לפלאביו מנזוני יש כנראה אחד התפקידים החלומיים ביותר בעולם. כאשר הוא קם בבוקר לעבודה הוא צריך לחשוב על דבר אחד: איך תיראה הפרארי הבאה. מנזוני, סגן נשיא בכיר לעיצוב בפרארי, החל את הקריירה בלנצ'יה ב-1993, שם היה אחראי לעיצוב הפנים של מכונית התצוגה דיאלוגוס (הבקרוב לתזיס הכושלת). בהמשך היה מנזוני מעורב בעיצוב הפנים של מזראטי GT3200.
מנזוני נדד פעמיים לקבוצת פולקסווגן; פעם אחת לסיאט בסוף שנות התשעים, ופעם נוספת (ב-2006) כדי לנהל את מרכז העיצוב היצירתי של פולקסווגן. במרכז זה היה אחראי בין היתר על בחירת כיוונים לחטיבות השונות שהיו באגף זה של הקונצרן (בוגאטי, בנטלי וסקודה). במרכז זה פעל מנזוני לגיבוש התפיסה שהובילה לפיתוח המיני Up! באמצעות סדרה של מכוניות תצוגה. ב-2010 חזר פלאביו מנזוני לעבוד באיטליה – והפעם כאחראי על העיצוב בפרארי.
שיעור בעיצוב
יש משהו מפתיע במנזוני. כאשר אני פוגש בו לצד היצירה החדשה של פרארי, ה-488 ספיידר, קשה להאמין שמדובר באדם שהיה מעורב בפרויקטים חשובים בעולם הרכב ועומד כיום בראש פירמידת העיצוב בפרארי. הוא צנוע מאוד ונטול גינונים, וקל לשכוח שהאיש הוא אחד הנחשבים בעיצוב רכב בעולם. כשמנזוני יושב עימי, הוא מחפש את המילים הנכונות, מתעכב על כל פרט ומקדיש לי הרבה יותר זמן ממה שנקבע תחילה.
ממד החלום / ראיון עם סגן נשיא עיצוב בפרארי
צילום: מנהל
"עיצוב מכונית חדשה של פרארי זה תמיד דבר מאוד קשה" הוא פותח, "כי כאשר רוצים להגיע לרמה מאוד גבוהה בכל פרט וממד אז האתגר גדול. בסופו של דבר, עיצוב יש לכל היצרנים אבל כאן ישנו ממד החלום. "אנחנו תמיד מתחילים בחלום, במרכז העיצוב שלנו. אנחנו תמיד חולמים על תרגום חדש או על צורה חדשה של פרארי. וכאשר אנחנו מבינים יותר ויותר את האופי של המכונית הבאה ואת הצד טכני שלה, הדבר הזה, החלום, מתחיל להתקרב לעיצוב. ואז אנחנו צריכים לשלב את האמוציה האמנותית עם הרציונל של השוק".
"ה-488 ספיידר שהצגנו בפרנקפורט שונה מהקופה. אחד האתגרים הגדולים בפרארי הוא תמיד לשמור את הקו פשוט וטהור ככל האפשר למרות המורכבות של המכונית. בספיידר השינוי העיקרי הוא מאזור הגג ואחורה, והיינו צריכים לחשוב על כל המורכבות של האזור הזה במכונית. האוויר מתפצל שם, ישנם כונסי האוויר וקיים הצורך לקפל את הגג למקום. היינו צריכים להתגבר על האתגרים האלה כדי ליצור את המכונית הפתוחה האווירודינמית ביותר בהיסטוריה שלנו. ואז החלטנו לשלב תחושה של גשר צף לגג. הפרויקט החל לזוז כשמצאנו פתרון מיוחד וקל לגג. פיתוח הגג נמשך מספר חודשים, ובמנגנון שלו פטנטים ייחודיים לפרארי. בעבר היה לפרארי שיתוף פעולה עמוק עם פינינפארינה.
איך אתם רואים זאת כעת?
