וולוו, מותג הרכב השוודי המזוהה יותר מכל עם בטיחות בדרכים, חושפת טכנולוגיה חדשה שעתידה לשנות את מה שחשבנו על חגורות בטיחות. מדובר בחגורה חכמה – Multi-Adaptive Safety Belt – שמסוגלת להתאים את עצמה למבנה הגוף של הנוסע ולסוג התאונה, בזמן אמת.

החידוש הגדול אינו רק במבנה הפיזי של החגורה, אלא באופן פעולתה. החגורה החכמה מצוידת במערכת חיישנים מתקדמת שמתקשרת עם מערכות הרכב האחרות – כולל אלו האחראיות על זיהוי תאונות. רגע לפני פגיעת תאונה, החגורה מקבלת נתונים על מיקום הנוסע, גובהו, משקלו, תנוחת הישיבה, כיוון הפגיעה הצפויה ואף מהירות הרכב – ומגיבה בהתאם. היא מהדקת או מרפה את הלחץ, משנה את נקודת האחיזה ומווסתת את הכוח שמופעל על גוף הנוסע.

בעוד חגורות רגילות מתוכננות לפעול בצורה דומה עבור כל אחד – ומציעות בדרך כלל שלושה פרופילים של התנגדות – בוולוו טוענים שהחגורה החכמה שלהם מציעה 11 פרופילים שונים, ומסוגלת לבצע התאמה מדויקת הרבה יותר לכל נוסע. כך, למשל, אדם גבוה יקבל חגירה חזקה שתמנע תזוזה מסוכנת של הראש, בעוד ילד או מבוגר קטן ממדים יקבלו חגירה רכה יותר שתפחית את הסיכון לפציעות משניות.

וולוו מציגה: חגורת בטיחות חכמה שמתאימה את עצמה לכל נוסע
צילום: יצרן

החגורה גם יודעת להתעדכן מרחוק (OTA) – תכונה נדירה מאוד ברכיבי בטיחות – כך שהיא יכולה "ללמוד" ממקרים קודמים, להשתפר ולהתעדכן לאורך חיי הרכב. וולוו מבטיחה שכל עידכון שכזה יעבור בקרת איכות קפדנית.

המערכת תושק לראשונה בדגם החשמלי החדש של וולוו, ה-EX60, שצפוי לצאת לשוק בסוף 2025. עם זאת, החברה טרם פרסמה האם החגורה תהיה סטנדרט בכל רמות הגימור, או תוצע כאופציה בתשלום.

מסתכלים אחורה, לומדים קדימה

וולוו, שהמציאה את חגורת הבטיחות התקנית (שלוש נקודות עיגון) כבר בשנת 1959 והפכה אותה לנחלת הכלל על ידי ויתור על הפטנט. לאורך השנים הציגה החברה שלל אמצעים כמו מערכות הגנה מפני פגיעות צידיות, מבנים מחוזקים, מושבים נגד צליפת שוט (WHIPS), ומערכות אקטיביות למניעת תאונות. החגורה החכמה היא המשך ישיר לאסטרטגיה של החברה – סביבת נהיגה שבה הבטיחות אינה אחידה לכולם, אלא מותאמת אישית ומבוססת נתונים.