מזה מספר שנים שארגון יורו NCAP מגדיל בעקביות את משקל הציון של מערכות בטיחות מתקדמות בדירוג הבטיחות שהוא מעניק למכוניות. הארגון טוען שהדרך הטוב ביותר לטפל בתוצאות תאונה היא למנוע אותה מראש.

מבחני הריסוק התמקדו בתחילה בבטיחות פסיבית – צמצום חומרת התאונה באמצעות שמירה על הנוסעים. בהמשך חויבו המכוניות במערכות אקטיביות כגון בקרת יציבות (ESP) ומאוחר יותר גם במערכות מתקדמות כמו בלימה אוטונומית.

רוב רובן של התאונות, מצביעים המחקרים, נגרמות בגלל היסח הדעת של הנהגים – ומדובר בכ-85%. דרך טובה לטיפול בכך היא התקנת מערכות בטיחות מתקדמות שדעתן אינה מוסחת כפי שקורה לא פעם לנהג.

יישום המסקנה
כעת מודיע הארגון על תוספת חדשה לסדרת הבחינות, וזו בודקת את יעילותן של מערכות בלימה אוטונומית המזהות הולכי רגל. לטענת הארגון, מערכות שכאלה יכולות למנוע עד 20% מהתאונות עם הולכי רגל, ובמקרים רבים אחרים לצמצם את חומרת הפגיעה באופן משמעותי. בהשוואה למערכות בלימה אוטונומיות המזהות כלי רכב (חלק מדרישות הארגון לקבלת ציון של חמישה כוכבים), הרי הפופולריות של מערכות זיהוי הולכי רגל נמוכה בהרבה. אנשי E-NCAP משערים שלאחר שהמבחן החדש ייכנס לסבב (החל מ-2016) התפוצה של מערכות אלה תגדל משמעותית.
יורו NCAP - יינתן ציון על מערכות זיהוי הולכי רגל
צילום: מנהל
זה המקום לציין כי מערכות הזיהוי של מובילאיי הישראלית, הנמכרות כמערכות התראה נפרדות להרכבה על דגמים קיימים, מוטמעות גם בדגמים חדשים בהם קיימת מערכת לבלימה אוטונומית. מערכות אלה, המזהות גם הולכי רגל, משתלבות בדגמים של ב.מ.וו, ג'נרל מוטורס (כולל אופל), וולוו ויונדאי.
המבחן
לשם ביצוע המבחן תכנן הארגון שתי בובות חדשות המדמות הולכי רגל בעת חציית כביש. מידות הבובות תואמות לאלה של גבר ממוצע וילד ממוצע בגיל 6. המבחן יתבצע כאשר הבובות נעות לרוחב הכביש במהירות הליכה של 5 קמ"ש או ריצה קלה של 8 קמ"ש. המבחן עם בובת הילד יערך כאשר הבובה "מתחבאת" מאחורי שורה של מכוניות חונות ו"מתפרצת" לכביש בריצה (מדמה מצב של ילד הרודף אחרי כדור, למשל).

את המכוניות יסיעו במהירות של 40 קמ"ש – מהירות בה הארגון מחייב עצירה מוחלטת ומניעת פגיעה בהולך הרגל – או במהירות גבוהה יותר של עד 60 קמ"ש: אז נדרשת הפחתה משמעותית בעוצמת הפגיעה. לטענת הארגון, אסופת המבחנים הזו מייצגת את המצבים הנפוצים ביותר בהם מתרחשות תאונות עם הולכי רגל.

איך נראים המבחנים החדשים? אתם מוזמנים לצפות בסרטון שהכין ארגון יורו NCAP: