גרסה: אודי Q7, דיזל 3.0 ליטר, אוטומטית
מתחרות בולטות: ב.מ.וו X5, וולוו XC90, מרצדס GL
מחיר גרסה נבחנת: 610,000 שקלים (550,000 שקלים בהשקה)
קבוצת המכוניות הנקראת "רכב פנאי" – בכל המידות, של כל המותגים – היא הדבר החם בעולם הרכב של השנים האחרונות; גדלה, מתרחבת ומתפשטת, ועושה זאת על חשבון מכוניות הנוסעים המסורתיות. עבור מותגי היוקרה, רכבי פנאי היו למקור רווח אדיר, ואפילו הנאצלים שבהם, בנטלי ורולס רויס, מוכנים להטביל את חישוקיהם בבוץ. בין מותגי היוקרה היו כאלה שראו את האור רק כשהחל להפציע או קצת אחרי: מרצדס ("חצי-פנאי", ML, ב-1997) ב.מ.וו (X5 ב-1999); וולוו ופורשה (XC90, קאיין; 2002).

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
ואודי? היום זה נראה קצת מוזר, אבל אודי, שהפכה לשחקנית כה חשובה בתחום, גילתה רק באיחור רב ששבילי העפר מסתיימים במכרה זהב. יצרנית היוקרה הזו הציגה את רכב הפנאי הראשון שלה, Q7, רק ב-2005.
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
אבל מאז חשיבות הז'אנר רק עלתה; אודי עצמה הציגה שני דגמים קטנים יותר (Q5 ו-Q3) והצליחה אתם מאוד; התחרות הפכה קשה ותובענית יותר. לכן, כאשר מגיע תורו של אותו Q7 להתחדש – אחרי עשר שנים(!) – ברור שהאתגר גדול והציפיות רבות; גם האחרים, כידוע, חדשים ומשופרים, ולגבי אודי, הרי מדובר בספינת דגל בתחום החשוב הזה.
עיצוב ונראות
אודי ספגה ביקורת על המראה הכבד והמגושם של הדגם היוצא, שהיה, ובכן, כבד ומגושם. הדגם החדש, לא רק שזכה לדיאטה חריפה של 325 ק"ג, אלא גם נראה מחוטב ו"קל" בהרבה. וביחס לכל מה שנשאר – נראה שכל קו בעיצוב הדגם החדש נועד להסוות את מידותיו. ואכן, אודי הצליחה ליצור דגם הנראה קל וקטן מקודמו, והתוצאה הרמונית יותר אבל גם צנועה. אולי צנועה מדי; במפגש ראשון ניתן לחשוב שמדובר בסטיישן גדולה ולא ברכב פנאי מאוד יוקרתי. למעשה, רק כאשר אודי Q7 ניצב לצד מכוניות בחניה לומדים להעריך את מידותיו הגדולות.
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
פנים הרכב
כבר שנים שאודי מצטיינת באיכות תאי הנוסעים שהיא מייצרת. ה-Q7 עושה עוד צעד קדימה בתחום זה, עם שילוב נאה בין חומרים איכותיים וגוונים נאים. פתחי האוורור המרובים מתחברים לקו כהה לרוחב החלק הקדמי ויוצרים עיצוב יצירתי בעניין שבלוני זה. את העין צד גם בורר הילוכים קטנטן ומודרני, הממוקם לפני מערך ה-MMI החדש ושופע האפשרויות. מאחורי ההגה מחוונים מוקרנים, שיודעים להציג שפע נתונים מהצג המרכזי. בלחיצת כפתור יכולים הנתונים או הניווט לתפוס את רוב השטח ולגמד את מחווני הסל"ד והמהירות.
המרחב מאחור מצוין ולכל מושב אפשרות כוונון נפרדת. שורת המושבים השלישית נפתחת ומתקפלת חשמלית, עשויה מצוין ומתאימה יותר לילדים מאשר למבוגרים.
ריפוד עור עם דיפון אלקנטרה מעניק הידור ראוי ל-Q7, ואבזור הנוחות הרב מוסיף לתחושת העושר. כאן נמצא תפעול חשמלי עם זיכרונות למושבים הקדמיים, גג זכוכית ענק (עם כיסוי מעט דק), בקרת אקלים ארבעה אזורית, חיישני חניה היקפיים, מערכת חניה אוטומטית, חישוקי 20", מפתח חכם, מערך מצלמות היקפי ודלת אחורית עם פתיחה חשמלית. תאורת הפנים כוללת פסי לד צבעוניים עם אפשרות להחלפת גוונים. אבזור הבטיחות חסר, ואינו כולל את המערכות המתוחכמות של הדור האחרון (פרט למערך מצלמות היקפי).
