ארגון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאיות עלה לכותרות בישראל כמה פעמים בשנים האחרונות, ולא בכדי. הארגון, אשר חוקר ובוחן מה עשוי לפגוע או להציל אותנו בזמן תאונה, אחראי לכמה ממבחני הריסוק החשובים ופוקחי העיניים שנעשו בשנים האחרונות. די להזכיר את מבחן ה"סמיטריילר שבוצע ב-2013, מבחן ה"חפיפה הנמוכה" שבוצע לראשונה ב-2012 והביך כמה יצרניות יוקרה או מבחן הריסוק של פיאט 500 שהזכיר לנו כי הבטיחות של המכוניות היא נסיבתית מאוד ולא תלויה רק במספר הכוכבים בהם היא זכתה.
אור לגויים – IIHS התחיל לבחון יעילות יחידות תאורה
צילום: מנהל
כעת פונה הארגון לנושא קצת פחות דרמטי, אך כזה שיכול להיות בעל חשיבת מכרעת במניעת תאונות – יעילות יחידות התאורה. לטענת אנשי הארגון, בשנים האחרונות קיבלו יחידות התאורה משמעות עיצובית בולטת מבעבר, והם חוששים כי הדבר בא על חשבון ביצועי יחידות התאורה. לאור טענת הארגון שכ-50% ממקרי המוות בתאונות הדרכים בארה"ב מתרחשות בזמנים של תאורה טבעית חלשה (לילה, עלות השחר או שעות בין ערביים) אנו יכולים להבין את חשיבות העניין.

הבדיקות נעשו במעבדה ובמסלול ניסוי לילי, בכביש ישר ובעיקולים בעוד המדידות נעשו בעיקר ע"י חיישנים רגישים לאור. הארגון דירג את יחידות התאורה ע"פ המרחק אליו האירו וע"פ מידת הסנוור שהסבו לתנועה הבאה מלפנים. נקודות בונוס ניתנו על מערכות אקטיביות כמו פנסים עוקבי פניה או מערכת עמעום אורות אוטומטית.
אור לגויים – IIHS התחיל לבחון יעילות יחידות תאורה
צילום: מנהל

31 מכוניות חדשות נבדקו והתוצאות מעניינות ביותר. נוכחנו לגלות (שוב) שלא כל החדש נוצץ ושתכנון יעיל ואיכותי שווה הרבה יותר מהבטחות על הנייר. כן, הארגון לא גילה עדיפות ברורה לטכנולוגיית תאורה כזו או אחרת, ופעמים רבות נורות ההלוגן המיושנות האירו בצורה דומה לשל נורות הלד החדישות (כך במקרה של ב.מ.וו סדרה 3, למשל). עוד גילה לנו הארגון כי אין עדיפות למכוניות יוקרה ע"פ העממיות ושמערכות התאורה המתקדמות לא בהכרח עומדות מאחורי ההבטחות. כך למשל הונדה אקורד הבסיסית (נורות הלוגן) הייתה מהמובילות בקבוצה ולמעשה עדיפה על פני האקורד עם תאורת הקסנון בעלת מערכת לעמעום אורות אוטומטית.

ובכל זאת, שילוב של מערכות תאורה מתקדמות ותכנון יעיל הביאו לתוצאה הטובה ביותר. טויוטה פריוס V (נמכר כאן כפריוס פלוס) ברמת הגימור הגבוהה (תאורת לד) הוא היחיד שזכה בציון המרבי ("טוב") עם טווח הארה מקסימלי (אורות דרך רגילים) של כמעט 120 מ'. לעומתו, ב.מ.וו סדרה 3 הייתה אחת מהפחות טובות בבדיקה (זכתה בציון "עלוב", כלשון הארגון) עם טווח הארה מרבי של כ-37 מ'.