פורד, בדומה ליצרניות ענק רבות נוספות באירופה ובעולם – ברית רנו-ניסאן, ג'נרל מוטורס, טויוטה, יונדאי-קיה, קבוצת פולקסווגן, תאגיד סטלנטיס, כמו-גם ב.מ.וו, מרצדס – הכריזה על האצת המעבר  לכלי רכב חשמליים עם תוכנית להפסיק למכור כלים עם מנועי בעירה פנימית באירופה עד לשנת 2035.

כחלק מיישום תכנית זאת, תציג פורד לא פחות משבעה דגמים חשמליים חדשים עד 2024, שיצטרפו  ל-E-טרנזיט ולמוסטנג מאך-E שכבר משווקים ביבשת. בפורד מצפים למכור כ-600,000 כלי רכב חשמליים באירופה בשנת 2026, וכ-2 מיליון ברחבי העולם.

העתיד החשמלי של פורד קשור (גם) בזה של פולקסווגן
צילום: פורד

התכנית, פולקסווגן
כדי לעמוד ביעדים שהציבה לעצמה פורד חתמה על מספר שיתופי פעולה והציגה תוכנית מקיפה להגדלת כושר הייצור בתחום החשמלי. בפורד הכריזו על יוזמה משותפת עם הקונגלומרט הקוריאני SK ושות' לקידום הקמת מפעל לייצור תאי סוללות בטורקיה בקיבולת של 30-45 ג'יגהואט-שעה. לשם המחשה, בפורד מעריכים שעד 2030 נפח הייצור של כלי הרכב החשמליים שלה ידרוש ייצור סוללות באנרגיה כוללת של 240 ג'יגהואט-שעה בשנה. הודעה זו מצטרפת להודעה של שתי החברות על השקעה בסדר גודל של 11.4 מיליארד דולר בשני מפעלים דומים בטנסי ובקנטקי, ארה"ב, בהם יועסקו כ-11,000 עובדים. לכך הצטרפה גם הצהרה על הרחבת השליטה במפעל ייצור סוללות בקריובה, רומניה, להגדלת כושר הייצור באירופה.

העתיד החשמלי של פורד קשור (גם) בזה של פולקסווגן
צילום: פורד

בתוך כך הודיעה קבוצת פולקסווגן על הרחבת שיתוף הפעולה עם פורד בתחום החשמלי. שתי היצרניות חתמו כבר ב-2019 על הסכם לשיתוף פעולה גם בתחום זה, בנוסף לדגמים משותפים (ריינג‘ר ואמארוק, למשל). לפי ההסכם המקורי, פורד הייתה יכולה לייצר דגם אחד המבוסס על הפלטפורמה החשמלית המודולרית של פולקסווגן (MEB), וכעת הורחב ההסכם לדגם נוסף שיוצג בקרוב; בהסכם המקורי דובר על ייצור של כ-600,000 כלי רכב חשמליים מבוססי MEB עם סמל פורד, וזה הורחב לכ-1.2 מיליון כלי רכב לאורך כ-6 שנים. בפולקסווגן ציינו לא מכבר כי בשנת 2021 יוצרו כ-300,000 כלי רכב חשמליים על בסיס פלטפורמה זו. עוד הוסיפו אנשי פולקסווגן וציינו כי פלטפורמת ה-MEB היא מודולרית ו"פתוחה" ומאפשרת ליצרניות רכב להוסיף בקלות ומהירות רכב חשמלי להיצע הקיים שלהן תוך השקעה כלכלית לא גבוהה.

העתיד החשמלי של פורד קשור (גם) בזה של פולקסווגן
צילום: פורד

הדגמים
כאמור, בפורד מתכוונים להציג שבעה דגמים חשמליים חדשים, שלושה רכבי פנאי וארבעה דגמים מסחריים. הראשון הוא רכב פנאי בגודל "בינוני" להגדרת פורד שיגיע לייצור בשנת 2023, ככל הנראה זה הדגם המבוסס על פלטפורמת MEB של פולקסווגן. לצידו יוצג רכב פנאי ספורטיבי. ננחש ונאמר שמדובר בכלים מקבילים כמו פולקסווגן ID.4 ו-ID.5. בשנת 2024 תציג היצרנית גרסה חשמלית לפורד פומה, רכב הפנאי הקטן שלה. 

העתיד החשמלי של פורד קשור (גם) בזה של פולקסווגן
צילום: פורד

בצד המסחרי בפורד מתכוונים להציג עד לשנת 2024 דור חדש וחשמלי למסחרית הקלה 'קורייר'. הדגם יוצע בגרסת ואן המיועדת למטען (טרנזיט קורייר) או בגרסה רב שימושית המכונה 'טורנאו קורייר'. לצד אלה יוצג דור חדש למסחרית הבינונית קאסטום, גם כאן במהדורה חשמלית ובגרסאות ואן (טרנזיט) ורב שימושית (טורנאו).

העתיד החשמלי של פורד קשור (גם) בזה של פולקסווגן
צילום: פורד