קטגוריה: משפחתיות-פרמיום
מתחרות: ב.מ.וו סדרה 3, יגואר XE, לקסוס IS, מרצדס C קלאס, קדילאק ATS
הדור התשיעי של המשפחתית-פרמיום של אודי עומד כרגיל בסימן יותר. ולא בכדי. זו מכונית חשובה מאוד לאודי, למעשה הדגם הנמכר ביותר של החברה, עם למעלה מ-12 מיליון יחידות מאז שהוצג.
מדובר ברכב חדש לחלוטין היושב על הסופר פלטפורמה החדשה של אודי (MLB EVO). למרות שמדובר במכונית גדולה יותר מזו המוחלפת היא קלה ממנה בכ-110 ק"ג. הדגם החדש מציע 25% יותר כול בכל גרסה מול שיפור של 21% בצריכת הדלק

הדגם החדש עשיר בטכנולוגיה בתא הנוסעים ובתא המנוע וניתן למצוא כאן לא רק את הקוקפיט הוירטואלי של אודי מחד או מנועים משופרים מאידך, אלא גם חשיבה חדשה בכל הקשור לנוחות נסיעה ומקדם אוירודינמי חסר תקדים (0.23).
אודי A4 השקה
צילום: יצרן

עיצוב ונראות
בכל הקשור להופעה הכוללת, אודי A4 הולכת על בטוח. המכוניות בהשקה היו מאובזרות בכל טוב (פנסי LED מטריקס מתוחכמים וגלגל "19) ונראו בהתאם. אני חושב שעם אבזור נחות יותר תתקשה ה-A4 להיראות חדשנית. במבט ראשון היא לא מספיק שונה מהדגם הקודם, ועושה שימוש בשפה העיצובית המוכרת של החברה. במבט נוסף, מדובר בעיצוב חדש לגמרי שברגע שמתבוננים בו היטב מתגלה כדינאמי ואלגנטי למדי.

תא נוסעים
תא הנוסעים הוא הקלף החזק של ה-A4 – משהו שאי אפשר לפספס. זה מתחיל בחומרים המשובחים ובהרכבה המצוינת – אבל כאן אין שום הפתעה. העיקר הוא עיצוב סביבת הנהג, שמצליח להיות אודי קלאסי ובה בעת חדשני ומלהיב. זה ממשיך בטכנולוגיה: הקוקפיט הווירטואלי, לחצי מגע שונים, אין סוף אפשרויות (כולל טעינה ללא חיבור לטלפון) וכל אלו מוגשים בצורה הגיונית וקלה לשימוש – לא עניין של מה בכך. התחושה המתקבלת היא של תוצר פרי מלאכת מחשבת קפדנית ומרשימה. תא הנוסעים מרווח למדי מלפנים, אבל ההרגשה היא שהוא צפוף בגלל התחושה שהדשבורד קרוב מדי. מאחור המרחב טוב אף הוא, ורק מרווח הראש לא מתעלה; הראש מלטף את הגג.
אודי A4 תא נוסעים השקה
צילום: יצרן

התנהגות ובטיחות
כרגיל בהשקות, ניתן להגדיר את הנהיגה יותר כטעימה ופחות כמבחן, אבל גם בתנאים המוגבלים הללו היו כמה דברים ברורים למדי. ההתנהגות רהוטה מאוד בגרסת הקוואטרו החזקה (252 כ"ס) בה נהגתי. רמת האחיזה פנטסטית בזכות צמיגי הענק והמשיכה מצוינת עם הקוואטרו היעילה (לא ההאלדקס המוגבלת שיש במכוניות הקטנות יותר של הקונצרן). ההגה מהיר למדי ותפקודו היה נכון במצב "נוחות" וקצת עצבני במצב "דינאמי".

מבחינה בטיחותית יש כאן בשורה של ממש. מעבר לכל המערכות המקובלות, ה-A4 פוסעת צעד משמעותי מאוד לעבר "מכונית אוטונומית" עם בקרת שיוט מתוחכמת ומערכת יעילה לשמירה על נתיב – אבל באלו כבר פגשנו. ה-A4 יודעת לתפקד לבד בפקקים למופת; מאיצה, עוצרת ומאיצה שוב, מגיבה לתנועה ולנתיב ופותרת את הנהג מתפעול המכונה. המערכות יודעות לתקשר גם עם מערכת הניווט ולהגיב בהתאם – שינויים במגבלת המהירות בכביש לדוגמא - כל זאת ללא התערבות נהג. מערכות הבטיחות עובדות בסינרגיה מושלמת וגרמו לי להרגיש שהיום בו לא ננהג במכונית יותר – קרוב מאוד.

על הכבישים האיכותיים למדי שעליהם נסענו, ה-A4 החדשה הציעה נוחות נסיעה טובה. גם על סלילה פחות טובה נרשמה ספיגה טובה מאוד – למרות שהרכב בו נהגנו צויד כאמור בגלגל "19. עוד הפתעה נעימה היתה בידוד הרעשים המצוין. כך שבתוך תא הנוסעים, תודות לנוחות הנסיעה והבידוד התגלתה ה-A4 כמכונית שנעים מאוד לשהות בה.
אודי A4 השקה
צילום: יצרן
מנוע וביצועים
כאמור, רוב הזמן נהגתי בדגם הבכיר בהיצע, עם מנוע TFSI (כאן עם הספק של 252 כ"ס) המשודך לתיבת S-טרוניק בעלת 7 יחסי העברה ולמערכת הנעה כפולה. הביצועים מצוינים, לא פחות – ואולי אפילו מצוינים מדי. כשבורר מצבי הנהיגה נמצא במצב "דינאמי" התגובות מידיות מדי, אלימות מדי – לא משהו שמתאים למכונית נעימה ונינוחה. סיבוב קצר ב-A4 עם אותו מנוע TFSI אך עם מנת הספק שונה (190 כ"ס) והנעה קדמית – יצר תחושה שהוא מעודן ונכון יותר ובו בזמן חזק ויעיל למדי. אין לי שום ספק שלרוב הצרכים והצרכנים הגרסה החלשה יותר תהיה יותר ממספקת. שני המנועים האמורים יגיעו לישראל יחד עם המנוע הבסיסי בהיצע, 1.4 ליטר עם הספק של 150 כ"ס.

שורה תחתונה
בתוך סגמנט תחרותי מאוד מצליחה אודי להציב רף חדש וגבוה. מבחוץ, העיצוב הולך על בטוח ושולח מסר מודרני וסולידי. מבפנים, תא הנוסעים מרשים מאוד וברמת האיבזור והגימור של המכוניות בהשקה מלהיב משמעותית יותר מתאי הנוסעים של המתחרות העיקריות. על הכביש מפגינה ה-A4 החדשה יכולת שיכוך שעדיין לא היכרנו אצל היצרן הזה ושיוט נינוח ושקט לפי כל סטנדרט.

אודי A4 החדשה תגיע לישראל בסוף השנה ואנחנו מקווים שהיבואן המקומי יביא אותה אלינו עם רשימת אבזור שמדגישה את יתרונותיה ובמחיר שיאפשר לקהל הישראלי ליהנות מהם.
אודי A4 השקה
צילום: יצרן