קטגוריה: רכבי פנאי קומפקטיים
גרסה: מאזדה CX-5, הנעה קדמית, 2.0 ל', 'לקשרי'
מתחרות בולטות: טויוטה ראב 4, יונדאי ix35, מיצובישי אאוטלנדר, סובארו XV, פולקסווגן טיגואן, פורד קוגה, פיג'ו 3008, קיה ספורטאז' ועוד
מחיר גרסה נבחנת: 179,500 שקלים
 
עיצוב ונראות
מאזדה ביצעה כמה שינויים קוסמטיים עבור מאזדה CX-5 2015, אך הם קלים וצריך עין מיומנת כדי לאתר אותם. השבכה למשל הוחלפה לכזו עם פסים רוחביים ("חלת דבש" בגרסה שלפני העדכון), יחידות התאורה שונו וגם פנסי הערפל זכו לטיפול. כמכלול ה-CX-5 נראה מלפנים עגלגל ועדכני מבעבר, ואם אהבתם את מראה הדגם טרום העדכון סביר להניח שתאהבו גם את הנוכחי. רכב המבחן היה ברמת האבזור הגבוהה יותר הכוללת גם חישוקי ה-19" גדולים שמוסיפים להופעה.  
 
מאזדה CX-5 2016
צילום: אסף בוכובזה 

פנים הרכב
בתא הנוסעים נעשו שינויים מהותיים יותר. הקונסולה המרכזית עוצבה מחדש וכוללת את מערכת המולטימדיה החדשה של מאזדה (MZD) יחד עם צביר פקדים מעודכן למערכת המיזוג ובלם חנייה בתפעול אלקטרוני במקום ידני. בנוסף, האזור סביב ידית ההילוכים אורגן מחדש כדי לפנות מקום למערך הפיקוד של מערכת המולטימדיה החדשה. פאנל דמוי עץ סביב ידית ההילוכים תורם לתחושה מהודרת יותר. החומרים עצמם טובים וכך גם רמת ההרכבה, אם כי במספר מקומות היא פחות מתעלה.

רשימת האבזור עודכנה והיא כוללת כבר בגרסת הבסיס (166,500 שקלים) חיישני גשם ותאורה, דיבורית בלוטות', בקרת שיוט, שליטה על מערכת השמע מגלגל ההגה, בקרת אקלים מפוצלת, חישוקים קלים (17") ועוד. רכב המבחן היה ברמת הגימור 'לקשרי', וזו מוסיפה חלון שמש בגג, חישוקי 19" ועוד כמה תוספות קטנות בתא הנוסעים. אבזור הבטיחות כולל חיישני לחץ אוויר, מצלמת נסיעה לאחור ומערכת בלימה אוטונומית בעיר שנוספה במתיחת הפנים.
 
מאזדה CX-5 תא נוסעים
צילום: אסף בוכובזה 
 
ה-CX-5 מרווח למדי מלפנים למרות שתא הנוסעים מעניק תחושה שהוא עוטף את הנהג. קל למצוא תנוחת נהיגה טובה בזכות שפע אפשרויות הכוונון של ההגה והמושב שהתגלה כנוח ותומך באופן מספק לאורך המבחן. זאת, למרות שנרשמו מחסור קל בתמיכה לירכיים וזווית מסעד שנוטה מדי לפנים. התלונה העיקרית נוגעת לקורות A מעט עבות שפוגעות מעט בראות החוצה.

מאחור אין חדש עם מרחב טוב בכל הממדים למעט מרווח הברכיים שהינו סביר. נציין כי בסיס המושב נמוך וחסרה תמיכה לירכיים למבוגרים. תא המטען מציע 403 ליטר של נפח הטענה והוא בעל פתח רחב וסף הטענה שטוח.

נוחות נסיעה
תחילת נסיעה חושפת כיול מתלים נוקשה למדי – ונוקשה במעט מהזכור לנו, כזה שאינו עושה חסד עם הנוסעים. שיבושים קטנים בדרך כלל יעברו לתא הן במרחב העירוני והן מחוצה לו, כשגם שיבושים גדולים וחדי שפה יורגשו יתר על המידה. מנגד, ה-CX-5 מטפל היטב בשקעים בכביש ומפגין ריסון טוב של המרכב בכביש גלי. לא מדובר ברכב הנוח בקטגוריה, אך הוא גם לא חריג בקבוצה. ויש לשער שהחישוקים הגדולים של גרסה זו, לא מוסיפים לנוחות.
 
מאזדה CX-5
צילום: אסף בוכובזה 

לזכותו נציין בידוד טוב של עבודת המתלים במרבית המקרים ובשאר התחומים, הבידוד טוב במהירויות נמוכות ובעומס קל, אך ב-100 קמ"ש רעשי הכביש הופכים מוחשיים, ומעבר לכך רעשי הרוח מרימים את ראשם.

התנהגות ובטיחות
הכיול הנוקשה בא לידי ביטוי חיובי כשהכביש מתחיל להתפתל. ה-CX-5 מציג נימוסי כביש טובים עם שלדה הנענית לדרישות הנהג, הגה די מדויק (למרות משקל מוזר בתחילת המהלך) ואחיזה גבוהה. זוויות הגלגול קיימות אך הן אינן מוגזמות וריסון המרכב טוב גם בעומס גבוה. הבלמים מרשימים עם עוצמת בלימה חזקה ועמידות גם בעומס לצד פעולת דוושה לינארית.
 
מאזדה CX-5 - מבחן דרכים (מתיחת פנים, 2.0 ל')
צילום: אסף בוכובזה 
 
מנוע וביצועים
במסגרת מתיחת הפנים מאזדה עדכנה את מנוע ה-2.0 ליטר וכעת הוא מפיק 165 כ"ס ו-21.4 קג"מ, עלייה נאה של 10 כ"ס בהספק ו-1 קג"מ במומנט. התוספת הזו, למרות שנראית זניחה, מורגשת על הכביש עם תחושה בשרנית יותר של המנוע בסל"ד נמוך בהשוואה לדגם היוצא. עדיין לא מדובר פה בזמינות הכוח של מנוע טורבו מודרני, אך השיפור מורגש. מעבר לכך מדובר במנוע חלק למדי השש לעלות בסל"ד, אז הוא מציע כושר ראוי וביצועים טובים למדי.
 
מאזדה CX-5 2015
צילום: אסף בוכובזה
 
התיבה משתפת פעולה עם המנוע ומעבירה את ההילוכים במהירות ובחלקות ומגיבה בזריזות לדרישות הנהג. מצב הספורט החדש מחדד את תגובת המנוע ושומר אותו בתחומי סל"ד בהם הוא במיטבו.

צריכת הדלק הממוצעת בימי המבחן המאומצים עמדה על 9.8 ק"מ לליטר. נתון נאה בהתחשב בעומס, אך לא יוצא דופן.

סיכום ותמורה
מאזדה CX-5 הקודם נחשב לאחד מהכלים הטובים בקטגוריה, ומתיחת הפנים שעבר רק מחזקת את מעמדו. למעט הנוחות שנותרה בינונית, מאזדה ניצלה את העדכון כדי לבצע שורה של שינויים קלים אך מורגשים – בתא הנוסעים, ביחידת ההנעה וברשימת האבזור ואבזור הבטיחות – שינויים שהופכים את ה-CX-5 לטוב מאשר בעבר.

מאזדה CX-5
צילום: אסף בוכובזה