קטגוריה: משפחתית
גרסה: יונדאי אלנטרה, 1.6 ל', אוטומטית, סופרים
מתחרות: טויוטה קורולה, מאזדה 3, סקודה אוקטביה, קיה פורטה
מחיר גרסה נבחנת: 132,000 שקלים
יונדאי ישראל נמצאת בחודשים האחרונים בתנופת הצגת דגמים חדשים. החל עם הסונטה ההיברידית, המשיך בטוסון החשוב למכירות וב-i30 המחודשת וכעת מגיע תור האלנטרה. הדור השישי למשפחתית של יונדאי, אשר הושק במערב בתערוכת לוס-אנג'לס 2015, נוחת בארץ בימים אלה. הדור הקודם כונה כאן i35 אלנטרה כדי להשתלב בהיררכית הכינויים האירופאית של יונדאי, הדור החדש מוותר על היומרה ומסתפק בשם המקורי.

יונדאי אלנטרה החדשה
צילום: בני דויטש
למרות שתחום המשפחתיות מאבד גובה לכלי הפנאי, הוא עדיין הגדול בשוק הרכב המקומי וה-i35 תפסה בו נתח משמעותי - כך שלאלנטרה מחכות נעליים גדולות.

עיצוב ונראות
הדגם החדש אמנם מבוסס על קודמו, אבל ביונדאי נטשו את הקווים המיוחדים שאפיינו את הדור החמישי לטובת מראה שמרני יותר. מכסה המנוע מובדל יותר מהשמשה הקדמית, מאשר בדור הקודם, וקו הגג הוא פחות "קופה".

יחד עם החזית המאוד בולטת, שכוללת בגרסה המצוידת תאורת לד ליום, ובתוספת חישוקי "17 נאים, הרושם הכללי הוא של מכונית מכובדת וגדולה יותר - שמזכירה את הסונטה - אבל גם יותר שגרתית.

פנים הרכב
גם בתא הנוסעים נראה שההנחיה הייתה לוותר על הקווים המיוחדים שבדגם היוצא בתמורה למראה יותר מקובל ושימושי. התוצאה פחות מתוחכמת, וגם כאן יש דמיון לסונטה, אבליש לזה גם צדדים חיוביים כמו מיקום נוח יותר לפתחי המיזוג מאשר ב-i35 ותחושה מוצקה יותר.
יונדאי אלנטרה תא נוסעים
צילום: בני דויטש
איכות החומרים, ככלל, שופרה אך הפלסטיק הכסוף בקונסולה המרכזית נראה פשוט מדי. הגוונים הבהירים נעימים לעין, התפעול נוח והמחוונים ברורים. באופן מעניין תפעול מחשב הדרך והתצוגה שבין המחוונים, שונה מזה שראינו לאחרונה בטוסון.

האלנטרה מצוידת בנדיבות, כאשר היא כוללת בנוסף למקובל גם מפתח חכם, גג נפתח ואת מערכת המולטימדיה המקומית של יונדאי שלה גם בלוטות' ומצלמה. מערכת זו אומנם עשירה באפליקציות, אך הממשק שלה לא מוצלח, והבלוטות' לא הצליח להתחבר עם חלק מהטלפונים. כמו כן נשמעו קרקושים קלים מאיזור צג המגע.

מושב הנהג כבר אינו מתכוון חשמלית כמו בעבר, אך תנוחת הנהיגה טובה וטווח הכיוון רחב ומאפשר מציאת תנוחה נוחה לנהגים במגוון גדלים. מאחור יש פתחי מיזוג, והרצפה השטוחה מסייעת לתחושת המרחב, שהינו טוב לרגליים (לא מפליא לאור בסיס גלגלים של 270 ס"מ) אך מצומצם לראש (למרות שינוי קו הגג).

נוחות נסיעה
על כבישים מהירים מציעה האלנטרה איכות נסיעה טובה, וגם אם יש נדנוד קל של המרכב על גלים זה לא באמת מפריע. בעיר, עם חישוקי ה-"17, המתלים לא מצליחים לסנן חלק מהשיבושים, אך הספיגה עדיין טובה למדי.
יונדאי אלנטרה החדשה
צילום: בני דויטש

למרות שיפור בולט בבידוד הרעשים (שמורגש מאוד בעמידה), רעשי הכביש עדיין נשמעים (אם כי ברמה סבירה) ומדי פעם במהירויות גבוהות מורגשים רעשי הרוח.

התנהגות ובטיחות
לאלנטרה התנהגות כביש בטוחה וצפויה. היא אינה מהנה במיוחד, אבל מגיבה כראוי לפקודות ההגה ולהעברות משקל. ההגה קל מדי ומעורפל באיזור המרכז - מצב ה'ספורט' בבורר המצבים משפר מעט את המצב. ההערה הבולטת נוגעת לפעולת הבלמים, שבבלימה בכניסה לפניה לא תמיד הציגו פעולה אחידה.

בתחום אבזור הבטיחות מצוידת האלנטרה בשבע כריות אוויר וניטור לחץ אוויר בצמיגים. אין כאן את מערכת הבטיחות המתקדם של החברה, כמו בסונטה המאובזרת. במקומו מתקין היבואן את המערכת של מובילאיי.

יונדאי אלנטרה החדשה
צילום: בני דויטש
מנוע וביצועים
מנוע ה-1.6 ליטר עבר שינוי מהותי עם מעבר מהזרקה ישירה להזרקה קב-נקודתית רגילה (לסעפת היניקה). ה"צעד אחורה" מנומק על ידי היבואן בנתוני זיהום אוויר טובים יותר, שעזרו להשיג ציון ירוק טוב יותר שמוריד את עלות המס על הרכב. המנוע החדש מציג נתוני הספק מעט נחותים מבעבר - 127 כ"ס לעומת 132 כ"ס - אך נתוני צריכת הדלק עדיפים. הוא משודך לתיבת ששת ההילוכים המוכרת, והשילוב פועל היטב עם פעולה נעימה וביצועים טובים (היצרן מדווח על תאוצה למאה קמ"ש ב-11.6 ש'). ואכן, למרות שלא פעם נדרש המנוע לטפס לסל"ד גבוה כדי לספק את הסחורה, הוא מספק ביצועים זריזים למדי.

לאלנטרה צריכת דלק טובה, שיכולה להגיע בשיוט לאיזור ה-15.5 ק"מ לליטר. גם בסוף יום מגוון, שכלל קטעים מאומצים, עמדה הצריכה על 12.8 ק"מ לליטר.

סיכום ותמורה
המשפחתית של יונדאי הייתה ונותרה אחת מהטובות בקבוצה המשפחתית. יונדאי אלנטרה החדשה לא מהווה מהפכה לעומת הדור היוצא (יונדאי i35), אך השיפור בעידון ובהנדסת האנוש ברור. מצד שני, העיצוב ותא הנוסעים איבדו משהו מהאופי הייחודי של הדור היוצא.

אולם בקטגוריה מוכוונת ליסינג ולקוחות שמרניים, נראה שיונדאי - לפחות בהקשר המקומי - ביצעה מהלך נכון.
יונדאי אלנטרה החדשה
צילום: בני דויטש