איך נוצר הקשר עם ג'ילי?
"הקשר בין גילי לקבוצת יוניון קיים כבר מספר שנים, והוא תוצאה של תהליך ארוך שהשקענו בו הרבה. הצגנו בפניהם את כל החוזקות והיתרונות של יוניון, ולשמחתנו הם בחרו בנו מהסיבות הידועות, כי יוניון יודעת לפתח מותגים בארץ. טויוטה ולקסוס הם מותגים מובילים כאן ונוצרה להם תדמית מעולה. דבר שני זוהי רמת השירות שידועה בישראל, ונדע לעשות זאת גם עם ג'ילי. לפני שנה התקבלה ההחלטה אבל התהליך הזה היה ארוך וחייב ביקורים רבים". 

הבאתם דגם של חטיבת גאומטרי המשווקת בסין בנפרד, אבל תקשרתם את ג'ילי. למה, בעצם? 
"זה בדיוק הדבר אליו אנחנו מכוונים. ג'ילי הולדינג בסין מחזיקה במספר מותגים, בהם ג'ילי אוטו וגאומטרי, שהם שני מותגים נפרדים. גאומטרי זה המותג הצעיר והחדשני, ג'ילי הוותיק והמוכר. כשהבאנו אותו לישראל החלטנו שדבר ראשון אנחנו בונים את המותג ג'ילי כי יגיעו עוד דגמים של ג'ילי ושל ג'אומטרי. כאשר החדירה היא דרך דגם אחד לא נכון להתחיל לבנות שני מותגים, אז כהחלטה ג'ילי זה המותג גילי גאומטרי C הוא הדגם. יכול להיות שבחדירה שלהם לאירופה זו תהיה ההחלטה שהם יאמצו. בג'ילי אוטו ובגאומטרי יש כרגע רק דגם אחד שעומד בתקינה האירופאית. לג'ילי הולדינג יש עשרה מותגי רכב, ואנחנו הזכיינים של שניים מהם". 

ג'ילי כאן כדי להישאר / על הקו עם רונן יבלון
צילום: רונן טופלברג

האם תביאו גם כלים של ג'ילי עצמה?
 "בהחלט כן. אנחנו זכיינים של ג'ילי אוטו ושל גאומטרי, וכעת אנחנו דנים עם היצרן על הדגמים הבאים. אסטרטגית אנחנו יותר בכיוון החשמלי שם גאומטרי הוא המותג המוביל אבל זה פתוח לגמרי גם לג'ילי אוטו, בכיוון של חשמל והיברידי־נטען. כרגע אין אופציה לדגם נוסף. יש תהליך בו היצרן צריך להחליט על דגמים, ולהעביר אותם תקינה אירופאית. אבל אנחנו חושבים שפחות נכון לנו לעבוד על דגמי הבנזין. אנחנו בכיוון של העתיד". 

האם תביאו גם דגמים בתקינה מוגבלת?
"זה לא בתוכנית. אנחנו רוצים תקינה אירופאית מלאה. לא באנו לעשות ניסיונות ואנחנו בונים רשת סוכנים. כבר עכשיו יש ארבע סוכנויות וחמישה מרכזי שירות. אנחנו באים לבנות מותג לטווח ארוך ורוצים שיהיו כמה שיותר דגמים בשנים הקרובות. לשמחתנו יש שותף שמסתמן כחזק, תומך ומשתף פעולה שרואה בישראל מדינה חשובה בתהליך האסטרטגי הזה". 

ג'ילי כאן כדי להישאר / על הקו עם רונן יבלון
צילום: אלי שאולי

נראה שאף מותג סיני לא זכה בכזו קבלת פנים. האם זה הפתיע אתכם? 
"אנחנו מכירים את השוק וניסינו לחשוב על כל גורם שמעכב את הרכב החשמלי. עשינו תהליך של בניית מוצר שעונה על כמה שיותר דרישות לקוח ועשינו עבודת תמחור יוצאת דופן. חיפשנו להגיע למרכז השוק. כיוונו לכלל השוק ולא רק למי שקונה רכב סיני חשמלי. 

"ג'ילי זה המותג הסיני העצמאי הגדול ביותר בארבע השנים האחרונות, והמשימה הייתה לעשות לו היכרות עם השוק. זה התחבר לנו בתזמון מושלם עם המהפכה החשמלית בארץ. קיווינו להצלחה ובפועל מה שקורה הוא הרבה מעבר לציפיות שלנו". 

