כלי צל"צ (תרגום ישיר של SBS; ר"ת של Side By Side) ספורטיביים משלבים בין יכולת נסיעה מהירה בשבילים לעבירות גבוהה - בין יכולת להגיע כמעט לכל מקום לבין הזרקת אדרנלין ישירה לנהג. אלא שהם לא זולים, מה שמפנה לא מעט לקוחות פוטנציאליים אל שוק המשומשים.  באופן טבעי, הכלי הנפוץ ביותר בשוק המשומשים הוא הכלי שהמציא את הקטגוריה, וזכה לפופולאריות רבה בארץ - הפולאריס RZR 800S. שש שנים הוא כבר מטייל בשבילי הארץ - מספיק זמן כדי שיצטבר עליו מידע רב, ומספיק זמן כדי למצוא כלים משומשים במחירים סבירים. עקרונית, לפחות.   

דברי הימים
רייזר לבית פולאריס נחשף בפברואר 2007 והיה לצל"צ הספורטיבי הראשון. ייחודו היה בשילוב המבנה השימושי של כלי העבודה בסגנון המיול והריינג'ר עם מנוע חזק כמו בטרקטורוני ספורט. למרות שהוצג בזמן משבר כלכלי ובמחיר לא מבוטל, הרייזר, זכה להצלחה מידית במכירות, עם נתון מכירות מצטבר של 3500 כלים.
 
אלינו הגיעה תחילה גרסת 800S, ששווקה עד ממש לאחרונה (עד הגעת דגמי ה–900 סמ"ק המוזלים) כשלצידה מבחר גרסאות המתעדכנות תדיר. עד 2013 ניתן היה להשיג בישראל גרסאות בסיס מוחלשות עם מנועי 570 סמ"ק ואפילו 170 סמ"ק ("ג'וניור") - אך הן לא אפשרו נסיעה על הכביש ולמרות תג–מחיר זול משמעותית מזה של ה–800S, הם נמכרו בכמויות זעומות וייבואן הופסק. מאמצע 2013 החל שיווק גרסת 900 סמ"ק ספורטיבית וב–2014 החלו להימכר גם גרסאות 1000 סמ"ק, כאן גם עם ארבעה מושבים.
 
פולאריס RZR
צילום: תומר פדר 

צל"צ, יד שנייה
אחד המכשולים העיקריים שעומדים בפני הצל"צ הוא תג המחיר שלו. ה–800S, למשל, עלה כחדש 109,000 שקלים - הרבה מאוד כסף לכלי עם שימושיות מוגבלת, מהנה ככל שיהיה.

כלים מהשנתון הראשון שהגיע ארצה, 2009, עולים לפי מחירון לוי יצחק כ–40,000 שקלים, כ–35% ממחירו של כלי חדש.
 
קניית כלי משומש כזה היא לא עניין טריוויאלי. מעבר לבעיות הרגילות בקניית רכב משומש, צריך לקחת בחשבון כי השימוש בכלי הזה, מעצם טבעו, מאתגר את שרידות המכלולים שלו וכי חלק מבעליו נהגו בו באגרסיביות רבה עד גבול ההתעללות (וגם מעבר). לכן צריך לבדוק ביסודיות את מצבו של הכלי הספציפי. בכל אופן, משיחות שערכנו עם בעלי רייזרים ובעלי חברות השכרה המפעילות כלים כאלו, עולה כי מדובר בכלי אמין בבסיסו.   
 
מחפשים בעיות
לפני שלוקחים את הכלי לבדיקה מקצועית במוסך, חשוב לבחון את המועמד היטב באופן ויזואלי. תחילה יש לבחון את נקודות הריתוך של חלקי כלוב ההתהפכות - אם המתכת חלודה או שהצבע סדוק - סימן שהקשת נפגעה, עדות לתאונות. אותו כלוב התהפכות מחובר למרכב באמצעות ברגים, דבר המקל על החלפתו במקרה הצורך, אך מחירו לא זול; בכלים שעברו התעללות - קפיצות רבות, מקרי התהפכות מרובים - עשויים להיווצר חופשים באותן נקודות הברגה. ניתן לזהות את החופשים הן בבדיקת אותן נקודות חיבור והן בזמן נסיעה על כביש, בעיקר לאחר נסיעת שטח; רעידות יורגשו היטב בכלי.
 
