סוזוקי היפנית ידועה בעיקר בייצור מגוון רחב של מכוניות קטנות, אך בנוסף היא אחראית לאחד מאייקוני השטח המוכרים ביותר: סוזוקי ג'ימני הקטן והקשוח. כעת מודיעה היצרנית על הפסקת ייצור רכב השטח – אך אל דאגה: מדובר בדור השלישי שייצורו נמשך עד היום במפעל סוזוקי בברזיל.
ייצור הדור הרביעי שהוצג בשנת 2018 נמשך כרגיל, וזה אף צפוי להתחדש בעתיד ביחידת הנעה היברידית ובמרכב 5 דלתות.

ג'ימני לדורותיו
סיפורו של ג'ימני הוא מסוג סיפורי סינדרלה ההם. בשנת 1968 רכשה סוזוקי את 'הופ', חברה מתחרה שהייתה בקשיים. מספר חודשים קודם החלה הופ לשווק רכב שטח קטן מאוד (HopeStar ON360) – כזה בממדים של Kei car, מבנה רכב זעיר הזכאי להטבות מס ביפן והתבסס על מכלולים של מיצובישי – מנוע דו-פעימתי 360 סמ"ק ו-21 כ"ס, הילוכים, מתלים. הפרויקט נמכר אף הוא לסוזוקי, ומיצובישי הודיעה כי תפסיק לספק את המכלולים לרכב. אנשי סוזוקי החליפו את אלה של מיצובישי ובשנת 1970 שחררו לשוק את הדגם תחת השם 'סוזוקי LJ10', ראשי תיבות של Light Jeep (ג'יפ קל), אז עם מנוע .

סוזוקי ג'ימני: ייצור הדור השלישי הופסק רק עכשיו
צילום: ארכיון סוזוקי

אותו LJ10 היה רכב שטח של ממש, עם הנעה כפולה, סרנים חיים, קפיצי עלים ומכלולים עמידים כמו ברכבי שטח "אמיתיים" – מתכון שנשמר במידה כזו או אחרת עד היום – רק בממדים צנועים בהרבה שהתאימו כאמור לסגמנט המיקרו היפני Kei car; זה חייב אז אורך מרבי של 3 מטרים ונפח מנוע של  360 סמ"ק. הרכב הצליח באופן יוצא דופן, אלפי יחידות נמכרו גם מחוץ ליפן, כמו באוסטרליה ובגרמניה.

בשנת 1981 הוצג הדור השני שקיבל את הסימול  SJ, וזה שווק בגרסת SJ30 בסגמנט Kei היפני – אז כבר במסגרת שאפשרה אורך מרבי של 3.2 מטרים ונפח עד 660 סמ"ק – וגם כ-SJ40 עם מנועים גדולים יותר: בנזין בנפח 1 ליטר ועד ודיזל בנפח 1.9 ליטר ברחבי העולם. אותו דגם מגודל יותר הגיע לישראל ב-1984 עם תחילת יבוא סוזוקי לישראל, ונקרא כאן SJ410 ומוכר בעיקר כסמוראי.

סוזוקי ג'ימני: ייצור הדור השלישי הופסק רק עכשיו
צילום: MotoMoto SC

הדור השלישי הוצג ב-1997 כסוזוקי JB בתערוכת טוקיו ושווק באופן נרחב ברחבי העולם. לישראל הוא הגיע כבר עם השם האייקוני כיום, ג'ימני. בדומה לקודמיו, גם ג'ימני השלישי שמר על מבנה שטח קשוח עם שני סרנים חיים, הילוך כוח, שלדת סולם. וכן, גם הוא שירת שירות ארוך במיוחד – מחליפו הוצג רק בשנת 2018, כ-21 שנים אחרי שהוצג.

סוזוקי ג'ימני: ייצור הדור השלישי הופסק רק עכשיו
צילום: סוזוקי

ברזיל
החלק המפתיע יותר בסיפור הוא ששירותו טרם הסתיים, כשמדובר באגדות שטח חוקי הצגת דורות ויורשים בעולם הרכב מעט גמישים מהרגיל. ג'ימני השלישי המשיך להיות מיוצר עד עתה במפעל סוזוקי בברזיל ושווק שם ובמספר מצומצם של שווקים מתפתחים נוספים. מדובר באותו ג'ימני המוכר כמעט ללא שינויים, למעט תוספות עיצוביות קלות לחוץ ולפנים בהתאם לרמת הגימור. מחירו בברזיל נע בין 112,000-138,000 ריאל, שהם כ-71,500-88,000 שקלים.

סוזוקי ג'ימני: ייצור הדור השלישי הופסק רק עכשיו
צילום: סוזוקי

אולם כעת, כאמור, סוזוקי הודיעה על עצירת הייצור של סוזוקי ג'ימני השלישי שצפויה ממש בקרוב. הסיבה הרשמית היא תקנות זיהום אוויר חדשות שיחייבו אותה להשקיע סכום גבוה בשדרוג מנוע ה-1.3 ליטר הקיים והוותיק או להחליפו באחד חדש ומודרני. ומכיוון שמדובר ברכב נישה וממילא יש לו כבר מחליף, החליטו בסוזוקי לעצור את פס הייצור של הדור השלישי, כ-25 שנים אחרי שהוצג.

סוזוקי ג'ימני: ייצור הדור השלישי הופסק רק עכשיו
צילום: סוזוקי