בשנים האחרונות יצרניות הרכב מנסות לקלוע עם דגם אחד לטעם של שווקים רבים, והמונח "דגם גלובלי" הפך להיות באזז-וורד שנזרק לאוויר בכל הזדמנות. אבל למרות הניסיונות, כנראה שקשה למצוא דגם אחד שבאמת יוכל לענות על הצרכים וההעדפות של כל השווקים. אז כאשר יש שוק (או קבוצת שווקים) גדול מספיק, סופרי האפונים מאשרים ייצור של דגם ייעודי עבורו, כמו למשל עבור השוק ההודי, הסיני או הברזילאי (ואיתו כל דרום אמריקה). זה האחרון מעדיף לא פעם כלי פנאי וגרסאות מוגבהות לדגמים מוכרים בגלל תנאי הדרך הקשים בחלקים גדולים של המדינה הלטינית. החל מכבישים משובשים וכלה בדרכי עפר. וכך אפשר למצוא בארץ הסמבה מגוון גדול במיוחד של כלים קטנים ופשוטים יחסית – אבל גבוהים: טויוטה אטיוס-קרוס, יונדאי HB20X, סיטרואן אייר-קרוס ופולקסווגן קרוס-פוקס מהווים רק רשימה חלקית. בתערוכת הרכב של סאו-פאולו, שנערכת בימים אלו, הציגו ניסאן ופיאט שתי תוספות חדשות לקטגוריה.
פנאי בקצב הסמבה
צילום: מנהל

ניסאן קיקס – אולי יגיע גם אלינו
לפני שנה וחצי חשפה היצרנית קונספט לרכב פנאי קטן בעל עיצוב נועז למדי. תחילה חשבנו שמדובר ברמז לקראת מחליף הג'וק, אבל כעת, עם הצגת הדגם הסדרתי (ששמר על השם), מתברר כי לא כך הדבר. הקיקס מעט גדול יותר מהמקובל בקטגורית רכבי הפנאי הקטנים (דוגמאת מוקה או ג'וק), אבל קטן יותר מהמקובל ברכבי הפנאי הקומפקטיים (דוגמת קשקאי) עם אורך של 429.5 ס"מ, רוחב של 176 ס"מ ובסיס גלגלים של 261 ס"מ. הוא גם נמוך יחסית – 159 ס"מ בלבד.

מעבר למידות, ניסאן לא מפרטת הרבה – גם לא אם תהיה לו גרסת הנעה כפולה – אבל תמונות יש בשפע. כצפוי, עיצוב הדגם הסדרתי מותן מעט ביחס לקונספט, אבל פחות מהמקובל, ובסך הכל שמר על המראה הצעיר והבולט של רכב התצוגה. המרכב מלא זוויות ושיפועים, ישנה אופציה לצביעה דו-גונית וגם כאן אפשר לפגוש את ה"גג הצף" שהפך לפופולארי באחרונה (יונדאי i20, אופל אסטרה), עם צביעה של קורה C בשחור. גם תא הנוסעים נאה וצעיר למראה – בעיקר בזכות שילוב גוונים נעים ומסך מגע (7") ששולב בצורה נאה בקונסולה המרכזית.
פנאי בקצב הסמבה
צילום: מנהל

ניסאן קיקס יגיע לכבישי ברזיל בחודש אוגוסט הקרוב, אז תחשוף היצרנית את הפרטים המלאים של הדגם (וכנראה שתהיה גם גרסה אוטומטית). לאחר מכן הוא יגיע בהדרגה לשווקים נוספים באמריקה הלטינית – ואחר כך העסק נהיה מעניין. ניסאן מספרת כי בעתיד ישווק הקיקס בשמונים שווקים ברחבי העולם, כשהשמועות ברשת מדברות גם על אירופה – ולכן, אולי, גם אצלנו.

פיאט מובי – ננס שטחי
פיאט חשפה את המובי, קרוסאובר קטנטן שנראה לנו כמו גרסה ברזילאית לפיאט פנדה 4X4. ואכן, לא ברור האם המובי מבוסס על הפנדה, כפי שטוענות לא מעט שמועות ברשת, או על האונו הברזילאית (שום קשר לאונו שהגיעה ארצה בשנות השמונים והתשעים). מה שבטוח הוא, שהמובי ננסי – אורכו 355.5 ס"מ, רוחבו 168.5 ס"מ, גובהו 155 ס"מ ובסיס גלגליו 230.5 ס"מ. למעט הגובה והרוחב אלו נתונים מקובלים בקרב מכוניות מיני. בפיאט לא מספרים אם למובי הנעה כפולה או קדמית, אבל מרווח הגחון נאה למדי – 17.1 ס"מ. אגב, הוא יוצע גם בגרסה עירונית צרה ונמוכה יותר.
פנאי בקצב הסמבה
צילום: מנהל

למרות ממדיו הצנועים, למובי הופעה קשוחה למדי עם חזית רבועה בעלת יחידות תאורה ענקיות (ביחס לממדים...) המגובה בדמוי מגן גחון מלפנים, קשתות גלגלים שחורות, מסילות מטען בגג ועוד. תא הנוסעים פשוט מאוד למראה, ומזכיר לנו שמדובר במכונית שאינה מתוכננת להגיע למדינות מפותחות.

תחת מכסה המנוע שוכן מנוע בנזין בנפח 1.0 ל' (4 ציל') שמפיק 73 כ"ס ו-9.6 קג"מ (ניתן לתדלקו באתנול ואז הספקו יעמוד על 75 כ"ס והמומנט על 9.9 קג"מ). הוא משודך לתיבה ידנית בעלת חמישה יחסי העברה. הביצועים סבירים ביחס להספק – 14.6 שניות ל-100 קמ"ש (13.8 שניות כשהוא מתודלק באתנול) ו-153 קמ"ש מרביים.

פנאי בקצב הסמבה
צילום: מנהל