אחרי תשעה דורות למכונית הסאלון – שארבעת האחרונים שלהם כונו סדרה E – ו-13 מליון מכוניות, משיקה היצרנית הגרמנית את מרצדס E קלאס חדשה ומבטיחה. הדור העשירי כולל רשימת חידושים ארוכה, בייחוד בתחום הבטיחות והנהיגה האוטונומית, רשימה שגוררת את אנשי מרצדס להכריז שזו המכונית הטכנולוגית ביותר שלהם – ובכלל. ומול שפע כזה, ברור שקשה היה להבין ולהכיר כל פרט בשלל החידושים במסגרת הזמן הלחוצה בהשקה.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

עיצוב ונראות
בניגוד לימים עברו, ה-E החדשה כבר לא תהיה המכונית הנמכרת ביותר של מרצדס. ה-C וה-GLC שחולקות עימה ארכיטקטורה צפויות להיות פופולאריות יותר, וכך הסדרה הקטנה (משפחת ה-A).
אולי לכן, כדי לחזק אותה, היא כבר אינה עוטה מראה שונה וחזית ייחודית ביחס לאחיותיה, אלא מאמצת בשמחה את קווי ה-C עם דמיון מסוים גם ל-S. הדמיון ל-C אומר שלמרות שהיא גדולה מקודמתה (לפחות באורך ובבסיס הגלגלים), היא נראית קטנה משמעותית. משהו בה משדר הרבה יותר קלילות ודינאמיות מבדגם היוצא.
פנים הרכב
ה-E מציעה תא נוסעים מודרני ונעים לעין. השינוי הגדול לעומת העבר הוא בסביבת הנהג, שמזכירה את זו שב-S. ל-E שני צגי "12.3 צבעוניים שיוצרים יחד מסך ענק. זה נראה כמו שני טאבלטים מחוברים, ולטעמי סידור זה חסר משהו מהקלאסיות של המחוונים הרגילים.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
מצד שני, הסידור הזה מאפשר לבחור בין שלוש גרסאות מחוונים, וגם בהן לבצע שינויים. את מד הסל"ד ניתן למשל להחליף בתצוגה נוספת לניווט. הבעיה שכל זה מעט סבוך ודורש תפעול משני מקומות (הגה ומסך). התצוגה העילית ברורה, וההגה מציע, לראשונה, מתגי מגע במקום לחצנים – פטנט שאני לא בטוח שאני אוהב.
בערב ניתן לבחור בין 64 גוונים לתאורת האווירה, והמושבים מאפשרים תמיכות דינאמיות (תמיכה צידית שמתהדקת בהתאם לעומסי הצד) ועיסוי בעוצמות שונות. אתם מבינים לאיזה רזולוציות ניתן לגלוש כאן?
ועם כל כך הרבה מערכות ואפשרויות, לא נותר מספיק זמן להתרשם מהפנים הנעים והאיכותי ולהסתגל לתנוחת הנהיגה הנמוכה מבעבר ולמושבים הנוחים. גם מאחור המרחב, ששופר מעט, טוב למדי (למעט כמובן לנוסע במרכז), והאווירה הנעימה נעזרת בפיצול למיזוג. תא המטען (פתיחה חשמלית כמובן) הצטמק קלות (10 ל') לעומת העבר אבל הוא עדיין גדול למדי.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל

נוחות נסיעה
רכבי ההדגמה בהשקה צוידו במתלי אוויר שהעניקו נוחות נסיעה טובה. טובה, אבל לא מושלמת – דווקא שיבושים עירוניים לא גדולים לא מגוהצים ברמה לה למדנו לצפות ממתלי אוויר.
יכולת הספיגה לא מגיעה על חשבון הריסון – ה-E החדשה מרוסנת היטב, טוב משמעותית מאשר הדגם הקודם, מה שתורם לנוחות בנסיעה מהירה על כבישים גליים.

