"אנחנו נהנים מהמקום הראשון בתחום היוקרה מאז 2001, מכרנו בשנה האחרונה שני מיליון כלים והיינו גדולים משמעותית ממרצדס ואודי. האם זה הכי חשוב? לא. חשוב שנהיה רווחיים. מקום ראשון חשוב לגאווה אבל לא נרדוף אחרי זה", מצהיר באוזני, בדיבור זורם ושוטף, איאן רוברטסון.

רוברטסון הוא חבר מועצת המנהלים של ב.מ.וו ומ-2008 האחראי על השיווק והמכירות של דגמי החברה בעולם, הוא גם הבריטי החשוב ביותר כיום בתעשיית הרכב וגם הפנים של ב.מ.וו ברוב תערוכות הרכב.

אנחנו החלוצים
"פיתחנו הרבה קטגוריות שהם העתיקו". ממשיך רוברטסון; למתחרים אין שמות, זה כמעט תמיד "הם". "היינו ראשונים עם הפנאי הספורטיבי ואנחנו שומעים שגם הם עושים זאת. אנחנו יוצרים את העתיד והם רודפים אחרינו. עכשיו, למשל, אנחנו מציגים רכב קטן ולא יקר עם שבעה מושבים. בוא נראה כיצד הם יגיבו.

"אם תסתכל על ב.מ.וו, הגידול בפלחים החדשים אליהם נכנסנו שיפר את רמת המכירות בחברה, הן בתחום הפנאי והן במיני. בעתיד יכול להיות שנאבד את יתרון המכירות כי הם מעתיקים אותנו. יש לנו מותג קטן שקוראים לו 'מיני', ואנחנו בחרנו באסטרטגיה שונה מהם בתחום שבו הוא פועל. אבל מצד שני, אם תסתכל על המוצרים המסורתיים בתחום היוקרה כמו סדרה 3 ו-5, גם שם אנחנו מובילים".
ראיון עם אנשי ב.מ.וו
צילום: מנהל
איאן רוברטסון ,האחראי על השיווק והמכירות של ב.מ.וו (מימין) ואלי שאולי (משמאל)

מה הם האתגרים הגדולים של מותג יוקרה כיום?
"החדשות הטובות עבורנו הן שתחום הפרמיום גדל יותר מאשר זה של הרכב הרגיל. כולם רוצים מכוניות פרמיום. סין הייתה מאוד טובה אלינו, ולארצות הברית היסטוריה ארוכה בתחום הזה. ריבוי הקטגוריות היה חשוב; בתהליך הזה הבאנו יותר מכוניות קטנות שהביאו יותר לקוחות. מבחינה סטטיסטית, כחמישים אחוזים מהם ימשיכו איתנו למכוניות גדולות יותר ולנו הדבר הזה מאד ברור.

"אנחנו יודעים איך לנהל מותג והגדרנו DNA מאוד ברור. אבל יש לנו גם פיתוח נכון של ה-DNA וזה מאוד חשוב. התחלנו מ'מכונית הנהיגה המוחלטת' אבל הוספנו לזה באופן הדרגתי את "אפישיאנס דינאמיק" החשוב היום.

"אם תסתכל על ההשקות האחרונות שלנו, אנחנו מעצבים את עתיד התעשייה ומביאים טכנולוגיות חדשות לשוק. אני חושב שהלקוחות שלנו רוצים את ההובלה הזאת".

מרצדס רושמת הצלחות בפורמולה 1. זה לא צובט לכם?
"אין לנו כוונות לחזור. היו סיבות רבות לכך שעזבנו את הזירה הזו. אבל יש לנו עדין הרבה פעילות ספורטיבית אחרת"
אודי ומרצדס מציגות "מכוניות על". מה איתכם?
"מבחינתי, ה-i8 היא מכונית על, זו מכונית הספורט של העתיד. אנחנו מעצבים את המותג שלנו לא באופן שיישען על ההיסטוריה, אלא בכך שנראה לאן מכונית הספורט תלך. בכל השווקים אליהם הגענו המכונית אזלה, והיא אפילו יקרה מהמכוניות האקזוטיות עליהן אתה מדבר; אז בעצם הם אלה שצריכים לדאוג מהתחרות איתנו".
ב.מ.וו i8
צילום: מנהל
ב.מ.וו i8. הצצה אל מכונית העל של העתיד?

מה קורה בפרויקט מכונית הספורט המשותפת עם טויוטה?
"התחלנו בשיתוף פעולה עימם לפני ארבע שנים. זה החל עם אספקת מנועים. אחרי כן עברנו למחקר סוללות לדור החשמלי הבא, וזה עובד טוב, ומשם המשכנו לתא-הדלק. הצעד הבא היה פיתוח מכונית ספורט ואנחנו מתקדמים. הסכמנו על התפישה ועכשיו אנחנו עובדים על הפרטים, על האופן בו תיראה המכונית של טויוטה ואיך תיראה זו של ב.מ.וו. זה שיתוף פעולה טוב בין שתי חברות חזקות.

"כרגע אנחנו דנים בפלטפורמה, במקום הייצור ובמיצוב. כן, הן תחלוקנה אותו בסיס. אבל הן תהיינה שונות מאוד במיקום בשוק".

שינוי דגשים
אתה אומר שהגידול שלכם הושג דרך נישות חדשות; האם יש עוד פלחים אליהם לא הגעתם?
"יש עוד נישות. רק עכשיו למשל אנחנו מציגים את גרנד-טורר, ויהיו פלחים נוספים שנפתח. תראו זאת בשנים הבאות. אבל אני לא רואה אותו קצב של המצאת פלחים כמו שהיה לנו בשנים האחרונות"

האם נראה מכוניות מעל סדרה 7?
"מבחינתי, הראינו מכונית שיכולה להיות 9 (הכוונה למכונית התצוגה ויז'ן לאקשרי. א.ש) אז בוא נחכה בסבלנות".

האם הקהל לא מתבלבל משפע המספרים וההנעות?
"אני חושב שהיינו מאוד יצירתיים בשימוש במספרים ושמות עם GT, גראן קופה, ואקטיב טורר, אז במשחק הזה אנחנו טובים. לגבי הנעה קדמית הבאנו אותה לב.מ.וו בפלח שלא היה קיים בעבר. כשבדקנו את התחום באקטיב-טורר, הנעה קדמית הייתה יתרון. אבל הרבה מהלקוחות שלנו מזמינים את גרסת ההנעה הכפולה. ולכן נראה זאת יותר בעתיד".

ובכל זאת, סדרה 2 מוצעת עם הנעה קדמית או אחורית...
"יש לנו 2 עם הנעה אחורית, אבל כאשר מוסיפים שמות כמו 'אקטיב טורר', השם מעיד על ההנעה ומציין אותה. 70% מהלקוחות שמגיעים לאקטיב-טורר הם חדשים, כאלה שרצו ב.מ.וו אבל גם רכב שימושי.
נישות חדשות. ב.מ.וו סדרה 2 גראן טורר
צילום: מנהל
נישות חדשות. ב.מ.וו סדרה 2 גראן טורר