מרוץ "רומניאקס" הוא מרוץ צעיר יחסית - המרוץ הראשון נערך ב-2004 - אך כבר רכש לעצמו מוניטין כאחד ממרוצי האנדורו הקשים ביותר בעולם. חלק מקטעי המסלול אותו צריכים לעבור המתחרים לא נראים עבירים אפילו בהליכה, שלא לומר ברכיבה.
אבל לא רק שצריך לעבור את המסלול עם אופנוע, אלא שצריך לעבור 600 ק"מ בחמישה ימים - מרחק מכובד לכל הדעות גם בתוואי פחות מאתגר. זו אחת הסיבות לכך שהמתחרים מחולקים לקטגוריות רבות בהתאם לכישוריהם, גילם, האופנוע עליו הם רוכבים וכן הלאה.
המרוץ של 2015 התקיים בעיר סיביו (ברומניה, כמובן) ונערך בין ה-14 ל-18 ביולי. השנה התייצבו למרוץ מעל ל-350 רוכבים מכ-40 מדינות, כאשר ישראל רושמת נציגות גדולה מאי פעם, עם לא פחות מעשרה רוכבים בקבוצה אחת - קבוצת UPS.
ברמה הגבוהה ביותר, ה"גולד", לא היתה לנו נציגות - אך נציג ישראלי, גיל קינן, התחרה ואף סיים בקטגורית ה"סילבר" במקום ה-20. הישג מכובד בהחלט בקטגוריה בה חלק גדול מהרוכבים כלל אינו מסיים.
בקטגורית ה"ברונז" נרשמה היסטוריה, עת התייצבו על הפודיום שני רוכבים ישראליים. תומר שמש תפס את המקום הראשון (אחרי שסיים תשיעי בשנה שעברה) וזיו כרמי סיים במקום השלישי.
בהתחשב במוות הקליני בו נמצא הספורט המוטורי בארץ, כולל ליגת האנדורו, ובעובדה שהתנאים ברומניה שונים מאוד מאלו המוכרים לרוכבים הישראליים (רטובים ותלולים בהרבה מהמקובל בארץ), מדובר בהישג לא פחות ממדהים!

צוות 'אוטו' שולח ברכות לכולם. לאלו שעמדו על הפודיום וגם לכל אלו שהעזו לחלום ולהגשים ספורט מוטורי נורמאלי.

רומניאקס 2015: תומר שמש במקום ראשון
צילום: עמרי גוטמן