ארגון הבטיחות Euro NCAP, העורך מבחני בטיחות למכוניות נוסעים מאז 1996, בחן עם השנים גם מספר קטן של מסחריות קלות, אבל לא פעל מעבר לכך.

במהלך השנים האחרונות הרחיב הארגון את סוג המבחנים שהוא עורך. בנוסף להחמרת הדרישות ממכוניות נוסעים במבחני הריסוק עצמם והתייחסות למערך הבטיחות שלהן, הוסיף יורו NCAP מבחנים למערכות ניהוג אוטונומיות (ב-10.2020 וב-11.2021), ולראשונה בדק גם את המסחריות הבינוניות והגדולות, ב-12.2020, ובמסגרת זאת נבחנו מערכות הבטיחות שלהן.


כאן יצוין כי מסחריות קטנות כמו ברלינגו, קנגו, קאדי, נבחנות כמו מכוניות נוסעים במהלך השנים באופן סדיר ותחת אותו פרוטוקול בחינה. 

המבחן הראשון
המסחריות שנבחנו זכו לציונים באחוזים שהביטוי להם מוצג באמצעות מתכות: פלטינה, מעל 80%; זהב, 79%-60%; כסף, 59%-40%; ארד 39%-20%; לא מומלץ, מתחת ל-20%. במבחן הראשון נבחנו 19 דגמים, והרמה הכוללת שהפגינו המסחריות האלה הייתה בינונית עד נמוכה. 


כן יצוינו מספר עניינים חשובים: בניגוד לדגמי נוסעים ופנאי, שדור חדש שלהם מוצג כל 6 שנים, במסחריות הנ"ל משך חיי הדגם הוא כפול; מתיחות הפנים לכן רבות יותר, אך תחום הבטיחות לא בהכרח מוצא בהן ביטוי; דגמים אחדים מיוצרים על-ידי מותג מסוים, אך משרתים גם מותגים נוספים, אבל אבזור הבטיחות לא בהכרח זהה.


מבחן חדש 
באמצע פברואר פרסם הארגון תוצאות של מבחן מעשי שערך למערכות הבטיחות במסחריות הבינוניות והגדולות, וזה נערך לפי פרוטוקול בחינה שנוצר במהלך 2021. ביחס למבחן הראשון, השיפור נכבד, עדיין לא מספק. אז לא קיבלה מסחרית כלשהי ציון פלטינה, ואילו הציון 'לא מומלץ' ניתן לארבעה דגמים; הפעם זכתה פיאט דוקאטו בפלטינה (אז בארד), ורק לניסאן פריימסטאר הוצמד הציון הנמוך. 


במבחן נבחנו מערכות זיהוי ובלימה ביחס לרכב עומד או מאט, כולו בהמשך המסחרית או רק בחלקו. בנוסף, נבדקה בלימה אוטונומית להולך רגל חוצה, ילד מתפרץ לכביש, אופניים חוצים. 

מחצית מהציון הכולל ניתנה למערכות הבלימה האוטונומית (30% לזיהוי רכב; 10% לזיהוי הולכי רגל ורוכבים כ"א). המחצית השנייה כללה התייחסות לקיומן של מערכות התרעה על סטייה מנתיב, אי-חגירת חגורות בטיחות, עייפות נהג, מגביל מהירות.


המבחן בדק את זמינות המערכות לפי 'תקנית', 'אפשרות', 'לא מוצעת', 'לא נמכר', והפרסום מאפשר לבדוק סטטוס זה לפי הארצות בהן משווקת המסחרית (או שלא). 


והרי התוצאות
במבחן זה התפרסמו תוצאות של 21 דגמים שונים (ברשימה כאן 19 נפרדים) – כאמור, רבים מהם זהים לאחרים, גם עם ציונים שונים. והרי הדגמים לפניכם לפי סדר ציונים יורד. 

יורו NCAP במבחן בטיחות נוסף למסחריות: פיאט דוקאטו ראשונה
צילום: פיאט