יש אירועים מוטוריים שרכשו לעצמם מעמד גדול מהחיים. אירועים שגם מי שלא מתמצא בתחום מזהה את שמם. כאלו שמצליחים להדחק מדי פעם אל עמודי החדשות הכלליות, אפילו בארץ. מירוץ הדקאר הוא אחד מהאירועים האלו, אולי אפילו הבולט שבהם. מירוץ שהפך לאגדה של סיבולת, אדם ומכונה נגד הטבע. נכון, העניין סביב המרוץ ירד מעט בשנים האחרונות, אחרי המעבר לדרום-אמריקה (בגלל איום הטרור האיסלאמי...), וביטול קטעי הדרוג הראשונים באירופה. ועדיין, אתגר הראלי האולטימטיבי מצליח להצית את דמיונם של אלפים ברחבי העולם.
15 ימים, 9000 ק
צילום: מנהל
בעצם, כנראה יותר מאלפים. 560 מתחרים זינקו אתמול מבואנוס איירס לרוזאריו, בקטע שהיה אמור לכלול פרולוג (שקובע את סדר הזינוק ליום השני), אך הפרולוג בוטל בגלל תאונה – אחד המתחרים סטה מהמסלול אל תוך הקהל, מדגים שוב את הסכנה הכרוכה במרוץ הזה (לאורך השנים נהרגו 28 מתחרים), שלה יש חלק לא מבוטל בהילה שנוצרה סביבו. בסה"כ יצאו לדרך 136 רוכבי אופנוע, 45 רוכבי טרקטורונים, 111 צוותי מכוניות ו-55 צוותי משאיות – שרק כחצי מהם, בדרך כלל אפילו פחות, גם יסיימו את המרוץ. ועל מאות המתחרים יש להוסיף כמובן עוד מאות, אם לא אלפי, אנשים בצוותי הסיוע, הלוגיסטיקה והארגון.
15 ימים, 9000 ק
צילום: מנהל
סך הסטייג'ים השנה יעמוד על 9039 ק"מ למשאיות ומכוניות, 8973 ק"מ לאופנועים וטרקטורונים. מתוך זה 4320 ק"מ של קטעים מדודים למשאיות ומכוניות, ו-4690 ק"מ מדודים לאופנועים. הזמן המצטבר על פני כל הקטעים המדודים (בתוספת עונשי זמן, אם היו) קובעים את זהות המנצחים, אולם לכל סטייג' יש זמן גג בו חייבים לעמוד – או לקבל עונשי זמן. כך שגם התפקוד של הצוות בכלל הסטייג' חשוב, ולא רק בקטע המדוד. המסלול השנה לא יחצה את האנדים לצ'ילה, כמו בשנים הקודמות, אלא יעלה מארגנטינה צפונה לבוליביה, ואז יחזור לארגנטינה. ולמרות שלא חוצים את האנדים, השנה ירשם שיא גובה בקטע מדוד – 4600 מטרים! נהיגה/רכיבה בקצב תחרותי בגובה כזה היא אתגר לא פשוט, הן למנועים והן לנהגים/רוכבים.
15 ימים, 9000 ק
צילום: מנהל

