לפני כעשור טסתי לריגה כדי להשתתף בהשקה של רכב פנאי כל-חדש – יונדאי טוסון. דגם זה, אמרה יונדאי, יהווה חלופה ראויה למשפחתית גדולה ("מכונית מנהלים"). הצהרה זו גובתה על ידי היבואן שתמחר את הטוסון שווה בשווה מול מובילת הקטגוריה הזו באותה תקופה – מאזדה 6.
 
וזה עבד.
 
יונדאי טוסון 2015 ודגמי הפנאי שבאו אחריו הצליחו לעשות תספורת "כסח" למשפחתיות הגדולות. הן הצליחו, אבל הדור השני, שהחליף את המקורי ב-2009 ונקרא כאן "ix35", הצליח פחות. הדגם השני לא שחזר את ההצלחה של הראשון, ולא הוביל את קבוצת רכבי הפנאי הקומפקטיים.
 
הקטגוריה הזו ממשיכה לצמוח בעולם ובארץ, בדגמים ובמכירות. חשיבותה ליצרן (המצליח מאוד סביב לגלובוס) וליבואן (המוביל את טבלת המכירות בישראל) גבוהה מאוד – במכירות ובתדמית. ביונדאי הבטיחו גדולות ונצורות לכבוד הדגם החדש (פברואר 2015), שחזר לשמו המקורי "טוסון", ואנחנו טסנו כ-13 שעות לכל כיוון כדי לבדוק: הכצעקתה?
 
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים - השקה (וידאו)
צילום: מנהל 
 
עיצוב ונראות
אחד ממעצבי הרכב הטובים בתקופתנו, הגרמני פיטר שרייר, מי שהיה אחראי למהפכת העיצוב בקיה, מונה לאחד מנשיאי יונדאי-קיה ולאחראי על העיצוב בקונצרן כולו, והדבר ניכר היטב בטוסון החדש.

יונדאי טוסון מאוד נאה, ובעיקר נראה טוב בזווית 45 מעלות במבט מאחור קדימה. משם, המבט קולט את הקו האלכסוני הגורם למכונית להיראות כאילו היא רוכנת קדימה ומוכנה להסתערות. החזית דומה לזו של סנטה פה ובכך נותנת ביטוי לקווי העיצוב העכשוויים של יונדאי – ובעיקר: עם סבכה כזו יש לטוסון מקדם כניסה מרשים מאוד. ללא ספק טוסון החדש הוא אחד מרכבי הפנאי הנאים ביותר, אם לא היפה ביותר.
 
ולא רק העיצוב; הדגם החדש ארוך מקודמו – בסיס הגלגלים גדל ב-3 ס"מ ל-267 ואורך המרכב ב-6.5 ס"מ ל-447.5 ס"מ – להוציא הגובה, שם הונמך דווקא (ב-1.5 ס"מ). התוצאה: פרופורציות מושכות ודינמיות בהרבה.
 
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים
צילום: מנהל 
 
תא נוסעים ואבזור
תא הנוסעים מממש את הבטחות העיצוב, ההופעה העדכנית והממדים. הוא מעוצב באופן מעודן יותר מאשר הדגם הפורש, עם דגש על "סביבת נהג"; מערך השליטה אינטואיטיבי לשימוש והרכב (בגרסאות בהן נהגתי) מאובזר מאוד; הוא מרווח מאוד מלפנים וגם מאחור.

ולפרטים בהרחבה. התחושה שחומרי הדיפון מעניקים היא מוצקה מאוד. עיצוב לוח המחוונים יוצר תחושת זרימה תודות למעין כנפי שחף בחלקו התחתון. בנוסף לאפקט הוויזואלי, התכנון כאן יוצר מרווח ברכיים מצוין מלפנים. המושבים מלפנים נוחים לישיבה ויעילים בכוונון.

לא אציין את כל פריטי האבזור, מכיוון שבשלב זה לא ידוע מי מהם יגיע לכאן ומי שכן יגיע יהיה תקני או אופציונלי. כן אציין את מיזוג האוויר מאחור, איכות האוורור מלפנים, האפשרויות הרבות לכוונון חשמלי של המושבים הקדמיים וכמובן את אבזור הבטיחות.
 
אבזור הבטיחות כולל התראות על מכוניות בשטח מת במראות, רכב חוצה מאחור (ביציאה מחנייה), רכב מתקרב מאחור ועוד. כמובן תצוין מערכת יונדאי קונקט שתורכב בישראל; מערכת זו מחוברת לרשת באמצעות סים, ומציגה אפליקציות המתאימות לנהג כגון וויז, חניה באמצעות סלופרק ועוד.
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים תא נוסעים
צילום: מנהל 

כדי לבחון את המרחב מאחור, ביקשתי ממנכ"ל יונדאי ישראל, איש גדל ממדים (היה כדורסלן הפועל ירושלים בעברו), להתכבד ולשבת מאחורי. להפתעתי היה לו מרווחים מספקים מלפניו, אחוריו וצדיו – ותאמינו או לא: גם מרווח הראש היה מספק. זה לא מבחן שכל מכונית יכולה לעבור בהצלחה. בנוסף, ניתן להטות את גב המושב האחורי, וזה נוח.