התנהגות ובטיחות
כמו בסעיף המראה החיצוני, גם בסעיף ההתנהגות ה-E החדשה נותנת תחושה של מכונית קטנה יותר. על קפיצי האוויר מרובי התאים (שלושה מאחור, שניים מלפנים) היא מרגישה קלילה ודינאמית בהרבה מהדגם היוצא. היא אוחזת היטב, מייצרת התנהגות מאוד מאוזנת ואפילו להגה משקל נכון במצבים הספורטיביים.
בקרת היציבות מובטלת רוב הזמן, וכשהיא נקראת לפעולה היא מתערבת באופן בלתי מורגש כמעט. ובכל זאת חבל שהיא אינה נותנת יותר חופש.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
כשמדובר ב-E ובמרצדס, מערכות בלימה עצמאית והימנעות מתאונה הן כבר לא חדשות. המכונית הזו יודעת לווסת את עוצמת הבלימה בהתאם לאזורי המילוט האפשריים לצדדים, ואפילו לעזור לנהג להגיע אליהם. אבל נראה שבמרצדס גאים במיוחד בצעדים שהמכונית עושה לכיוון נהיגה אוטונומית, ובראש וראשונה היכולת לא רק להתריע על תנועה בנתיב הסמוך אלא גם לעבור אליו עצמאית על הכביש המהיר כשהוא פנוי (לא תמיד עבד לנו בצורה נוסכת ביטחון). ה-E יודעת להתאים את מהירות השיוט האדפטיבית גם לזו המותרת בשלטים, ואפילו לעצור עצמאית בצד הדרך אם היא חושדת שלנהג בעיה בריאותית חמורה (היא יודעת גם לקרוא לעזרה). במרצדס גאים בכך שהמכונית יודעת לבלום עצמאית גם כאשר רכב אחר חוצה במפתיע את קו התנועה שלנו (למשל בצומת). המכונית גם יודעת לסטות קלות למרכז הנתיב אם היא מזהה שהתקרבנו מדי לרכב שנמצא בנתיב ליד. היא אפילו יודעת להסיט את הנהג והנוסע לכיוון אמצע הרכב כאשר היא מזהה תאונה וודאית.
מנוע וביצועים
מרצדס הביאה להשקה את הצד החזק במבחר המנועים הנוכחי, ושלא במפתיע, אף אחד מהם אינו סובל ממחסור בכח. כולם משודכים לתיבת ה-G טרוניק החדשה שלה 9 הילוכים ומצוידים בחמישה מצבי ניהוג: חסכוני, נוח, ספורט, ספורט+, ואישי.
גרסת ה-300, שנראית כחשובה ביותר לשוק המקומי, חמושה כעת במנוע ה-4 ציל' המוגדש שמייצר 245 כ"ס (ההאצה למאה קמ"ש תארך 6.7 ש'). מדובר בחטיבת כח שקטה וזורמת, שתחת עומס מייצרת צליל נעים – אם כי לא כמו ה-400.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל
בדיוק כמו שהייתם מצפים מ-V6 מודרני, גרסת ה-400 (מנוע בנפח 3.0 ל', 333 כ"ס) היא בברור הנעימה, הזורמת, החזקה והמהירה בהיצע הנוכחי (5.3 ש' למאה). היא משודכת להנעה כפולה אשר מסייעת לה להעביר את הכח לכביש, וכאשר נבחרים מצבי הניהוג הספורטיביים היא יודעת גם לגרגר ולבעבע בטון שמגרה את האוזן. היא צוידה במערך המתלים הדינאמי (קפיצים רגילים, בולמים מתכווננים) שהקנו תחושה מהודקת יותר מאשר קפיצי האוויר.

סיכום ראשוני
מרצדס E קלאס עשתה צעד מורגש קדימה כמעט בכל תחום לעומת קודמתה, והשינוי באופי גדול. אולם ייתכן שחלק מהלקוחות, בייחוד המבוגרים יותר, לא יאהבו את הקרבה במראה ל-C והרושם הקטן מבעבר.
מצד שני רוב הקהל, ובייחוד הצעיר יותר (בגופו או ברוחו), יאהב את המראה הזורם ובוודאי את השפע הטכנולוגי, אפשרויות ההתאמה האישית, תחושת הקדמה והבטיחות ואת האופי המודרני. עבורם היא עשויה להראות כ-S מוקטנת. כעת נותר לראות באלו גרסאות תגיע ה-E לארץ.
מרצדס E קלאס: מבחן דרכים (השקה)
צילום: מנהל