על קו הזינוק

בקטגורית המכוניות הקבוצה החזקה ביותר, ובעלת הסיכוי הגדול ביותר לנצח, היא הקבוצה של מיני עם רכבי ה-ALL4. הקבוצה ניצחה במרוץ בארבעת השנים האחרונות, והשנה יזנקו למרוץ לא פחות מ-12 רכבי מיני ALL4 (לא כולן בקבוצה הרשמית, X-RAID). קבוצה גדולה נוספת, עם כמה מהשמות המפוארים בתולדות הדקאר ומרוצים בכלל, היא הקבוצה של פיג'ו, עם ה-2008DKR. אחרי שנחלו אכזבה מרה שנה שעברה, ולא היו תחרותיים מהרגע הראשון, השנה הם חוזרים עם רכב משופר, אחרי שצברו ניסיון במהלך השנה החולפת, ועם שם חדש ונוצץ בצוות – סבסטיאן לואב, נהג הראלי הגדול בהיסטוריה, או לפחות המצליח ביותר. הוא יצטרף לסטפן פטרהנסל (הנהג המצליח ביותר בדקאר, עם 6 זכיות על אופנוע ו-5 במכונית), קרלוס סיינז ווסיריל דספרה. שווה לציין כי למרות שהקשר בין רכבי המרוץ למכוניות הסדרתיות כמעט תמיד קלוש למדי, הרי שבמקרה של ה-2008 מדובר במקרה קיצוני במיוחד, ולא רק שאין שום דמיון מכאני (ה-DKR היא רכב הנעה אחורית...), אלא שגם הדמיון החיצוני קטן מאוד. סוגרת את רשימת המועמדות לניצחון, או לפחות לפודיום, היא קבוצת טויוטה החצי-רשמית מדרום אפריקה, עם גרסת מרוץ להיילקס, בה נוהג ג'ינל דה ויליארס, שמציג מהירות טובה ויציבה בשנים האחרונות (הוא נמנה באופן קבוע בין עשרת המהירים ביותר בשנים האחרונות), ושנה שעברה סיים שני, בפער קטן מהמנצח. שווה לעקוב גם אחרי רובי גורדון האמריקאי – הוא אומנם לא הצליח להתברג בצמרת בשנים האחרונות, אבל תמיד מציג נהיגה מרהיבה.
15 ימים, 9000 ק
צילום: מנהל

לבד עם הכידון

באופנועים קורה השנה משהו מעניין – לאחר פרישתו של מארק קומה, מי שניצח בשנה שעברה (וחמש פעמים סך הכל) והשנה מכהן כמנהל הראלי, אין על הגריד אף רוכב שכבר ניצח את הראלי, מה ש"פותח את ההימורים" לגבי זהות המנצח השנה. אבל אפשר להמר שגם השנה, כמו בכל 15 השנים האחרונות, המנצח ירכב על KTM. אולם אסור לזלזל בקבוצה של הונדה, שחזרה לדקאר לפני שלוש שנים, ועדיין רעבה לניצחון ראשון – בעיקר כשבקבוצה שלה נמצאים מי שהוביל את המרוץ בחצי הראשון שלו בשנה שעברה, ומי שהגיע לבסוף שני.

המפלצות
בקטגורית המשאיות שולטת בשנים האחרונות קמאז, עם שלושה ניצחונות רצופים. אולם התחרות פתוחה – גם דה-רוי, בדאף, שניצח ב-2012 הוא בעל סיכוי ריאלי לנצח, ועל קו הזינוק יתייצבו עוד לא מעט אלופי עבר. ובכל מקרה, צפוי קרב מרתק – בכל אחת משלושת השנים האחרונות ניצח נהג אחר של קמאז אחרי מרוץ מרתק. קשה להאמין שהשנה תנטוש קמאז את הרוח הספורטיבית, שמרשה לנהגיה להילחם בינם כאילו אין מחר.
ובקטגוריה הזו יש גם נקודה ישראלית, או לפחות כמעט – צ'רלי גוטליב, יהודי בלגי שעל הרפתקאותיו סיפרנו כאן מדי פעם, יתחרה גם השנה (בפעם ה-27!). הוא הצטרף כנווט לצוות שנוהג בטטרה – חפשו את צוות 512 באתר הדקאר כדי לעקוב אחריהם!
*עדכון - הסטייג' המלא הראשון בוטל היום בגלל מזג האוויר. גשם חזק הפך קטעים רבים במסלול לבוציים מדי, בעוד במקומות אחרים ערוצי נחלים גאו לרמה שלא אפשרה מעבר בטוח. המתחרים נסעו על הכבישים והדרכים הראשיות אל נקודת הסיום.
15 ימים, 9000 ק
צילום: מנהל