המערך המבצעי של חברת פוינטר, מקבוצת PowerFleet, המעניקה שירותי מיגון, איתור והשבת כלי רכב גנובים, מסכם את שנת 2021 בגניבות רכב, בדגש על הרבעון האחרון של השנה. בשל סודיות מסחרית החברה אינה פרסמת את מספר הגניבות, אלא רק את השינוי היחסי אצל לקוחות החברה לעומת התקופה המקבילה אשתקד, וביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה.

מהנתונים שפרסה החברה עולה כי השעות בהן נגנב מספר כלי הרכב הגבוה ביותר  במרבית אזורי הארץ הן בלילה, בין 22:00 ל-05:00. עם זאת, בחודשיים האחרונים של שנת 2021 נגנבו כלי רכב גם בשעות היום, בעיקר באזור השרון. בנוסף, באזור תל אביב השעות המועדפות על הגנבים הן דווקא שעות הערב. מנתוני סך ניסיונות הגניבה עולה כי נמשכת מגמת העלייה בגניבות כלים דו-גלגליים.

שיטות הגניבה
מהנתונים שפרסמה החברה עולה כי השיטה הפופולרית ביותר היא עדיין "שכפול מפתח" תוך כדי התחברות לשקע OBD של הרכב עם כ-42% מסך ניסיונות הגניבה. נתון זה מהווה ירידה קלה לעומת הנתונים שפורסמו בסוף תשעת החודשים הראשונים של השנה (44%).

חזרו ובגדול: עלייה של 138% בניסיונות גניבת הרכב בסוף 2021
צילום: פוינטר

"תקיפה אלימה" (החלפת מחשב הרכב) הייתה הבאה בתור עם 39% מסך ניסיונות הגניבה. גם כאן מסתמנת עלייה קלה נוספת (3%+) לעומת הנתונים שפורסמו בסוף תשעת החודשים הראשונים של 2021, שנחתמו בעצמם בעלייה חדה ביחס לתקופה המקבילה ב-2020 לכדי גידול של כ-50% תוך שנתיים. 

כ-7% מניסיונות הגניבה בוצעו על-ידי שכפול מפתח בידי משתמש מורשה שקיבל מפתח וקוד לרכב באופן חוקי, וניצל זאת לרעה. בשונה משנת 2020 (שנת הקורונה הראשונה) ב-2021 חלה ירידה דרמטית בשיטה זו (כ-58% פחות). ייתכן כי תקופות השיא של הקורונה הובילה בעלי רכבים רבים לשיתוף פעולה עם גנבי רכב וביום גניבת הרכב שלהם, במטרה להונות את חברת הביטוח ולקבל פיצויים לצד תמורה נוספת מגנבי הרכב. 

גניבת מפתחות מבית הלקוח (דאבל) הייתה אחראית ל-10% מניסיונות הגניבה בתקופה שנבדקה. נתון המהווה גידול של 66% לעומת התקופה המקבילה אשתקד, אך זהה לזה שהוצג בסוף תשעת החודשים הראשונים של 2021. שוד וגניבת רכב מונע היו 2% מסך הגניבות, נתונים זהים גם כן לאלו שהוצגו בסוף תשעת החודשים הראשונים של השנה.

חזרו ובגדול: עלייה של 138% בניסיונות גניבת הרכב בסוף 2021
צילום: פוינטר

בנוסף, בפוינטר מציינים כי 80% מניסיונות הגניבה מבוצעים בשילוב של משבש סלולרי לצד השיטות המוזכרות. גידול של 2% ביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה, 13% ביחס לשנת 2020; השימוש בשיטה זו מעיד על התחזקותן הנוספת של כנופיות גניבת הרכב המאורגנות. אותו משבש סלולרי הוא למעשה מכשיר קטן ולא חוקי היוצר מיסוך על קליטה סלולרית ותשדורת GPS ברדיוס מסוים מסביבו. המכשיר זה אמנם לא מונע את איתור הרכב או קבלת ההתראות ממנו, אך משבש ומעכב אותן, ובכך מקנה לגנבים דקות יקרות הנדרשות להם כדי להשלים את הגניבה.

הסגמנטים והאזורים הפופולריים
הפופולריות הגדולה של רכבי פנאי לא נעלמה מעיניהם של כנופיות הגנבים. בהתאם, רכבים אלו מבוקשים במיוחד על-ידם, ומהווים 41% מסך הגניבות. נתון זה מצביע על עלייה של 1% ביחס לתשעת החודשים הראשונים של השנה, 13% ביחס לנתוני 2020.

חזרו ובגדול: עלייה של 138% בניסיונות גניבת הרכב בסוף 2021
צילום: פוינטר

רכבים המוגדרים "פרטיים" מהווים 24% מניסיונות הגניבה (26% בשנה שעברה), ואחריהם מדורגים הרכבים המסחריים המהווים 11% (14% בשנה שעברה) מסך ניסיונות הגניבה, והכלים הדו-גלגליים (11% לעומת 9% ב-2020). הבאים בתור הם משאיות (10%), כלי צמ"ה (2%) ורכבים וכלים נוספים שאינם נופלים תחת ההגדרות האמורות (1%).

מבחינת אזורים, אזור השרון ממשיך להיות האזור המועדף על גנבי הרכב, ואף מציג עלייה קלה של 1% לעומת תשעת החודשים הראשונים של השנה; 38% מכלל גניבות הרכב התרחשו באזור זה, שידוע מזה שנים כמועד לפורענות. גרים באזור המרכז? גם כאן המצב לא מזהיר, עם 24% מהגניבות. מבין 38% האחוזים הנותרים, 17% מהגניבות התרחשו באזור הדרום; 9% בשפלה; 7% באזור ירושלים; 5% בצפון.

חזרו ובגדול: עלייה של 138% בניסיונות גניבת הרכב בסוף 2021
צילום: פוינטר