פולקסווגן אמנם לא הייתה הראשונה לעשות שימוש במגדשי טורבו, אבל אפשר בהחלט להעניק לה את תואר מובילת "מהפך הנפח המטורבתת" שמתרחשת לנגד עינינו. היא היתה הראשונה להמר בגדול על הרעיון של מנועים קטנים ומוגדשים – כאלה שבסרק ובעומס נמוך יצרכו דלק כמו מנוע קטן, אבל כשעולה הצורך יספקו ביצועים של מנוע גדול. כעת מציגה היצרנית מנוע ראשון בדור חדש של מנועי הטורבו שלה – EA211 TSI EVO.
דור חדש למנועי ה-TSI של פולקסווגן
צילום: מנהל

סדרת המנועים החדשה תכלול מנועי שלושה וארבעה צילינדרים, עם או בלי טורבו, בנפח ליטר עד 1.5 ל', ובהספק של עד 175 כ"ס. הסדרה תכלול מנועי בנזין, גז ואתנול, עם הזרקת דלק ישירה או רב-נקודתית.
המנוע הראשון בסדרה הוא בנפח 1.5 ל', עם מגדש טורבו אחד, שלטענת היצרנית "רותם את כל הידע שנצבר בתחום ומוסיף טכנולוגיות חדשות לשיפור צריכת הדלק והיעילות". רשימת השינויים ביחס לדור המנועים הנוכחי אכן מרשימה. פולקסווגן טוענת להפחתת חיכוך בין החלקים הנעים (בחלק מהגרסאות הצילינדרים זוכים לריסוס בפלסמה של חומר מפחית חיכוך) ושיפור מערכות הקירור והחימום של המנוע.
מעבר לכך, בפולקסווגן מספרים על מעבר להזרקה (משותפת) בשיטת מסילה משותפת – השיטה המקובלת במנועי דיזל, אבל לא בבנזין – וראש מנוע שתוכנן מחדש כך שיתאים לעבודה במחזור 'מילר'. נזכיר בקצרה: במחזור 'מילר' שסתומי היניקה נשארים פתוחים לזמן ארוך יותר ונסגרים רק אחרי מהלך ראשוני של הבוכנה בשלב הדחיסה. דבר זה אמור להגדיל את יעילות המנוע, בשל הגדלת היחס בין נפח הצילינדר כשהבוכנה במצב העליון לבין נפח הצילינדר כשהבוכנה במצב התחתון (יחס הידוע גם בשם הלא מדויק 'יחס דחיסה'). במנוע האמור מדובר ביחס של 12.5 ל-1, יחס גבוה מאוד עבור מנוע טורבו, ובכלל.
דור חדש למנועי ה-TSI של פולקסווגן
צילום: מנהל

בכל מקרה, השינוי המרכזי ביותר הוא מעבר לטורבו בעל גאומטריה משתנה – עניין נדיר למדי בקרב מנועי בנזין, ואם אנו לא טועים מדובר במנוע הבנזין ה"המוני" (ולא, ניסאן GT-R ופורשה 911 טורבו לא נחשבות המוניות...) הראשון שמשתמש במגדש שכזה. מגדש זה מאפשר לפצות על זרימת גזים נמוכה בסל"ד/עומס נמוך ובכך להגיע לגדישה יעילה מהר יותר ביחס למגדש רגיל. המשמעות? טווח יעיל רחב יותר (שיא המומנט מתקבל במנוע הזה בין 1300 סל"ד ל-4500 סל"ד) והשהיית טורבו קצרה יותר (פולקסווגן מספרת על קיצור זמן ההשהיה בעד 35% ביחס למנוע ה-1.4 ל' 125 כ"ס). מנוע זה גם יאפשר ניתוק צילינדרים בשיוט לטובת חיסכון בדלק.

המנוע החדש יוצע (לפחות בהתחלה) בשני הספקים – 130 כ"ס או 150 כ"ס. גרסת ה-130 כ"ס משיגה את שיא ההספק שלה בטווח שבין 4750-5000 סל"ד ומפיקה 20.4 קג"מ. נתוני גרסת ה-150 כ"ס לא נחשפו, אבל אם נשווה את המנוע החדש ל-1.4 ל' המקביל היום (125 כ"ס) נגלה כי המנוע החדש מציע את שיא המומנט בטווח רחב יותר של 3200 סל"ד, לעומת 2600 סל"ד במנוע הנוכחי.
דור חדש למנועי ה-TSI של פולקסווגן
צילום: מנהל

אבל גולת הכותרת, לפחות מבחינת פולקסווגן, היא צריכת הדלק. לטענת החברה, גרסת ה-130 כ"ס של המנוע חסכונית בשיעור של 10% ממנוע ה-1.4 ל' המוכר. ובהתחשב בעובדה שגם ה-1.4 ל' יודע לספק צריכות דלק יפות מאוד, מדובר בנתון מרשים.

מתי בכביש? היצרנית מספקת כי מכוניות ראשונות עם המנוע החדש יגיעו לכבישי אירופה כבר בסוף השנה, אך לא מספרת על אילו דגמים מדובר. אנחנו מהמרים על פולקסווגן גולף (שצפויה לעבור מתיחת פנים בקרוב) וכי הוא ימצא את דרכו גם אל דגמי הפלאג-אין של החברה.
דור חדש למנועי ה-TSI של פולקסווגן
צילום: מנהל