שני דברים לא אהבתי. 1. חומרי הדיפון נוקשים בכל הגרסאות. 2. באחת המכוניות בהן נהגתי שלט צבע אפור אחיד על כל התא; אם כבר אפור – עדיפים 50 גוונים של אפור. במכונית אחרת כיכבו בתא הנוסעים שני צבעים, אפור ובז'; עדיף בהרבה על אפור ואפור.

מנועים, תיבות הילוכים
היצע המנועים כולל 3 מנועי בנזין: 2.0 ליטר אטמוספרי ותיק עם 155 כ"ס; 1.6 ליטר אטמוספירי עם 132 כ"ס; 1.6 ליטר טורבו עם 177 כ"ס. בנוסף, מוצעים שני מנועי טורבו-דיזל בנפח של 1.7 או 2 ליטר. המנועים משולבים לשתי תיבות אוטומטיות שונות: אוטומטית-פלנטרית 6 הילוכים; אוטומטית-רובוטית דו-מצמדית 7 הילוכים. לטוסון החדש גם הנעה כפולה המשלבת את הגלגלים האחוריים לפי רמת האחיזה. כאן יש לציין כי להנעה זו גם אפשרות נעילה ל-4x4 קבוע באמצעות כפתור.
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים
צילום: מנהל 

למרות הזמן הקצר שהוקצב לנהיגה, הצלחתי לנהוג בשתי גרסאות הבנזין שיגיעו לכאן: 2.0 ליטר ותיבה אוטומטית-פלנטרית; 1.6 ליטר טורבו עם התיבה האוטומטית-רובוטית, כאן עם הנעה כפולה. בשתי הגרסאות נהגתי על כביש מהיר ובדרך הררית מפותלת. בנוסף, דגמתי נהיגה קצרה על דרך עפר עם גרסת ה-2 ליטר.

נהיגה
מנוע 2 הליטר הוותיק שודך לתיבה אוטומטית וותיקה אף היא, אך זו, כך יונדאי, שודרגה והותאמה טוב יותר למנוע. את מרבית הדרך ההררית נהגתי בגרסה זו – ועם שלושה נוסעים במכונית. להפתעתי, המנוע "סחב" היטב. מהירות ההתקדמות הייתה טובה בהחלט ומעל לצרכי מרבית הנהגים. עם זאת, המנוע הזה זקוק לסל"ד גבוה על מנת למצות את יכולותיו. על דרישה זו לסל"ד גבוה הוא מגיב בין היתר ברעש לא נעים ובפעולה מחוספסת.
 
התיבה המשודרגת מגיבה היטב, אך כדאי מאוד לעבור מיד עם תחילת הנסיעה למצב "ספורט". במצב הרגיל התיבה עוברת מהר מדי להילוכים הגבוהים כדי לחסוך בדלק; טוב בכביש המהיר – לא טוב בהרים.
 
נוחות הנסיעה הייתה טובה עד טובה מאוד, בעיקר במהירות ממוצעת ומעלה. בדרך העפר, דמוית שבילי קק"ל, ריחף הטוסון בקלות ובקלילות מעל שברי הקרקע. ההיגוי הפתיע לטובה עם הגה מדויק, המעניק תחושה טובה לנהג ומשרה עליו ביטחון.
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים
צילום: מנהל 

אהבתי את מנוע ה-1.6 ליטר טורבו. יש לו צליל "שמח" והוא אכן נענה בקלות ללחיצה על הדוושה. וגם כאן התיבה הדו-מצמדית מתפקדת טוב יותר במצב "ספורט". מנוע זה שקט מהמנוע הוותיק ממנו ומניע את המכונית בקלות רבה יותר. אבל אל תתלו יותר מדי ציפיות ב-177 הסוסים שלו. אין כאן בעיטה של כוח, או יציאה מטורפת מהמקום; אמרתי "שמח", לא אמרתי "מתלהם" או "מלהיב". ולאחר הערה זו, אוסיף שלדעתי, זה אחד המנועים היותר מהנים אותם חוויתי באחרונה בקטגוריה זו.

גרסה זו, כבר ציינתי, צוידה בהנעה כפולה. במסלול אתה לא יכולתי להתרשם מיכולות ההנעה הזו. עם זאת, כן הורגש הגה כבד מעט יותר. נוחות הנסיעה טובה מעט פחות, בגלל שגרסה זו מעט נוקשה יותר, ועדיין, רמת הנוחות מספקת בהחלט.  

סיכום
בשלב זה לא נקבעו מחירים לגרסאות ולא הוחלט מה תהיה רמת האבזור לרמות הגימור השונות. כאן, כמובן, עולה השאלה: האם היבואן יפתיע ויביא גם 1.6 ליטר אטמוספירי שיתחרה בהצלחה הפנומנאלית של הספורטאז'? כרגע, התשובה היא "כנראה שלא".

ובכל זאת, הצלחתו של יונדאי טוסון החדש והמוצלח מאוד – ככל שאפשר היה להתרשם מהנהיגה בהשקה – תיקבע במידה רבה על-ידי המחיר והאבזור של גרסת הכניסה ושל תג המחיר של גרסת ה-1.6 טורבו המצוינת.
   
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים - השקה (וידאו)
צילום: מנהל 
 
יונדאי טוסון החדש, מבחן דרכים - השקה (וידאו)
צילום: מנהל