"אנחנו עדיין משתפים פעולה אבל בדרך שונה מבעבר. העובדה שיש לנו מרכז עיצוב אומרת שהצוות שלנו יכול לעבוד קרוב מאוד למחלקה הטכנית וזה יתרון מהותי. עם פינינפארינה ניתן לעבוד על דברים מאוד מיוחדים. חד פעמיים. במובן מסוים המשמעות היא שהם חוזרים לבניית מרכבים בה הם התמחו לפני כמה עשורים".
ממד החלום / ראיון עם סגן נשיא עיצוב בפרארי
צילום: מנהל
גבולות היצירה
האם כמעצב אתה מרגיש שאתה מוגבל ביכולת לשנות את המראה בפרארי?
"זה מורכב. אם נסתכל על דגמי השנים האחרונות בפרארי, נראה כי לכל מכונית האישיות שלה; אנחנו מעדכנים גישה בכל פרויקט אבל גם שומרים על קשר עם ההיסטוריה. אנחנו תמיד מחפשים הצהרה או אמירה חדשה אבל החוכמה היא גם לשמור על עקביות. אנחנו לא משנים עיצוב רק בגלל שאנו רוצים לשנות את הסגנון. "קשה להסביר זאת במילים, אבל אנחנו לא יוצרים 'סטייל' או סגנון, אלא עיצוב. אנחנו חייבים להיות קרובים למשמעות ולתוכן של אותו רכב אותו אנחנו מעצבים. אנחנו לא יכולים לעמוד ולזרוק סיסמאות כמו 'עיצוב קינטי', כי הצורה נובעת מהשימוש (Form Follows Function) – אבל גם את זה אנחנו עושים לא רק על בסיס פונקציונלי, ואנחנו צריכים להביא גם גישה אומנותית.
אני חושב שהשאלה הקשה היא מה עושה פרארי לפרארי?
"מבחינת מראה יש לנו חוקים וקווים שאנו עוקבים אחריהם, אבל אין איזו 'תחושה משפחתית', כמו שיש אצל יצרנים אחרים. אין לנו אותו 'פה' או פרצוף או סבכה, או פנסים בכל הדגמים. זה לא כמו אפליקציה שניתן ליישם על כל המבחר.
"אם תסתכל על ה-488 לא תראה את הפה המחייך של פרארי כי הוא אינו מתאים לחבילה הטכנית בגלל המצננים למשל. אז אנחנו צריכים ליצור פנים לא מסורתיות אבל מזוהות. איך עושים זאת? בסופו של דבר זה כנראה עניין של אינסטינקט ורגישות. יש כנראה משהו מיוחד בקימורי הפנסים, טיפול שהוא ייחודי לפרארי. מצד שני יש מותגים שמנסים להדגיש קו בגוף, בייחוד בדופן, סתם כדי שיהיה שם. אצלנו זה לא קיים".
ממד החלום / ראיון עם סגן נשיא עיצוב בפרארי
צילום: מנהל
איזה מכונית הייתה הכי קשה לכם מבחינת עיצוב?
"הלה-פרארי הייתה אתגר גדול. ככל שהאתגרים הטכניים גדולים יותר, כך העיצוב מורכב יותר. גם עיצוב ה-FXXK היה מאמץ גדול מבחינתנו".
האם אתם מקבלים השראה ממכוניות הפורמולה 1?
"כשמסתכלים על מכוניות פורמולה 1 רואים שיש שם משטחים מעוגלים ומאוד זורמים. יש להן מראה מאוד טכני ולאו דווקא הרמוני, העיצוב אינו נעשה למען היופי אבל יש בו דברים שיכולים להגיע לכביש. בייחוד אם מדובר במכוניות יפות כמו זו מ-2008. למעשה, אם תביט ב-488 מלמעלה תמצא בה השראה של פורמולה 1".
אז איך ניגשים לעיצוב של מכונית חדשה של פרארי?
"אתה חייב להיות צנוע וישר כשאתה עוסק בעיצוב מכוניות של פרארי. זה מותג כה מדהים, זו כזאת אגדה שאתה לא יכול לגשת אליו בצורה אחרת. אתה חייב להיות צנוע ועדין כאשר אתה ניגש לעצב כל מכונית שלו".
ממד החלום / ראיון עם סגן נשיא עיצוב בפרארי
צילום: מנהל