אופניים חשמליים מגיעים בדרך כלל עם גלגלי "20. למה? באמת שלא יודע, אבל זה המצב. אבל הגלגלים הקטנים יחסית מהווים בעיה על משטחים שאינם סלולים היטב והם פחות יציבים במהירות גבוהה.

יש גם אופניים עם גלגלי "26, שמציעים יציבות משופרת והתמודדות מוצלחת יותר עם שיבושים, אבל גם ממדים גדולים שמהווים בעיה עבור מי שצריך להוביל אותם ברכבת או ברכב.

דגם ה-008 של קונינג מציע מידת גלגל חדשה - "22 - שאמורה לתת שילוב בין יתרונות ה-"20 וה-"26. מצד אחד ממדים קומפקטיים יחסית כאשר הם מקופלים, ומצד שני יציבות והתמודדות טובה עם שטח משובש, כמו גם ממדי שלדה שמתאימים גם למי שגבוה יותר מהממוצע - בעיה בלא מעט מהדגמים הנפוצים.

קונינג מציעה את ה-008 בשלוש רמות אבזור, בטווח מחירים הנע בין 4900 ל-7070 שקלים. שלוש הרמות נבדלות בבלמים, בסוללה, במזלג, בלוח הבקרה ועוד פרטים. אנחנו בחרנו לבחון את רמת האבזור האמצעית, R, שעולה 6230 ש"ח. היא מציעה סוללה גדולה יותר (10.4AH, של סמסונג), בלמי דיסק מכאניים (במקום בלמי V ברמת הבסיס), מוט אוכף עם שיכוך, ולוח בקרה עם צג LCD. מלבד מידת הצמיגים החריגה, בולטת גם העובדה כי הסוללה מותקנת בתוך השלדה, ולא מאחורי המושב. פתרון אלגנטי יותר, ללא ספק, שגם מקשה על גניבת הסוללה (לפחות עבור עיניים לא עברייניות כמו שלי).
אופניים חשמליים קונינג 008R
צילום: מערכת אוטו

הגודל האידיאלי?
כבר מישיבה ראשונה על האופניים ברור שמדובר באופניים מרווחים בהרבה מהמקובל באופני "20. אין תחושה של ישיבה "מעל" האופניים, וגם רוכב גבוה לא מסתכן בפגיעת הברך בכידון בפניות כמו שקורה לפעמים באופניים מהסוג המקובל. השלדה הארוכה, יחד עם הגלגלים הגדולים יותר, באים לידי ביטוי גם ביציבות הכיוונית - גם פגיעה בשיבוש בכביש במהירות המירבית לא תערער את יציבות האופניים.

לנסיעה הנינוחה תורם גם מזלג ארוך יותר מהמקובל, שסופג ביעילות רבה יותר שיבושים. לא מדובר במזלג ברמה של אופני הרים, אפילו לא הפשוטים שבהם, אך די והותר להתמודדות עם שיבושים עירוניים נפוצים.

לנוחות הישבן דואג מוט אוכף משוכך, שאומנם לא יעיל כמו מתלה אמיתי, אבל עוזר להעלים שיבושים קטנים וליטול את העוקץ משיבושים גדולים יותר - אבל עדיין עדיף להרים ישבן במפגש עם בור או ירידה ממדרכה. בכל מקרה, צריך לקחת בחשבון שמוטות האוכף המשוככים לא תמיד מפגינים עמידות - שלנו הפסיק לעבוד אחרי כחודש, והוחלף במסגרת האחריות.
אופניים חשמליים קונינג 008R
צילום: מערכת אוטו

אולם הגלגלים הגדולים והשלדה המרווחת מגיעים עם מחיר - הקונינג 008 אומנם מתקפלים בקלות יחסית, אבל במצבם המקופל הם גדולים משמעותית מאופני "20 מקובלות. זה לא קריטי אם המטרה היא אחסון קומפקטי בדירה, אבל לא בכל מכונית הם יכנסו לתא המטען. כמו כן, למרות משקל מוצהר סביר, הם התגלו כקשים יחסית להרמה במצב המקובל - בעיה עבור מי שצריך להעלות אותם במדרגות הביתה או בתחנת הרכבת.

