמבישן', 'סטייל'.

עיצוב, שימושיות, אבזור, בטיחות
קאמיק נראה בדיוק כפי שהיינו מצפים מרכב פנאי קטן של סקודה להיראות. העיצוב החיצוני מעט סולידי מדי, וקאמיק אינו מפגין מופע שטח הרפתקני. קאמיק דומה יותר לרכב סטיישן מוגבה, אך כזה מלוטש ואלגנטי. בהחלט מומלץ לבחור בצבעי מרכב "חיים", התורמים משמעותית לשיפור ההופעה.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

בסביבת הנהג אין הפתעות, ועיצובה משלב הופעה סולידית והפגנת איכות. שלא כדרכם של דגמים רבים בסגמנט זה, המשטחים עליונים רכים והתחושה היא שסביבת הנהג מתקדמת ונאה מהמקובל. הנדסת האנוש טובה לכשעצמה, אך תפעול חלק מהמערכות, כדוגמת המיזוג, נוח פחות מאשר הורגלנו בסקודה עד כה.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

כצפוי, המרחב מלפנים ומאחור מצוין. חריג לכך הוא מרווח הרגליים של הנוסע במרכז השורה השנייה, שיסבול מעט מתעלת ההינע הגדולה. תא המטען שימושי ויעיל, ונפחו 363 ליטר. בסקודה כמו בסקודה, בתא המטען שפע פטנטים שימושיים לעיגון וקיבוע חפצים שם.  

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

ברמת הגימור הבסיסית, 'אמבישן', חישוקי "16, בקרת אקלים מפוצלת, מולטימדיה עם מסך "8 וקישוריות למכשירי אפל/אנדרואיד, חלונות כהים מאחור ועוד. ב-'סטייל' חישוקי "17, מפתח חכם, מחוונים מוקרנים, תאורת אווירה, טעינה אלחוטית ועוד. מפרט הבטיחות מכובד וכולל, בין היתר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה, בקרת שיוט אדפטיבית. חלק ממערכות הבטיחות היסטריות מדי.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

ביצועים, צריכת דלק, נוחות, התנהגות
כאמור, סקודה קאמיק מוצע בישראל עם שני מנועי בנזין מוגדשים המוכרים בדגמים רבים של קבוצת פולקסווגן: 1.0 ליטר, 115 כ"ס ו-20.3 קג"מ; 1.5 ליטר, 150 כ"ס ו-25.4 קג"מ; התיבה דו-מצמדית 7 הילוכים, ההנעה קדמית.

הביצועים בגרסת ה-1.0 ליטר טובים למדי, ההתנהלות נמרצת למדי, גם אם לא כוחנית. מנוע זה, תחת עומס, אינו מעודן דיו. הביצועים העדיפים בגרסת ה-1.5 ליטר מוצאים ביטוי בעיקר תחת עומס ובתנאים מכבידים, וגם בהתנהלות נינוחה יותר בנהיגה רגילה; זמינות הכוח עדיפה בהרבה, ולמנוע זה ארבעה צילינדרים ולא שלושה.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: יואל פלרמן

צריכת הדלק של קאמיק עם המנוע הקטן עמדה על 13.6 ק"מ/ל' ביום מבחן מאומץ, כ-15 ק"/ל' בנהיגה בינעירונית רגועה. עם המנוע הגדול קאמיק צרך 12.3 ק"מ/ל' ביום המבחן, ו-16.4 ק"מ/ל' בטיול נינוח. לא רע בכלל.

נוחות הנסיעה אינה מתעלה, בייחוד בעיר. קאמיק מתקשה לטפל בשיבושים גדולים ומעביר פנימה לא מעט מהשיבושים בהם פגש. בכבישים הבין-עירוניים נוחות הנסיעה טובה יותר, ועדיין שיבושים אופייניים שם חודרים פנימה, ממש כמו רעשי רוח וכביש. בשבילים, קאמיק אינו מפגין חוסן רב, אך הוא מתמודד היטב עם אבנים קטנות ונוח למדי בשבילים שאינם מאתגרים מדי.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

היכולת הדינמית של קאמיק ראויה, ורמת האחיזה גבוהה. פעולת הבלמים טובה.

סיכום, תמורה, גרסה מועדפת
סקודה קאמיק הוא רכב פנאי קטן, גדול. ביחס לסגמנט אליו הוא שייך "רשמית", הוא מציע מרחב פנים טוב מהמקובל, ועדיין שומר על ממדים קומפקטיים.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם

אל הגודל מצטרפים אבזור מכובד, מפרט בטיחות מכובד, ביצועים נאותים, מולם נוחות ואיכות נסיעה בינוניות. בהינתן מחירו – בוודאי כעת, כאשר תג המחיר כבר אינו גבוה ביחס למקובל בקבוצה כפי שהיה לא מכבר – התמורה שהוא מציע טובה.

מבין הגרסאות השונות זו המומלצת היא הבסיסית: 1.0 ליטר ברמת הגימור 'אמבישן'. הביצועים טובים למדי, כך גם מפרטי הנוחות והבטיחות. עם זאת, פער המחיר ביחס לגרסאות/רמות גימור אחרות משמעותי יחסית.

סקודה קאמיק 2022 החדש – חוות דעת
צילום: איתמר רותם