זו הייתה רק שאלה של זמן עד שטויוטה תציג מהדורה היברידית לראב 4. למעשה קשה להבין מדוע לקח לה כל כך הרבה זמן להביא את ההנעה ההיברידית, עליה היא חתומה, לאחד הכלים הנמכרים ביותר שלה בעולם. עניין זה תמוה אפילו יותר בהתחשב בכך שלקסוס NX - עם אותה פלטפורמה ואותה חטיבת כוח היברידית - הוצג כבר לפני שנה.
באמצע 2015 נחשף הראב המחודש - מתיחת פנים לדור 4 (2012) - כאשר הגרסה האירופאית הוצגה בפרנקפורט השנה. במסגרת החידוש, נוספה הגרסה ההיברידית ואני קפצתי על הזדמנות לטעימה קצרה דווקא בארצות–הברית.
טויוטה ראב 4 במבט מהצד
צילום: מנהל
השינוי הגדול
קל להבחין בהבדל החיצוני. הראב המחודש החליף חזית אנמית בזו החדשה והמודגשת של טויוטה, והתוצאה משתלבת היטב עם ההופעה של הרכב. תאורת לד היקפית בגרסה המהודרת שלנו, משלימה תמונה שאומרת גם ראב וגם חדש.
אבל השינוי הגדול חבוי בחרטום. בניגוד לדגמי טויוטה האירופאים, הראב הזה משתמש בחטיבה היברידית גדולה יותר. הבסיס מגיע מהקאמרי, אבל כמו ב–NX גם בראב נעזר מנוע הבנזין בשני מנועים חשמליים, ובארה"ב לראב ההיברידי הנעה כפולה בלבד. בחזית פועם מנוע ה–2.5 ליטר המוכר המשודך לשני מנועים חשמליים: הראשון (143 כ"ס) מסייע מלפנים, השני (68 כ"ס) שוכן בקצה השני ומופקד על ההנעה האחורית. התוצאה: 197 כ"ס נאים. הגרסה בה נהגתי מאיצה ב–8.1 שניות ל–60 מי"ש (96 קמ"ש), שנייה פחות מגרסת ה–2.5 ל' הרגילה באמריקה. הגרסה האירופאית מאיצה ל–100 ב–8.7 שניות, 2 שניות פחות מאשר הגרסה המוכרת לנו. המהירות המרבית היא 180 קמ"ש.
תא נוסעים ראב 4
צילום: מנהל
כרגיל בהיברידיות של טויוטה, צריך לזכור שהנורית הירוקה "מוכן" - ולא צליל המנוע - היא שמציינת שהמנוע מונע וניתן לצאת לדרך. אותה יציאה שקטה מאוד, ובמצב חשמלי, עם רגל סבלנית ולתשואות המארח, אני מצליח להגיע ל–35 מי"ש (56 קמ"ש) חשמליים לגמרי. כשאני לוחץ על המצערת באופן טבעי יותר, מתגלה רכב עם יכולת האצה טובה ולא מעט כוח זמין.
הפערים בהשוואה לגרסת ה–151 כ"ס "הישראלית" ברורים וגדולים; יתרון ההספק, זמינות הכוח ויעילות ההורדה שלו לכביש משמעותיים מאוד. הוא זריז בתאוצה ומאיץ בהמשך ללא כל מאמץ. הראב4 זריז מהאח לבית לקסוס וחטיבת הכוח שלו שקטה גם במצב הרגיל.
מתגי ניהול הכוח מאפשרים בחירה בין מצב רגיל לספורט שמחדד מצערת והיגוי (הקל מדי ברגיל), או EV ששומר על תנועה חשמלית. גם בבורר ההילוכים ניתן לעבור ל"ספורט" ויש אפשרות לתפעול כאילו–ידני.
טויוטה ראב 4 בשטח
צילום: מנהל
זאת ועוד
כמקובל במתיחות הפנים האחרונות של טויוטה, המרכב הוקשח, חלקי מתלים חוזקו ורכיבים הוחלפו. שינויים אלה שיפרו את איכות הנסיעה, וחומרים סופגי רעש (בעיקר מאחור) רק הוסיפו. טויוטה מבטיחה שעדכונים אלה משפרים את נוחות הנסיעה, ולפחות בכבישים האמריקאיים התחושה היא שאכן זה כך, והרכב מוצק ונעים יותר. לבלמים, כרגיל בהיברידי, פעולה מוזרה.
מצד שני הטיפול בסביבת הנהג מוגבל, בייחוד אם לא מתייחסים לשינויים המתבקשים במעבר להיברידי. עדיין משטחי הפלסטיק פשוטים, למרות שהחלקים המדופנים בעור משפרים במעט את התחושה. חידוש משמעותי נמצא בחבילת הבטיחות המתקדמת, הכוללת מניעת תאונה עירונית, התרעה על סטייה מנתיב ועוד.
המשמעות היא שאם טויוטה ישראל תמשיך לשמור על התמחור המושך לכלים היברידיים, גרסה זו תוכל לחדש את העניין בראב הוותיק.
טויוטה ראב 4 החדש
צילום: מנהל