סקר שנערך לאחרונה על ידי אחד האתרים החשובים במדינה, mobile.de מראה כי בעוד שרבים מפקפקים ביישום יעדי האקלים במגזר התחבורה, הם קוראים במקביל להשקעה רבה יותר בתחבורה ציבורית מקומית ובתשתית הטעינה של כלי רכב חשמליים.

"הסקר שלנו מראה שנהגים מוכנים ביסודם לשנות הרגלי נהיגה והרגלי קנייה (באחוז מסוים). עם זאת, יש צורך בפרספקטיבה ברורה לניידות של מחר בגרמניה. הרחבת התשתית חיונית כדי לחזק עוד יותר את האמון במעבר לרכב החשמלי", אומר אג'אי באיטה, מנכ"ל mobile.de.
על פי הנתונים, שוק הרכב נשלט על ידי מנועי בעירה: 84.6 אחוז מהנהגים שנסקרו נוהגים כיום במכונית דיזל או בנזין. מכוניות היברידיות וחשמליות אחראיות רק ל-15.4 אחוזים. בעוד הצורך בשינוי תחבורתי נדון בהרחבה בפוליטיקה הגרמנית ובחברה, רבים בקרב האוכלוסייה מביעים ספק אם ניתן ליישם את הסוף המתוכנן של מנועי הבעירה עד 2035: רק 16 אחוזים בטוחים בכך. גם כוונת הרכישה נותרה נמוכה בהתאם: רק 18.1 אחוז שוקלים רכישת מכונית חשמלית בעתיד, 12.3 אחוז מכונית היברידית.
בעוד שמחצית מהנסקרים (50.3%) דוחים את התוכנית של האיחוד האירופי לגנוז את מנועי הבעירה עד 2035, בערך אחד מכל חמישה (22.1%) תומכים בה. ישנם הבדלים ברורים, במיוחד בין קבוצות הגיל: 39.2 אחוזים מבני 25 עד 34 מביעים תמיכה לגבי האיסור. רק 15.5 אחוז מאלו מעל גיל 55 חולקים דעה זו.
מלבד היחס הביקורתי לאיסור שיווק מנועי בעירה, יש לא מעט חשיבה מאחורי האמצעים שצריך לנקוט כדי להאיץ השיפור בתחבורה; לכל אדם שני (51.3%), קידום התחבורה הציבורית המקומית הוא בראש סדר העדיפויות. 31.5 אחוז כבר משתמשים באוטובוסים וברכבות באופן קבוע או היו עושים זאת כדי להגן על הסביבה. גם הרחבת תשתית הטעינה למכוניות חשמליות (28.7%) ושיפור התחבורה הבינעירונית (28.4%) נחשבות לאפקטיביות.
יש פחות הסכמה לגבי פתרונות ביניים שתרומתם שולית, כמו למשל הרחבת מגבלות המהירות (18.8%) או אזורים חדשים ללא חניה וערים צפופות ללא מכוניות (11.1%). בסופו של דבר, רק 7.1 אחוז רואים בתקנות מחמירות יותר למכוניות עם מנוע בעירה אמצעי יעיל לקידום המעבר לרכב החשמלי.

ומה כאן?
שוק הרכב החשמלי בישראל מוגדר כקרקע בשלה להתפתחות מהירה עם הרבה שחקנים, מותגים, לוביסטים וגם נהגים שאוהבים חדשנות וגימיקים; כרבע מכלל המסירות אשתקד היו של רכבים חשמליים (כ-68 אלף יחידות מתוך סך של כ-272 אלף מסירות), ובמובן הזה - ישראל נמצאת בפער משמעותי יחסית מול חלק ממדינות אירופיות באיחוד, כולל גרמניה.בה בעת, במשרד האנרגיה עוקבים אחרי הנעשה בשוק, יוקר המחיה, ועל אף שסוברים כי בעוד עשר שנים לא תמכרנה בארץ מכוניות בנזין או דיזל חדשות בכלל (כלומר ללא סיוע חשמלי), נראה שהיעד הזה יושג רק באזור שנת 2040 וגם זה, עוד כפוף להרבה משתנים שאת מרביתם אי אפשר בכלל לצפות באי הוודאות השוררת במזרח התיכון או במפה הפוליטית בארץ.