"##*E!!!I*$"
רצף הברות לא קוהרנטיות נשמעו בקסדה אחרי שעברנו — הדיוק ואני — רק שלושים-ארבעים מטרים מהיציאה מבית היבואן. וכן, יש כלים שאפילו רגעים מספר של רכיבה עליהם מספיקים כדי לדעת בדיוק מי ומה הם — ואיזה כיף יהיה אתם.

החיה
אנשי KTM בחרו לכנות את הסופר דיוק המחודש במילה "The beast", וסרטון הפרסום לווה בתאורה אפלולית ובעשן כאשר ברקע מוסיקה דרמטית ומה שנשמע כמו שאגות של חיות טרף שהיו בעצם צליל המפלט שלו. ובהתייחסות מקצועית יותר, נציין כי עסקינן באופנוע סופר־ספורט באריזת נייקד־סטריט־פייטר, שנראה כמו קילר־דו־גלגלי.

ובכן, מדובר בגרסת איוו חדשה לסופר דיוק R שעיקרה מערכת מתלים חדשה ומתקדמת, חצי־אקטיבית, שיש לה שפע מצבים לסוגי רכיבה שונים. במערכת זאת שלושה מצבי רכיבה: 'קומפורט', 'סטריט', 'ספורט'; עם מערכת 'PRO' ניתן לקבל שלושה מצבי רכיבה נוספים: 'מתקדם', 'מסלול', 'אוטומטי'. כל אלה מצטרפים למערך ניהול רכיבה הכולל ABS לפניות, וגם בקרות אחיזה, בלימת מנוע, ווילי ושיוט. אה, כן, יש גם הנעה ללא מפתח. וגם השלדה חדשה, גם הזרוע האחורית.

KTM סופר דיוק 1290 R איוו - רכיבת בזק
צילום: יצרן

אבל לפני שנבחן את הראוי להיבחן, שווה להתעכב על ההופעה של המפלץ; שלל זוויות מחודדות, פנס עיני זבוב ענק המשמש גם כמיגון רוח, שלדת צינורות מוחצנת לחלוטין, מפלט שרירני, זוג מושבים מזוותים עם תפירה בכתום — וכל אלה יוצרים סוג של לוחם רובוטריקי קשוח במיוחד. לטעמי זה ה-KTM היפה מכולם.

המפגש
המושב קשיח, לא מדי, הכידון רחב ומגניב אבל מקשה קצת על תנועה בפקק צפוף. ואז מבט אל לוח המחוונים שהוא בעצם מסך אחד גדול מאוד וכתום מאוד. על האופציות לשליטה קראתם קודם והוא זה שמאפשר לקרוא אותן לדגל. דבר חביב ומיוחד הוא מתג קטן המאפשר בלחיצה אחת דילוג בין שני מצבים שהרוכב קובע לעצמו — מספורט לתיור, או מבקרת ווילי לבקרת משיכה.

שני העניינים האחרונים מאוד רלבנטיים בגלל שמתחת לרוכב שוכן לו מנוע ענק של 1301 סמ"ק במבנה V2 המנפק 177 כ"ס ובעיקר יותר מ־14 קג"מ — ארגזים של כוח זמין בכל רגע. ובפועל: תחושה ממכרת שאומרת שבכל רגע נתון — משיכת מצערת קלה, וכולם נשארים מאחור. כדי להטריף עוד יותר את החושים, המצערת חדשה וקצרה ב־7 מעלות; הדרך לפול טרוטל, וזה הרבה פול אטרף, כעת קצרה עוד יותר.

KTM סופר דיוק 1290 R איוו - רכיבת בזק
צילום: יצרן

זה אופנוע שרוצה ללכת מכות, שצריך בגרות ובשלות בשבילו. וגם כאשר הרוכב בוגר ובשל, הוא צריך להיזהר מן הפיתוי לעשות מעשים אנטי־סוציאליים בכביש הציבורי — חס ושלום הנפות גלגל, או לא עלינו תאוצות רמזור קורעות גומי. זה אופנוע העוקף את הפיוז השומר מפני חוליגניות־יתר, ויש להיזהר בכך.

לא רק אני סבור שזה אופנוע מיוחד במינו; גם אנשי בראבוס החליטו שזה יהיה הכלי הדו־גלגלי הראשון שישפרו, כך שיכולתם לקנות KTM של בראבוס; יכולתם, כי למרות תוספת של 39,000 אירו לפני מס עושק ישראלי, כל אחד מ־154 הכלים שיוצרו במהדורה המוגבלת הזאת נמכר.

זה אופנוע המבקש מסלול וקרחנה, ועם זאת קל ונעים לרכוב איתו גם ביום־יום ואפילו להרכיב, כלי שלמרות הופעת העירום שלו הפנס הגדול עושה עבודה נחמדה של מיגון רוח גם במהירויות האוטוסטראדה.

KTM סופר דיוק 1290 R איוו - רכיבת בזק
צילום: יצרן

ועכשיו נתייר
על אותו הבסיס הושקה גרסת GT, כאן עם 175 כ"ס ובעיקר רכיבה יותר נינוחה. יכול להיות שזו זווית הישיבה המעט פחות אגרסיבית והיותר נינוחה המנסה להרגיע מעט את הנפש, אבל משיכה קלה של המצערת מגלה שהחיה עדיין שם. בנוסף למנוע מגיעה גם שלדת הצינורות המעולה, וזו גורמת לכלי הזה לאהוב מאוד להיות על הצד; הוא יורד מאוד נמוך למטה, משרה שם הרבה מאוד ביטחון, ואז באותו למטה הוא מוסיף שאפשר עוד קצת.

הוא יותר שימושי, מאפשר הרכבת ארגזי נשיאה לרכיבה למרחקים גדולים יותר, מעניק קצת יותר איכות חיים סביב המושב עם מיגון רוח מתכוונן ידנית (בקלות, תוך כדי רכיבה), מתלים המשנים את קשיחותם לפי מספר הרוכבים ומשקל המשא, ויש מקום נכבד יותר למורכב/ת מאחור, והמושב המארח ישמח גם לחמם את הישבן.

זה אופנוע שמנסה, בהצלחה גדולה יש לומר, לשלב את שני העולמות: להיות נוח ברכיבה ארוכה לאילת, להילחם ראש בראש על המסלול מול אופנוע ספורט קיצוני.

הבה נסכם
KTM הבריקו עם שתי גרסאות ייחודיות לסופר דיוק, עם אופי ויופי, שופעי כוח והופעה. אהבנו מאוד.