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
נוחות נסיעה
אודי Q7 – בגרסה זו עם קפיצי אוויר – מציע מספר לא קטן של מצבי נהיגה, המשפיעים על נוחות הנסיעה, הכושר הדינמי והיכולת בשטח. אלה כוללים: מצב שטח מוגבה לשטח קשה; שטח רגיל; חיסכון, נוחות, אוטומטי-רגיל, דינמי - וגם אישי, להתאמה אישית.
בנסיעה מנהלתית רגילה בעיר או בכפר, וגם בדרך משם לשם, מציע Q7 – במצב נוחות או אוטומטי – רמת נוחות טובה, וקפיצי האוויר מסייעים ליצור אווירה של ניתוק הרכב מפני הכביש. עם זאת, שיבושים מסוימים (חיבורי כביש, בליטות רוחביות, פסי האטה) פוגמים בשלווה המלכותית באופן מוחשי מהצפוי, והפגיעה בנוחות הנסיעה מורגשת יותר בעיר מאשר מחוצה לה.
קביעת מצב קפיצי האוויר ל"קשה", משפרת את ריסון המרכב אך פוגעת בכושר הספיגה של הרכב. גם בנסיעת שבילים נוחות הנסיעה טובה אך בורות מסוימים מאתגרים את קפיצי האוויר.
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
התנהגות ובטיחות
בנהיגה דינמית ה-Q7 מפגין יכולת ראויה בהחלט: האחיזה בפניות מצוינת וההגה מגיב נכון ובדייקנות לדרישות הנהג. ה-Q7 לא קליל בהתנהלות כזו (כי הוא לא), ונהיגה דינמית מסגירה את ממדיו. הדבר בולט בייחוד במצב אוטומטי רגיל, האחראי לכך שהמרכב פחות מדי מרוסן בפנייה של ממש.
במצב הדינאמי היכולת משתפרת וגם התחושה, עם פעולת קפיצים קשיחה ומרכב מהודק. התשלום, כמובן בנוחות נסיעה. השילוב הטוב ביותר לנהיגה בכבישים מתפתלים הוא קביעת מצב "אישי", ואז בחירה במצב "ספורט" למנוע, "קשה" להגה ו"אוטומטי" למתלים (לרוב; רק כשהפניות ממש מאתגרות, עוברים למצב "ספורט"); מצב ביניים היה עוזר.
קצת מאכזב שגרסה כה מתקדמת, מהודרת ויקרה אינה מצוידת במערכות בטיחות מתקדמות כציוד תקני (למעט מצלמות היקפיות).
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
מנוע וביצועים
ה-Q7 שבחנו צויד במנוע דיזל בנפח 3.0 ליטר שמייצר 272 כ"ס – ו-61.2 קג"מ ב-1500 סל"ד – וזה מתגאה בהאצה ל-100 קמ"ש ב-6.5 שניות. ואכן, קל לייצר עימו קצב מהיר והוא מטפס למהירויות גבוהות ללא מאמץ ובכל עומס שהוא. אותו חוסר מאמץ יוצר אווירה מאוד נינוחה גם בהאצות כוחניות, ויהיו כאלה שתחסר להם תחושה של דם חם יותר; כאילו ה-Q מסתיר משהו מכוחו האמיתי. חלק מאותה תחושה נובע גם מהפעולה הרגועה והחלקה של התיבה האוטומטית על שמונת הילוכיה. מנוע זה שקט מאוד, וכמעט לא ניתן להבחין שמדבור בלוגם סולר.
צריכת הדלק נעה סביב ה-11 ק"מ לליטר במסלול מגוון. לא רע לכלי בגודל כזה.

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן
תמורה
למרות המראה המצטנע, Q7 החדש הוא מתחרה ראוי ביותר בקבוצת רכב הפנאי הגדולים של מותגי היוקרה. הוא מרווח, מפנק, נעים, מבצע ומציע אווירה מאוד עשירה. בהתאם לרוח אודי ישראל הוא גם מצויד לעייפה באבזור נוחות; עם זאת הוא חסר אבזור בטיחות מתקדם. עוד יצויין כי ה-Q7 מגיע עם 3 שנות אחריות ללא הגבלת ק"מ - האחריות המקיפה ביותר בסגמנט.
תג מחיר עליו מתנוסס הסכום 612,000 שקלים (כ-550,000 בתקופה ההשקה) הוא עניין כבד, אבל ביחס לקבוצה וביחס ליכולתו, אודי Q7 מציע תמורה טובה מסוגה.
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר
אודי Q7 החדש - מבחן דרכים  (3 ל', דיזל)
צילום: תומר פדר