התיבה הדו-מצמדית נחשבת, מאז הצגתה (פורשה 962, שימוש תחרותי, שנות ה-80';  פולקסווגן גולף, מכוניות נוסעים, ב-2003) ועד היום, לאחת התיבות המתקדמות והיעילות בשוק. עם זאת, הצורך לעמוד בסדרת דרישות – משקל קל, עלות ייצור נמוכה, פעולה זריזה ונעימה (שזו הסיבה העיקרית לקיומה) – מובילים למורכבות הנדסית. מורכבות כזו, יחד עם שימוש בחומרים קלים ועדינים ופעולה בלחץ גבוה, עלולים לפגוע בעמידות לטווח ארוך.

כידוע, תיבה מסוג זה, משרתת כמעט את כל דגמי קבוצת פולקסווגן אבל גם יצרנים אחרים עושים בה שימוש, ביניהם יונדאי-קיה, פורד, רנו.

התקלות בתיבות אלה נחלקות לשני סוגים עיקריים: כשל ב'מוח' הגיר, או בעיות בלאי הנוצרות בעיקר במערך המצמדים.

תקלת מוח גיר DSG – איך מזהים ומה אפשר לעשות (וידאו)
צילום: פרטי

המקרה המתואר
לידינו הגיע סרטון הממחיש את אחת התקלות הנפוצות בתיבה דו-מצמדית – רכב שנוסע לאחור, בזמן שבורר ההילוכים נמצא במצב נסיעה לפנים (Drive). אופי תקלה כזה מלמד, לרוב, על תקלה ב'מוח' הגיר הנקרא 'מכטרוניק' (mechatronic) בתיבה מסוג DSG של קבוצת פולקסווגן.

ההבדל בין תקלה ב'מוח' הגיר לבין כשל במצמדים מוצא ביטוי בכך שזה האחרון יוביל, לרוב, לתקלות בשילוב המצמדים ובניתוב ההילוכים, כך שייתכן מצב ובו רק ההילוכים הזוגיים יפעלו למשל. לרכב שבסרטון נתגלתה תקלה שגרמה לפעולת ההילוכים הזוגיים בלבד, לצד תקיעת התיבה בהילוך אחורי.

הדבר נכון הן לתיבות בעלות מצמדים יבשים (DQ200) והן לתיבות בעלות מצמדים טבולים בשמן (DQ250, DQ381, DQ500); בסרטון מופיעה התקלה בסקודה קודיאק 2019, המצויד בתיבה טבולה מסוג DQ381.

תקלה ב'מוח' הגיר, לרוב, לא תקרה ביום בהיר אחד. לרוב תופיע הודעה במערכת המולטימדיה על כשל בתיבת ההילוכים (GearBox in emergency mode, או Transmission in emergency mode) עם הערה המציינת כי אפשר להמשיך בתנועה (You can continue driving).

תקלת מוח גיר DSG – איך מזהים ומה אפשר לעשות (וידאו)
צילום: פרטי

בשלבים הראשונים התקלה תיעלם בכל כיבוי והתנעה מחדש של הרכב – בכל התנעה, מערכות הבקרה של התיבה מבצעות לימוד עצמי מחדש. במצב כזה, יש צורך לפנות למרכז שירות מורשה בו ניתן לבצע לבצע עדכון תוכנה לתיבה (במידה ויש). עדכון כזה יכול להועיל לזמן מה, אבל לא בהכרח יפתור את הבעיה, במקרה ומדובר בכשל מכני – כמו כשל במשאבת השמן או כשל בבלוק השסתומים. במקרים מסוימים תתכן חדירת שמן לכרטיס האלקטרוני של התיבה.

אחריות
במידה והרכב שברשותכם נמצא במסגרת אחריות, כדאי לדעת שמוח הגיר יוחלף על חשבון היצרן – כפי שנעשה לרכב שבסרטון. במידה והרכב אינו באחריות, יש לאבחן את מקור התקלה הספציפי ולאחר מכן להחליט על שיטת שיפוץ המוח; עלות של מוח גיר שלם, חדש ומקורי, מגיעה לכ-8000 שקלים. במידה והתקלה קרתה בטווח של כשנה לאחר סיום האחריות, והרכב מטופל באופן מסודר – יש סיכוי להשתתפות היצרן בתיקון התקלה במסגרת 'רצון טוב' (Goodwill).

כאן יצוין כי ניתן לרכוש 'מוח' גיר גם בחו"ל, גם משומש, גם ב-eBay. עם זאת, ומעבר לבעיות אופייניות ברכישה כזאת, יש לציין כי חלק ניכר מהמכלולים הפגומים הם בסדרות ייצור מסוימות (אצוות), כך שיש לדעת במה מדובר. ידע מסוג זה אינו זמין באופן רגיל (מספר סידורי ביחס לסדרה תקינה או שלא).



במקרה של תקלה במצמדים, חשוב לדעת כי עיקר הבעיות מתרחשות בתיבה היבשה (DQ200) המצוידת בדסקות חיכוך ולהן בלאי טבעי (כמו במצמד רגיל של תיבה ידנית). בתיבה הזו, תקלה במצמדים לא בהכרח תחייב תיקון על חשבון היצרן מכיוון שמצמדים נחשבים כמכלול מתבלה; תביעות משפטיות שנערכו בעבר הובילו להארכת האחריות על המצמדים בשנתונים מסוימים.

בתיבות דו-מצמדיות שהמצמדים שלהן טבולים בשמן, לעומת זאת, מכלולי המצמדים הם מתכתיים, והבלאי אצלם מתרחש לאורך שנים רבות ונסועה רבה (מכ-250,000 ק"מ) – וזאת בתנאי שבוצעה תחזוקה שוטפת ראויה, כנדרש בתיבות מסוג כזה. מנגד, גם תיבה כזו לא חפה מבעיות, כדוגמת הכשל הידוע במערכת הקירור של הגיר, כאשר שסתום שאחראי על מעגל העבודה של נוזל הקירור (קצר או ארוך, לשם הבאת הגיר לטמפרטורת עבודה מהר ככל הניתן) נוטה להיתפס. אם השסתום נתפס במצב סגור, התיבה לא מתקררת ומותה ודאי ברוב המקרים (ואם השסתום תקוע במצב פתוח אז אין בעיה, רק תידלק נורת תקלה).

סיכום
תיבות דו-מצמדיות אכן יותר רגישות לתקלות ביחס לתיבות אוטומטיות-פלנטריות שסיימו את תקופת "ההרצה" שלהן לפני עשרות בשנים. בכל אופן, חשוב להכניס את הדברים לפרופורציה: מספר התקלות בתיבות דו-מצמדיות קטן בהרבה מאשר בעבר.

תקלת מוח גיר DSG – איך מזהים ומה אפשר לעשות (וידאו)
צילום: תומר פדר

כיום אנשי היצרן והיבואן נותנים שירות יעיל מאוד. במקרה כאן, לבעלת הרכב המוצג בסרטון הוחלף 'מוח' הגיר בתוך יום עבודה אחד, וללא ויכוחים. עוד לפני כן, יועץ השירות הסביר כי במידה ואין חלק מתאים במלאי, היא תקבל רכב חלופי.

עבור מי שרכבם אינו באחריות, כדאי לדעת כי קיימים בשוק מרכזי שירות המתמחים במותגים ספציפיים (אינם מורשי-יבואן, אבל מצוידים בידע ובכלים המקוריים של היצרן) ואלו עוסקים, לרוב, גם בשיפוץ התיבות.