נראה שהצרכן הישראלי פתוח למותגים סינים לא מוכרים. מה הסיבות? 
"הצרכן הישראלי הוא צרכן חכם. הוא שם לב לפרטים הקטנים ועושה מחקר. כשזה מגיע לחשמל הוא עושה מחקר מאוד מעמיק. עוד לפני שהתחלנו כבר קמו קבוצות פייסבוק של מתענייני ורוכשי ג'ילי. בגלל שזה רכב חשמלי סין נתפסת כמובילה עולמית בתחום. 50% מהרכבים החשמליים שנמכרים בעולם הם בסין והם מיוצרים בסין, אז יש להם הכי הרבה ניסיון. 

"אחת הסיבות שהיצרנים הסינים באים לישראל היא כי הלקוח מוכן לאמץ טכנולוגיות ומותגים חדשים יותר מאשר הקהל השמרן באירופה". 

ג'ילי כאן כדי להישאר / על הקו עם רונן יבלון
צילום: אלי שאולי

בשנתיים האחרונות הגיעו שפע מותגים סיניים. האם כולם ישרדו?
"יגיעו עוד הרבה מותגים מסין. אנחנו יודעים ושומעים ויש עוד כמה מותגים גדולים ומשמעותיים שצריכים להגיע. אני רק יכול להניח שלאורך זמן השחקנים החזקים יותר ישרדו, פחות או יותר בהתאמה לגודלם בסין. 

"לתחזק קשר עם ישראל, לדאוג למוצרים בתקינה אירופאית ולהציע חידושים אלה דברים שרק יצרן שבאמת רוצה וזה חשוב לו אסטרטגית יכול לעשות. אז נראה שבאמת יצרנים שהגיעו עם תקינה חלקית ומוצרים בודדים לא יישארו לאורך זמן". 

מה התכניות להמשך? 
"שום דבר עוד לא סגור, אבל אנחנו מכוונים להוסיף כל שנה לפחות דגם אחד למבחר. ככל שנצליח יותר, קצב הוספת הדגמים יהיה גבוה יותר". 

שנת 2021 כבר הסתיימה. מה יכולתם ללמוד ממנה? 
"2021 אופיינה במשבר השבבים ובזמני האספקה הבעייתיים. אנחנו יודעים שהיום אחד הפרמטרים החשובים הוא היכולת לספק רכב ובזמנים קרובים. ואנחנו עובדים קשה עם היצרן כדי לאפשר הספקה לטווח הארוך. 

"מה שלמדנו בשנים האחרונות זה שצריך להתכונן לכל תסריט. למדנו גם שיש כאן שוק חזק ושהכלכלה הישראלית מתאוששת מהר ממשברים. בשוק הרכב הנפילה של הקורונה פיצתה את עצמה מהר מאוד. זה גורם לנו להאמין מאוד בשוק ולבוא בביטחון עם מותג חדש". 

ג'ילי כאן כדי להישאר / על הקו עם רונן יבלון
צילום: רונן טופלברג

מה הציפיות שלכם מ־2022?
"2022 היא שנה מיוחדת לרכב החשמלי כי מבחינת המיסוי זו השנה שבה הפער יהיה הגדול ביותר בין רכב חשמלי לבין רכב היברידי והיברידי־נטען שהטבת המס שלהם מתבטלת או מצטמצמת. 

"כך ש־2022 נראית כשנת פריצה חשמלית. מעבר לכך, המבחר החשמלי יכפיל עצמו בשנה הבאה. כל זה אומר שאם ב־2021 נמכרו יותר מ־10,000 כלים חשמליים, בשנה הבאה יימכרו לפחות בין 20,000 ל־25,000 כלים. אנחנו מכוונים לנתח שוק משמעותי, לפחות 2000 מכוניות, ועדין נהיה תלויים ביכולת היצרן לספק". (מאז קיום הראיון ג'ילי דיווחה על נתון הזמנות יותר מכפול מכך, המערכת). 

עד כמה שונה העבודה מול יצרן סיני לעומת אחרים? 
"התחושה שהם ממש עובדים יחד איתנו. הם מחויבים מאוד ונכנסים אתנו לחשיבה בכל נושא. אתה מרגיש שהם באים ללמוד ולקבל ידע. הם מקבלים את זה שאנו אלה שמכירים את השוק ואת צרכיו, נותנים לנו את החופש לבנות אסטרטגיה ומוצר, ועם זאת הם ממש חלק מהתהליך. יש פה צוותים שליוו אותנו במשך מספר חודשים לפני ההשקה. אני לא בטוח שההבדל נובע בגלל שהם סינים אלא בגלל המצב שלהם — הם בתחילת הדרך למערב עם המותגים האלה, להבדיל מחברות שנמצאות שנים באירופה ובונות אסטרטגיה שיווקית רוחבית עם ערכת כלים שכל מדינה מקבלת. אנחנו בנינו אסטרטגיה מאפס". 

ג'ילי כאן כדי להישאר / על הקו עם רונן יבלון
צילום: ev edge