מי שמביט סביב בכבישי הארץ, או בוחן לעומק את נתוני המכירות בישראל, לא יכול שלא לשים לב לכך שמכוניות מונעות דיזל לא תופסות נתח משמעותי מסך המכוניות הנמכרות בארץ. אומנם פה ושם היה נראה כאילו מנועי הדיזל מתחילים לצבור תנופה - סיטרואן נחלה הצלחה לרגע בסוף שנות התשעים ותחילת האלפיים עם הסקסו והקסארה, למשל, אבל בגדול מנועי דיזל נשארו מבוקשים בעיקר בקרב נהגי מוניות, מורי הנהיגה וכלי הרכב המסחריים. אפילו הצלחת ההימור של קרסו, יבואנית רנו, על מנועי דיזל ככלי המכירה הייחודי של הפלואנס והמגאן, לא משכה אחריה את שאר יבואני המותגים האירופאים (שמטבע הדברים נהנים מהיצע רחב של גרסאות דיזל). אלו משכו כתפיים, מלמלו משהו בסגנון של "אין לנו מושג איך הם הצליחו להשיג מחיר כזה", ואם בכל זאת הביאו גרסאות דיזל, הם תמחרו אותן בדרך כלל במחיר גבוה משמעותית מגרסאות הבנזין, מה שכמובן פגע בפוטנציאל המכירות.
אלא שפתאום, בחודשים האחרונים, נראה שהדיזל חוזר לאופנה - לפחות מבחינת היבואנים. עם חזרת הפוקוס בסוף 2015, הופתענו לגלות גרסת דיזל בהיצע, בפער מחיר לא גדול מגרסת הבנזין. במסיבת העיתונאים של לובינסקי בתחילת השנה, נחשפו שתי גרסאות דיזל חדשות - לקקטוס ול-208 - וגם כאן, עם פער מחיר לא-גדול ביחס לגרסאות הבנזין המקבילות בהספק ובאבזור.
קצת אחר כך הצטרפה גרסת דיזל לדאצ'יה סנדרו סטפוואי - שם כבר בפער מחיר קטן ממש לעומת גרסת הבנזין. אחרונה - בינתיים - להצטרף לקלחת היא קיה. אומנם לא מותג אירופאי, אבל שחקן משמעותי מאוד בשוק המוניות חובב הדיזל, מה שכנראה נתן להם את הביטחון לנסות לחדור גם אל שוק הדיזל הפרטי, עם תמחור חדש וזול יותר לקיה סיד סטיישן דיזל (שעברה מתיחת פנים), שמעמיד את מחירה בטווח נגיעה מזה של גרסת הבנזין.
אירופה זה כאן? גל דיזל שוטף את ישראל
צילום: מנהל
אז מה עומד מאחורי האינפלציה הפתאומית בדגמי דיזל, ומאחורי פער המחיר המצטמצם בינם לבין דגמי הבנזין? ככל הנראה השינוי המשמעותי ביותר הוא כניסת תקן יורו6 לתוקף. מנועים בתקן זה זוכים לדרוג טוב משמעותית מבעבר בדרוג זיהום האוויר הישראלי (בקיה, למשל, ירד הדרוג מ-15 ל-4!), מה שמזכה אותם בהטבת מס משמעותית. כמו כן, עם התפשטות המעבר למנועי הטורבו-בנזין, הרי שגם הפער בעלות היצור קטן מעט (בשל העלות הגבוהה יותר של מנוע טורבו בנזין לעומת מנוע אטמוספרי). שני גורמים אלו אפשרו להציע את גרסאות הדיזל במחיר מופחת - מה שאמור לאפשר מכירה במספרים משמעותיים יותר, מה שמצידו שוב עוזר להפחית את מחירם.
אז רגע לפני שנהיה כאירופה, וכבישי ישראל יוצפו ברכבי דיזל שופעי מומנט וחסכוניים בדלק - חלק מהדגמים החדשים מציעים נתון צריכה רשמי ממוצע של כמעט 30 ק"מ לליטר! - החלטנו לעשות לכם סדר, ולמנות עבורכם, בסדר מחירים עולה, את החברות החדשות בקטגוריה - וגם כמה מהוותיקות (עד מחיר של 150,000 שקלים).
דאצ'יה סנדרו סטפוואי
מחיר: 75,000 ש"ח
תיבת הילוכים: ידנית, 5 היל'
ממתי בישראל:
ינואר 2016
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 26.3 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הטורבו-בנזין הידני: 69,500 ש"ח, 18.5 ק"מ לליטר

פיג'ו 208
מחיר: 95,000 ש"ח
תיבת הילוכים: ידנית, 5 היל'
ממתי בישראל: ינואר 2016
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 28.5 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הבנזין הידני: 79,000 ש"ח, 22.2 ק"מ לליטר
אירופה זה כאן? גל דיזל שוטף את ישראל
צילום: מנהל

קיה סיד

מחיר: מ-125,000 ש"ח (סטיישן, ידנית), מ-133,000 ש"ח (סטיישן, אוט')
תיבת הילוכים: ידנית, 6 היל'/ רובוטית דו-מצמדית, 7 היל' (מאוקטובר 2015; עד אז, תיבה אוט'-פלנטארית 6 היל')
ממתי בישראל: מאי 2013
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 22.7 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הבנזין האוטומטי: 132,000 ש"ח, 16.9 ק"מ לליטר

סיטרואן קקטוס

מחיר: 104,000 ש"ח
תיבת הילוכים: ידנית, 5 היל'
ממתי בישראל: ינואר 2016
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 29.4 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הטורבו-בנזין הידני: 21.7 ק"מ לליטר, 97,000 ש"ח
רנו קאפצ'ור
מחיר: 130,000 ש"ח
תיבת הילוכים: רובוטית דו-מצמדית, 6 היל'
ממתי בישראל: פברואר 2016
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 26.3 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הטורבו-בנזין האוטומטי: 18.2 ק"מ לליטר, 127,000 ש"ח (שיווק דגם ה-0.9 ל' טורבו הידני הופסק)

פורד פוקוס
מחיר: 136,000 ש"ח
תיבת הילוכים: רובוטית דו-מצמדית, 6 היל'
ממתי בישראל: דצמבר 2015
צריכת דלק ממוצעת (יצרן): 23.8 ק"מ לליטר
בהשוואה מול דגם הטורבו-בנזין האוטומטי: 128,000 ש"ח, 16.1 ק"מ לליטר
אירופה זה כאן? גל דיזל שוטף את ישראל
צילום: מנהל
הוותיקות
סיטרואן C3 פיקאסו - ידנית/ רובוטית, מ-120,000 ש"ח, 23.8-25.6 ק"מ לליטר
סקודה ראפיד - ידנית, 136,000 ש"ח, 22.2 ק"מ לליטר
פיג'ו 301 - ידנית, 120,000 ש"ח, 23.2 ק"מ לליטר
קיה סול - רובוטית דו-מצמדית, 142,000 ש"ח, 16.7 ק"מ לליטר
קיה ריו - ידנית, 126,000 ש"ח, 25.6 ק"מ לליטר
רנו פלואנס/ מגאן סטיישן - ידנית/רובוטית דו-מצמדית, מ-131,000 ש"ח, 21.7-25 ק"מ לליטר