את המשך הבדיקה יש לעשות במשולשי המתלים. גם כאן יש לשים לב לנקודות הריתוך, עם דגש על המשולש הקדמי. המשולש מחובר לשלדה באמצעות "אוזניים" הנוטות להתעקם בעת נחיתה מקפיצה חזקה, התהפכות או תאונה. המשמעות של עיקום שכזה הוא נזק שלדה שאינו בר תיקון. מומלץ להתרחק מכלים כאלו.
 
מנוע הבנזין - 2 צילינדרים, 760 סמ"ק, 55 כ"ס - אמין בבסיסו. מקרי החלפת מנוע נדירים מאוד גם בכלים שעברו התעללות ממושכת. יחד עם זאת, כרכב שטח יש סיכוי גבוה שהרייזר פגש במעברי מים, ומי שלא נזהר עלול לגרום לנזקים. נסיעה במים מעל גובה הדוושות עלולה לגרום לחדירת מים לחלל הצילינדרים דרך מסנן האוויר (נעילה הידרוסטטית) - שעשויה להוביל להרס מוחלט של המנוע.
 
פולאריס רייזר משומש
צילום: תומר פדר 

ואם כבר במנוע עסקינן, שימו לב לאביזרים ההיקפיים של המנוע - משאבת מים, מתנע ומכסה ראש מנוע. הדגש הוא על בדיקת הברגים של כל אחד מהחלקים האלו - אם הברגים נפתחו או הוחלפו, יש להעמיק בבדיקת היסטוריית הטיפולים - אך שלא כמו בבדיקת השלדה, כאן אין צורך לשלול לחלוטין את המועמד.

הקפדה יתירה
לאחר נסיעה בבוץ יש להקפיד על ניקוי יסודי של המקרן (רדיאטור) לצד שטיפת מכלולי ההיגוי (בדגש על המסבים) והבלמים. בקיץ, ניקוי יזום של מסנני האוויר יתרום גם הוא להארכת חיי המנוע ומכלוליו.

ענייו נוסף החייב בהתייחסות הוא רצועת הוריאטור (תיבת ההילוכים, שהיא למעשה תיבה רציפה - ממש כמו בקורולה של השכן). בשימוש סביר ואחראי הרצועה תאריך חיים; מומלץ להאיץ במתינות (ולהימנע ממכות–גז), להימנע משיוט במהירות גבוהה וקבועה ולהשתמש ביחס ההעברה הנמוך (Low) בעת נסיעה בשטח טכני. את השילוב ל–Low יש לבצע בזמן עמידה מוחלטת והעברה למצב 4X4 (המשלב את הגלגלים הקדמיים באמצעות מצמד ויסקוזי).

ניתן לבדוק במוסך את מצב הרצועה, אולם אפשר לבצע הערכה ראשונית באמצעות שילוב התיבה למצב נסיעה (High) ולאחר מכן להתחיל תנועה בצורה הדרגתית. תנועה לא לינארית - קרטועים, רעידות או קפיצות קטנות - עשויה להעיד על רצועה שנמצאת בסוף חייה.

בדיקה יסודית
אם חובה לקחת מכונית נוסעים לבדיקה לפני קנייה, הרי שרכב כזה בוודאי ובוודאי. כאן יש עדיפות למוסך מורשה של פולריס, שיכול להציע לכם טריפל: בדיקת הכלי, הצגת היסטורית הטיפולים שלו והצעת מחיר ל"איפוס" המצב.
 
RZR משומש
צילום: תומר פדר 

הטיפולים, כמקובל בכלים כאלה, נעשים במרווחים של שעות–מנוע - וברייזר מדובר במרווח של 100 שעות. עניין שעות המנוע מקבל משמעות נוספת גם בעת תמחור הכלי המבוקש. בממוצע, צובר הרייזר כ–70 שעות בשנה. אולם, כל עוד הכלי תקין ובעל היסטוריה מסודרת, הרי שאין מניעה לבחור גם בכלי שמספר השעות שעבר גבוה יותר.

