חשבתי להקדיש את כל הטור להחלטת הממשלה להתקין מערכות בטיחות מתקדמת לכל מכונית משנת 2000 ועד היום. מדובר במערכות המתריעות בפני הנהג על סטייה מנתיב, על קרבה מסוכנת לרכב שמלפנים או להולך רגל - מעין זוג עיניים נוסף ברכב. אבל אז עלה הסירחון מבית מע"צ, או נתיבי ישראל בשם החדש (ששונה לא בפעם הראשונה). סירחון שלא עוסק רק בכסף אלא גם בחיי אדם, וזה מחייב התייחסות. לכן הטור יעסוק בשניהם.

אפתח בהחלטה, שכוונתה טובה אך ביצועה - ככתובה - אינו אפשרי לדעתי. נכון לאבזר מכוניות בכמה שיותר אמצעי בטיחות. כך התקבלו החלטות שחייבו מיזוג אוויר בכל מכונית (מה שבפירוש הפחית את מספר התאונות בקיץ), חייבו מערכת בקרת יציבות ו–ABS, שגם הן חסכו חיים רבים, והיום לא יעלה על הדעת שמכונית תעלה על הכביש בלעדיהן. אולם, שם דובר על מכוניות חדשות, והייתי תומך בלב שלם חיוב של מערכת כזו בכל מכונית חדשה.
 
אבל מה שקל לעשות במכונית חדשה, לפני שעלתה על הכביש, קשה מאוד לעשות ב–2.5 מיליון מכוניות, בעלות של לפחות שלושה מילארד שקלים, שישולמו על ידי המדינה. נו טוב, למשרד הביטחון תקציב כזה עובר בלי יותר מדי בעיות, אבל למשרד התחבורה? נראה לכם? בניסיון לגייס תמיכה ציבורית ביוזמה, שר התחבורה מביא מספרים מופרכים לגבי יעילות המערכות הללו במניעת תאונות. זה לא רציני. צריך מחקר יסודי המשווה אלפי מכוניות עם "עיניים" לאלפי מכוניות בלעדיהן, כדי לקבל החלטה מבוססת כמה תאונות פח, וכמה תאונות קשות ניתן לחסוך. במידה והמספרים יהיו משמעותיים (ויש מצב שכן) אין סיבה שחברות הביטוח לא תממנה את התקנת מערכות אלו מבלי לפגוע ברווחיהן. בינתיים, כמו שזה נראה לי - ההחלטה הזו, כמו כל כך הרבה אחרות, תתמוסס לה בין וועדות ו"צוותים מיוחדים". בינתיים, תמשיך המדינה לסבסד באמצעות הפחתת מיסוי התקנת מערכת כזו ואחרות במכוניות חדשות. זה פשוט יותר לביצוע - וזה מבוצע כבר היום.
 
על נתיבי ישראל ומערכות בטיחות מתקדמות / טור אישי
צילום: מנהל 

ועכשיו לפרשת השחיתות בנתיבי ישראל. לצערי, הפרצוף של נתיבי ישראל הוא פרצופה של המדינה. וכן, הדג, מסריח מהראש. מהרגע שנהנתנות, ראוותנות, בזבוז כספים ציבוריים וחגיגות על חשבון המדינה הפכו לנורמה, הסכר נפרץ. כשבכלא יושב שר פנים לשעבר שהופך לשר כלכלה אחרי שהוא יוצא משם, ולידו (בכלא) שר אוצר לשעבר ונשיא לשעבר. כשראש ממשלה לשעבר מורשע ונגזר עליו עונש מאסר ארוך; כששר בכיר לשעבר מצליח לצאת בעור שיניו מעשרות חשדות ש"משום מה" נדבקו אליו, אבל אנשי מפלגתו שקועים עד צווארם בחשד שחיתות; כשראש ממשלה חייב מיטה זוגית במטוס ולעזאזל העלות; כשארגון מיותר כמו קק"ל מחלק ג'ובים ותפקידים שעליהם רבים עשרות פוליטיקאים (וזו רשימה בהחלט חלקית) - אז מדוע מלינים על מע"צ?