מנוע
יחידת ההנעה של הקונינג מוצלחת למדי. כניסת המנוע לפעולה לינארית וחלקה, בלי קפיצות או חיתוכים. המהירות המרבית מושגת בקלות, ונוצרת תחושה שאילולי ההגבלה ל-25 קמ"ש, האופניים היו מגיעים למהירות גבוהה יותר. אולם היציאה מהמקום מעט פחות זריזה ממה שאנו רגילים לו, ונראה שגם עליות משפיעות יותר מהמקובל על מהירות הנסיעה. עליה ליד הבית אותה עליתי עם אופניים אחרים על 18-20 קמ"ש, הורידו את הקונינג 008 ל-15 קמ"ש, לדוגמא. יכול להיות שהסיבה לכך היא שהמנוע לא הותאם להיקף הגדול יותר של הגלגל באופניים אלו לעומת הדגמים הרגילים (מה שמקביל לנסיעה בהילוך גבוה יותר ברכב). טווח הנסיעה נאה, והצלחנו להגיע לכ-20 ק"מ לטעינה בלי יותר מדי דיווש, אבל בתוואי מישורי למדי. יש לציין כי ניתן לשדרג את הסוללה לסוללת 14AH בתוספת תשלום, כדי לקבל טוווח נסיעה ארוך יותר.
אופניים חשמליים קונינג 008R
צילום: מערכת אוטו

כל השאר
מערכת ההילוכים של שימאנו עושה את העבודה כראוי, ומספקת יחסי העברה יעילים. הדיווש נוח מהמקובל באופניים מתקפלים בזכות ממדי השלדה. הבלמים הפתיעו לטובה - הניסיון שלי עם דיסקים מכאניים בכלל, וכאלו שמגיעים על אופניים חשמליים בפרט, היה עד היום שלילי למדי, אבל הבלמים על הקונינג 008 הציעו יכולת סבירה פלוס עם תפעול מדויק, ולא דרשו כיוונונים תכופים.

המושב היה נוח למדי לכל הנסיינים, וכך גם תפעול לוח הבקרה, שגם מספק מידע בסיסי על מהירות ומרחק. שקע ה-USB שמאפשר טעינת הנייד תוך כדי רכיבה הוא פריט קטן וחכם, שצריך להפוך לסטנדרט בתחום.

הפנסים בקונינג 008 אינם מחוברים לסוללה הראשית, אלא מופעלים בסוללות. הסיבה היא גישת היבואן שרוצה להקטין את מספר האלמנטים שמתחברים למערכת החשמל הראשית כדי להקטין את הפוטנציאל לתקלות. זה אומנם טיעון הגיוני, אך מהצד השני הצורך להפעיל את הפנסים בנפרד בתחילת הנסיעה ולכבותם בנפרד בסוף הנסיעה הוא טורח טורדני. העדפנו פשוט להתקין על האופניים את הנצנצים הרגילים שלנו, שנוחים יותר לתפעול (וגם מאירים חזק יותר).
אופניים חשמליים קונינג 008R
צילום: מערכת אוטו

סיכום
מחיר הקונינג 008R גבוה יחסית למקובל, אבל הם מציעים איכות בניה טובה ואבזור איכותי יותר משל הדגמים הנפוצים.

הקונינג 008R ומידת הגלגל החריגה שלהם מוכחים שוב שאין ארוחות חינם - תמורת המרווח והיציבות משלמים בקומפקטיות במצב המקופל ובנוחות הרמה. אם אתם אנשים גדולים שגרים בבית עם מעלית ולא מובילים את האופניים ברכבת או ברכב (או שיש לכם רכב עם תא מטען גדול), הם עשויים להיות פתרון טוב עבורכם, ועדיין יהיו קומפקטיים בהרבה מדגמי ה-"26. אם אתם צריכים אופניים קלים לנשיאה שיכנסו בקלות לכל תא מטען - כנראה שה-008 לא בשבילכם.
אופניים חשמליים קונינג 008R
צילום: מערכת אוטו