בחודש אפריל 2022 נמסרו בישראל 20,489 מכוניות, לסך כולל של 110,897 יחידות בארבעת החודשים הראשונים של השנה; נתון זה נמוך ב-11.8% מזה של מסירות ינואר-אפריל 2021 שהיה 125,699 יחידות, כך עולה מנתוני איגוד יבואני הרכב.

מסירות אפריל מגדילות את הפער בין מסירות השנה הזו לקודמתה; לאחר שבמרץ נרשמה מגמת שיפור ביחס לחודשיים הראשונים של 2022 עם ירידה של 9.5% ביחס ל-2021. יצוין כי חופשת הפסח כולה הייתה במהלך אפריל.

נציין כי נתוני המסירות מתייחסים רק לאלה של יבואני המותגים בישראל, ולא ליבוא מקביל, זעיר או אישי. בנוסף, השנה נכללות בנתון הכולל גם מסירות של מוניות, וזה עמד על 1310 יחידות, עלייה של 334 מוניות ו-25.5% ביחס לתקופה זאת אשתקד.

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: תומר פדר

מותגים
על רקע הירידה של כלל השוק, בולטת העלייה של ארבעת המותגים הראשונים, כאשר השלישייה המובילה – יונדאי, טויוטה, קיה – מגיעה לנתח של כמעט 50% בשוק הרכב הישראלי, לאחר ששלושתם עברו את קו 15,000 המסירות, יונדאי חצה את הרף של 20,000 מסירות.

דומיננטיות זאת מוצאת ביטוי בכך שהמותג השלישי (קיה) מסר פי 2.2 מאשר הרביעי (מאזדה). בכל אופן, מסירות אפריל העבירו את מאזדה למאזן חיובי ביחס לשנה שעברה. עוד נתונים המדגישים את הדומיננטיות הנ"ל: שלושת המותגים הראשונים ורק הם מסרו כל אחד מעל 3000 יחידות; היקף המסירות שלהם באפריל הוא 48% מכלל השוק; ממוצע המסירות של מותגי השלישייה הראשונה הוא 18,200 מכוניות, מול 4285 לשבעת המותגים בהמשך, פי 4.2(!).   

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: יואל פלרמן

עוד בשינויים הבולטים: מותג מיצובישי חמישי למרות ירידה בהיקף המסירות, זאת בגלל שמספר 4 הקבוע, סקודה, ירד שלב נוסף, כעת במקום ה-6 עם צניחה של 51.3% ו-5609 יחידות במסירות. כפי שעולה גם בהמשך, מותגי קבוצת פולקסווגן הם הנפגעים הבולטים בגלל בעיות האספקה עקב משבר השבבים (קודם), והמלחמה באוקראינה (כעת). 

מנגד, סיטרואן ומרצדס (במיוחד) – האחרון, מתחילת השנה בעשירייה הראשונה(!) – שיפרו נתונים. 

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: מערכת אוטו

מעבר לעשירייה
אלה המסירות של חמשת המותגים במקומות 11-15 בינואר-אפריל 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-אפריל 2021): ניסאן – 1930 יחידות (4183 יח'); סיאט – 1858 יחידות (5732 יח'); MG – עם 1822 יחידות (1039 יח'); ב.מ.וו – 1761 יחידות (1817 יח'); סובארו – 1692 יחידות (2745 יח').

כאן יצוין מיקום גבוה ועלייה משמעותית של MG (ב-75%), ירידות של ממש בניסאן, בעיקר סיאט, גם סובארו. טסלה, בחודש הקודם בחמישייה זאת, כעת במקום ה-18 עם 1454 מסירות, לאחר שלא מסרה ולו מכונית אחת. ובהקשר זה: ג'ילי במקום ה-20, עם 1119 מסירות.  

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: עזרא רפאל

מסירות מותגי יוקרה ינואר-אפריל 2022, חמשת המותגים המובילים
במסירות של מותגי היוקרה, בולט כמצוין לעיל, מרצדס, שרשם גידול נאה ביחס לזה של השנה הקודמת, ממשיך בהובלת מותגי היוקרה וגם נמצא בין עשרת המותגים הנמכרים בכלל בישראל בכל השליש הראשון של השנה. נציין כי מרצדס מסר 2112 מכוניות נוסעים, 16 מסחריות, 252 מוניות. 

מותג ב.מ.וו, מסר מעט פחות מאשר בשליש הראשון של 2021, ירד מקום, ועדיין ממוקם גבוה מאשר בשנה שעברה. אודי, המוביל מזה שנים, לאחר ירידה של שליש בהשוואה לתקופה זו אשתקד. ג'יפ חזר למקום הרביעי שהיה בו בשנה שעברה לאחר ירידה, מחליף מקומות עם לקסוס שרשם עלייה קלה (אך מעט מאוד מסירות באפריל). בהמשך, בולטת ירידה גדולה של וולוו (37%), והתבססות נאה של שני מותגי יוקרה שנחנכו כאן לפני שנה: קופרה, ג'נסיס. קדילאק רשם אף הוא ביצועים טובים פחות, עם 3 מסירות בלבד באפריל וירידה של 36.5%. 

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: מערכת אוטו

עוד ביוקרה
מבין מותגי היוקרה, נמצאים במקומות 6-10 המותגים הבאים, צמודים להם נתוני המסירות בינואר-אפריל 2022 (בסוגריים: נתוני ינואר-אפריל 2021): וולוו – 683 יחידות (1085 יח'); קופרה – 684 יחידות (214 יח'); ); ג'נסיס – 303 יחידות (59 יח'); קדילאק – 233 יחידות (367 יח'). מיני – 202 יחידות (222 יח').

לאחר שליש שנה – 110,897 מסירות
צילום: מערכת אוטו