יש לי תשובה על זה. כי כבישים גרועים, או כבישים שזמן סלילתם התארך, או הגרוע מכל, כבישים שלא נסללו כי התקציב לבנייתם נעלם - הורגים אנשים. הרבה יותר מעבירת המהירות שעל גבה עושה הממשלה הון של כסף, שהולך (בנתיבי ישראל) לכיסים פרטיים.
 
בשנה האחרונה יש עלייה מסיבית במספר ההרוגים בכבישים. נכון, אף אחד לא באמת יודע למה (ואני בספק אם מישהו חוקר את זה ברצינות). לכן, ההסבר אותו אני עומד לכתוב כאן, מבוסס בעיקר על דעתי האישית וגם מנסיון העבר עם ממשלה שנרצחה מהעולם לפני עשרים שנה.

שר התחבורה הנוכחי עושה הרבה מאוד לפיתוח הכבישים במדינה. לא זכורה לי תנופה כזו בסלילת כבישים, הוספת מסלולים והקמת מחלפים מאז ממשלתו של רבין ז"ל. אבל למי שעדיין זוכר, בתקופת הסלילה, עלה מספר ההרוגים בכבישים. אין מה לעשות, כשבונים בכביש, הסימונים לא תמיד ברורים; חלק מהמסלולים סגורים, מה שגורם לתנועה דו סיטרית וצפופה - וקורות יותר תאונות. אבל לאחר שהכל מסתיים, הכביש החדש מקל על עומס התנועה, הוא מודרני ובטוח יותר, יש לו גדרות בטיחות העומדות בתקינות אירופאיות חדשות והסימון מדויק וברור - ומספר התאונות יורד פלאים. לדעתי, המצב כרגע בכבישי ישראל, דהיינו הסלילה המואצת, מעלה נכון לעכשיו את מספר התאונות וההרוגים, אבל את התמורה הטובה נזכה לראות שהכל יסתיים, כנראה שעוד בתקופתו של השר הנוכחי.
 
אבל השאלה אותה אני מעלה כאן היא - בכמה זמן התעכבה הסלילה בגלל הקטנת התקציב, שכירת יועצים לא מתאימים, או היעדר פיקוח? כמה קבלנים התקבלו שלא בגלל כישוריהם הטובים אלא בגלל קשריהם המזיקים וכמות המזומנים אותה העבירו לכיסי בכירים במע"צ? ואיך קבלנים כאלו, שהפיקוח עליהם לא היה הולם, פיצו את עצמם על השוחד אותו נאלצו לשלם? האם לא חסכו בחומרים הקובעים את איכות הכביש? האם זה לא גורם לבלאי מואץ של הכביש, לתיקונים ובעקבות התיקונים לתאונות? האם זה לא ברור שקבלנים כאלו, המועסקים על ידי חברה מסואבת כזו, לא מיהרו במיוחד לסיים את העבודות, בין אם משום שקיבלו עבודות נוספות ששם היה פיקוח הולם ובין אם יכלו להרוויח כך יותר?
 
על נתיבי ישראל ומערכות בטיחות מתקדמות / טור אישי
צילום: מנהל 

והשאלה העיקרית - האם מישהו מתכוון לחקור כדי לבדוק את הקשר בין השחיתות במע"צ לחלק מהרוגי התאונות? ואם כן, האם מישהו יואשם בעקבות זה בהריגה? על מנת שלא תחשבו שהשתגעתי לגמרי, אז גם אני לא חושב שזה יקרה. אף אחד לא יואשם בהריגה, חלק מאנשי נתיבי ישראל לא יעמדו לדין כלל, חלקם יואשמו בקבלת שוחד, קבלנים יואשמו בנתינת שוחד ועולם כמנהגו ינהג.

לפחות עד שאנחנו, אזרחי מדינת ישראל, נבחר את מנהיגנו שלא לפי יפי בלוריתם, רהיטות נאומיהם, או היכולת הספינולוגית שלהם, אלא לפי יושרם הציבורי והפרטי וכן, גם צניעותם.

בקיצור, ישוכפל ריבלין.