דרושה: חשיבה קרה בעניין מרגש
הרייזר הוא מהכלים החשובים ביותר שהגיעו לשוק השטח, בחו"ל כמו גם בארץ. מדובר ברכב פנאי מענג בעל יכולות שטח גבוהות ביותר, המשלב ביצועים מעולים לצד מבנה בטיחותי.

במחירו כמשומש מרחיב הרייזר את מעגל הרוכשים שלו, אבל לקראת הקנייה יש להקפיד מאוד על בדיקה מעמיקה של הכלי המדובר. צריך לזכור כי כלי זה מגיע בעסקת חבילה עם עלויות אחזקה גבוהות הנובעות מאופי השימוש בו. לכן, נדרשת חשיבה רציונאלית ומעמיקה לפני שקונים את אחת ממכונות ההנאה הכי מרגשות שיש.

עלויות נלוות
בנוסף לעלויות האחזקה, יש גם עלות ביטוח - כ–3200 עד 3800 שקלים לשנה לביטוח חובה וצד ג'. רב חברות הביטוח, מלבד הישירות, יבטחו את הכלי. אולם אין אפשרות לבטח אותו בביטוח מקיף. מכיוון שמדובר בכלי נחשק על ידי גנבים, יש לקחת בחשבון השקעה במנעולים ו/או בניית מחסן ייעודי.
 
בנוסף על הוצאות אלו, חשוב להתייחס לעניין הגרירה. הרייזר כאמור מורשה בנסיעה בכביש עד נובמבר 2019, והיצרן מצהיר על מהירות מרבית של 100 קמ"ש. בפועל הוא אינו נעים לנסיעה ארוכה ובכל מקרה טווח הנסיעה קצר למדי (שילוב של מיכל דלק קטן לצד צריכת דלק גבוהה). לכן, נגרר הוא הפתרון הנכון.
 
RZR יד שנייה
צילום: תומר פדר 
 
מחיר נגרר חדש הוא כ–7000 שקלים (דפנות נמוכות ומגלשי העמסה, סרן יחיד, ללא בלמים). נגרר משומש זול ממנו בשיעור 20%, גם עבור כלי חדש. כדי לגרור, חובה להתקין וו גרירה שמחירו מתחיל ב–1800 שקלים (כולל התקנה ורישום ברישיון הרכב) לרכב פרטי וללא חיבור של "חשמל חכם" ומגיע ל–3800 שקלים עבור רכב שטח עם חשמל. חשוב לדעת: גם הנגרר וגם וו החיבור מחויבים באגרות רישוי.
 

עלויות חלקי חילוף
- רצועת וריאטור 897 שקלים
- מצת 32 שקלים (ליח’)
- מסנן אוויר 321 שקלים
- מסנן שמן 126 שקלים
*מחירי החלפים כוללים מע”מ. מחירי החלפים אינם קבועים ומתעדכנים בכל תחילת חודש. גם כאן הסוכן יכול לקבוע מחיר שונה ממחיר השוק.
 
טיפולים - הטיפולים מבוצעים לסירוגין (קטן, גדול וחוזר חלילה) כל שנה או 100 שעות מנוע.
טיפול קטן (שמן ומסנן שמן): 590 ש"ח (944 ש"ח עם פילטר אוויר).
טיפול גדול (שמן, מסנן שמן, מסנן אוויר, מצתים, שמן ממסרות קדמי ואחורי ובדיקת מכלולי וריאטור) - 1534 ש"ח.
טיפול והחלפת חלקי וריאטור נקבעים בהתאם לבלאי ולצורך.
**מחירי הטיפולים כוללים חלפים, עבודה ומע"מ. מחירי הטיפולים הינם ממוצע הטיפולים ברשת ואינם קבועים בין הסוכנים - כל סוכן מתמחר בצורה שונה.
 
תודה לגלעד מ”באגי בשטח”, לתומר ולאמיר מ”רייזר בפארק יקום”, לעמית בתיה ואורי קרני מ”ד.ל.ב מוטוספורטס” וליובל שרון רב המעללים, על הסיוע בהכנת הכתבה.
 
יד שנייה - פולאריס RZR משומש
צילום: תומר פדר