מי שנוהג הרבה, יודע שלצריכת הדלק יש השפעה רבה על מרכיב ההוצאות של הרכב. כמה זה הרבה? ממוצע הנסועה השנתי בישראל הוא כ-15,000 ק"מ לרכב בבעלות פרטית; הוסיפו 50%, בואכה 2000 ק"מ לחודש – ואתם שם. 

פתרון פשוט לצריכת מופחתת היה זמין עד לא מכבר: מנוע דיזל. אבל היצע הגרסאות האלה פחת מאוד. מנגד, עלו ובאו מנועי בנזין חסכניים הנעזרים במנוע חשמלי להנעה היברידית מסוגים שונים.

בסקירה שלושה דגמים משומשים שכאלה – היברידי רגיל (HV), היברידי מתון (MHEV), היברידי נטען (PHEV) – שתי משפחתיות ורכב פנאי אחד, עד 120,000 שקלים. 

נוסעים הרבה? שלושה דגמים משומשים למשפחה – חסכוניים ושימושיים עד 125,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו

יונדאי איוניק


שנה: 2021

יד: שנייה 

גרסה/רמת אבזור: בנזין-היברידי, 1.6 ל', 141 כ"ס/'פרמיום'

צריכת דלק (מבחן אוטו): 18-20 ק"מ/ל' 

מחירון (לוי יצחק): 119,000 שקלים; מוצע במגרש: 115,000 שקלים

יונדאי איוניק היא משפחתית מאוד חסכונית, ונתון הצריכה שהתקבל במבחן שערכנו לה באוטו מפגין זאת באופן בולט. הרכב מרווח יחסית, מאחור יש מקום מספק לשני מבוגרים ופתחי מיזוג מוסיפים לאיכות החיים. נפח תא המטען, 443 ליטרים, נאה, וההטענה נוחה בגלל דלת חמישית. 

יונדאי איוניק משווקת בישראל מ-2016, כאז כן בדגם זה בהנעה היברידית (HV): מנוע בנזין 1.6 ליטר המייצר 105 כ"ס ומנוע חשמלי המנפק 43.5 כ"ס להספק משולב של 141 כ"ס; התיבה דו-מצמדית עם 6 הילוכים. 

אחזקה 

מספר דגשים לדגם זה. מכשיר הרדאר ממוקם מאחורי לוגו היצרן בסבכה הקדמית, וגם מכה קלה בזמן חנייה עלולה להוציא אותו מאיפוס; מחיר כיול מחדש: 2000 שקלים. שסתום EGR מסיים את חייו תוך פרק זמן קצר יחסית. למצמדים בתיבה בלאי טבעי ומחיר ההחלפה אינו זול: 12,000 שקלים. הסוללה ממוקמת מתחת למושב האחורי, והיא מקוררת באמצעות פתחי אוורור הממוקמים בצידי הספסל. יש לשים לב שפתחים האלו אכן פנויים ואינם חסומים בשיער בעלי חיים או עצמים שנפלו. 

אחריות

לאיוניק אחריות מקיפה בת 5 שנים/100,000 ק"מ לכל הרכב, אחריות בת 7 שנים/150,000 ק"מ על מערכת החשמל. ניתן להאריך את האחריות בשנה/15,000 ק"מ, עוד שנה/75,000 ק"מ לסוללת המתח הגבוה.

נוסעים הרבה? שלושה דגמים משומשים למשפחה – חסכוניים ושימושיים עד 125,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו
 

סקודה אוקטביה 


שנה: 2021

יד: שנייה 

גרסה/רמת אבזור: טורבו-בנזין, 1.5 ל', 150 כ"ס/'אמבישן'

צריכת דלק (מבחן אוטו): 13-18 ק"מ/ל' 

מחירון (לוי יצחק): 119,000 שקלים; מוצע במגרש: 115,000 שקלים

סקודה אוקטביה, כבר עם הצגתה ב-1996 הרשימה בשימושיות מכובדת, בשנים האחרונות נוספו לה מנועי טורבו-בנזין יעילים וחסכוניים. למשפחתית כאן מנוע טורבו-בנזין 1.5 ליטר שמוטמעת בו מערכת היברידית-מתונה (MEV) המייצר 150 כ"ס וצמודה לו תיבה דו-מצמדית עם 7 הילוכים. המערכת החדשה משפרת את צריכת הדלק ב-10% עד 15%, ובתנאים אופטימליים, שיוט בקצב נינוח בכביש המהיר, זו מגיעה ל-18 ק"מ/ל'. 

אוקטביה בדור הרביעי-נוכחי מוצעת בישראל מ-2020. המרחב מאחור טוב לשני מבוגרים וילד, ומאחור גם פתחי מיזוג. כרגיל, תא המטען גדול מאוד, כאן 553 ליטרים, ודלת חמישית עוזרת מאוד להטענה נוחה. 

אחזקה 

גרסת 1.5 ליטר אינה סובלת מבעיות קריטיות, למעט בלאי מואץ בצינור המוביל למערכת מחזור אדי הדלק  (רק במנוע 'DPC'). החלפת רצועת התזמון מורכבת יחסית – מגביל את החלפתה למרכזי שירות מורשים. 'מוח' הגיר ('מכטרוניקס') מתבלה אחרי 7-8 שנות שימוש והחלפתו יקרה (כ-5000 שקלים), ונוספים להוצאה גם מצמדים (כ-5000 שקלים) וגלגל תנופה מסה-כפולה (כ-5000 שקלים) המתבלים אף הם אך פחות מכפי שמקובל לחשוב.

אחריות

האחריות לדגמי סקודה היא 24 חודשים. 

נוסעים הרבה? שלושה דגמים משומשים למשפחה – חסכוניים ושימושיים עד 125,000 שקלים
צילום: מערכת אוטו
 

קיה נירו 

שנה: 2021

יד: שנייה 

גרסה: בנזין/היברידי-נטען 1.6 ל', 141 כ"ס/'LX'

צריכת דלק (מבחן אוטו): 17-20 ק"מ/ל' 

מחירון (לוי יצחק): 119,000 שקלים; מוצע במגרש: 115,000 שקלים

קיה נירו הוא דגם פנאי קומפקטי, מוצע במספר גרסאות הנעה. הדגם הוצג ב-2016 ומוצע כאן לאחר מתיחת פנים שעבר הכוללת מערכת היברידית-נטעת מתקדמת אף יותר. ההספק הכולל הוא 141 כ"ס, והתיבה היא דו-מצמדית עם 7 הילוכים. טווח הנסיעה בפועל בחשמל בלבד, כאן סוללה של 8.9 קוט"ש, 40 ק"מ – כמעט ממוצע הנסועה היומי בישראל. בגלל אותה סוללה נפח תא המטען קטן ב-20% ל-348 ליטרים.

אחזקה

כמו באיוניק כך גם בנירו, שניהם עם אותו מנוע בנזין 1.6 ליטר, נוצרת הצטברות פיח במנוע ולאחר מכן כשל בשסתום EGR. התיבה הדו-מצמדית מחייבת החלפת מצמדים עקב בלאי, וזו יקרה. הרדאר המותקן בחזית רגיש לפגיעות גם במהירות חנייה ומחיר הכיול 2000 שקלים. 

אחריות

קיה נירו נמכר עם אחריות מלאה לכל הרכב של 5 שנים/100,000 ק"מ. שלוש השנים הראשונות של היצרן, השנתיים הנוספות ניתנות על-ידי היבואן. 

ניתן להרחיב את האחריות לסוללת המתח הגבוה בלבד – עד 10 שנים/200,000 ק"מ, ב-250 שקלים לשנה (ובכפוף לבדיקה במרכז שירות). אפשר לעשות זאת גם לרכבים שנקנו מציי רכב.