אתמול (ג' 7.7) הושקה מחדש בכנסת השדולה לתחבורה ציבורית בת קיימא, בראשותם של ח"כ תמר זנדברג וח"כ אורי מקלב. בכנס השדולה נכחו שר התחבורה ישראל כץ, שנשא דברי פתיחה, ונציגים מהדרג הביצועי של משרד התחבורה, חברי כנסת, נציגי רשויות מקומיות וארגונים שונים העוסקים בנושא.
 
השר כץ: תחבורה ציבורית, נושא מרכזי בפעילות
כץ הגיב למחקר שהוצג בכינוס, ובו עלה כי בישראל משקיעים יותר בתשתית כבישים ופחות בתחבורה ציבורית: "נושא התחבורה הציבורית הוא נושא מרכזי בפעילותינו – אני רואה קשר ישיר בין כל סוגי התחבורה, והטענה שאם תשקיע פה ולא תשקיע שם לא נכונה, ולכן יש בסטטיסטיקה הזאת טעות והטעייה. חשוב לומר – המימון לא היה מכשול לקידום פרויקטים של תחבורה ציבורית". לטענה כי דברים עומדים במקום השר השיב "נושא התחבורה הציבורית הוא נושא יותר מורכב – הרבה דברים צריכים לקרות בכדי שנניע את הפרויקטים האלו".
 
כץ הדגיש את חשיבותם של נתיבי תחבורה ציבורית, שאמורים לתת מענה לכאוס התחבורתי שייווצר בשנים הקרובות מסביב לאזורים המרכזיים בגוש דן בגלל העבודות להקמת הרכבת הקלה, וחשיבות האכיפה בנסיעה בנת"צ. כץ הוסיף שבשלב הראשון האכיפה תיעשה על ידי שוטרים, ובהמשך באמצעות מצלמות.
 
נושא נוסף שהשר הרחיב עליו הוא חשיבות הרפורמה בתעריפים בתחבורה ציבורית. בעניין זה האשים שר התחבורה את פקידי האוצר כי הם אלה שתוקעים רפורמה חשובה זאת – "הנושא דומה לכך שלא רצו להניח קווי רכבת לנגב והגליל, בגלל נושאים אידאולוגיים – הם לא מוכנים שבנתיבות, שדרות ואופקים הכרטיס יעלה בשנים הראשונות 50% מהמחיר המלא, ורצו שישלמו 100% מתעריפי הרב קו. אם אנחנו מקימים בערי הפיתוח רכבות, חלקן ממוגנות, המטרה היא שכמה שיותר אנשים ישתמשו בהם. פקידי האוצר רוצים לעלות את המחיר לתושבי המרכז ב-40 אגורות בכדי לממן את ההנחה, ואנחנו בשום פנים ואופן לא ניתן לזה יד".
 
ח"כ מנואל טרכטנברג מהמחנה הציוני ציין כי לתחבורה הציבורית חשיבות חברתית מהמעלה ראשונה. "לתחבורה הציבורית השפעה מכרעת על פערים כלכליים, במיוחד בעשירונים היותר נמוכים. מדינת ישראל עשתה טעות קולוסאלית כאשר הלכה למודל של לוס אנג'לס (פרברים) במקום גישה יותר מטרופוליטנית ובנייה לגובה".
 
 
צילום: מנהל
 
 
מיטל להבי, סגנית ראש עירית תל אביב והאחראית על נושא התחבורה בעירייה, אמרה כי הלכה למעשה מדינת ישראל כופה על הציבור להיות בעלים של רכב פרטי. "לא יכול להיות שעובדים מקבלים הטבה על החזקת רכב ולא על נסיעה בתחבורה ציבורית. לא יכול להיות שחברי כנסת יקבלו הטבה לאחזקה של רכב ולא על שימוש בתחבורה הציבורית". להבי הציעה להעניק תחבורה ציבורית בחינם, וטענה שתוכנית כזאת תהיה יעילה פי שתיים ממע"מ 0 ככלי להורדת יוקר המחיה והדיור, ותהווה כלי למוביליות חברתית של השכבות החלשות.
 
יפתח שוע, מהארגון 'תחבורה בת קיימא', הציג סקר שערכה העמותה בקרב משתמשי תחבורה ציבורית שעסק בבעיות שמפריעות להם בשימוש היומיומי. התדירות היא הגורם החשוב ביותר ולאחריה, לפי הסדר, עמידה בלוחות הזמנים ומשך זמן הנסיעה. בנוסף טען שוע כי לא מתקבל על הדעת שלא קיים שירות לקוחות בתחום התחבורה הציבורית בישראל.  
 
גיל יעקב, מארגון '15 דקות', התמקד בנתיבי התחבורה הציבורית וקרא לנציגי הרשויות שנכחו במקום לקחת אחריות ולטפל בנושא באופן מידי. יש  לציין כי בנושא זה התפתח ויכוח במהלך דבריו של השר כץ, אשר טען כי בעיריות כגון כפר סבא נושא הנתצ"ים תקוע. לדבריו של כץ נכנס סגן ראש העיר כפ"ס, עילאי הרסגור-הנדין, שטען כי כפר סבא פנתה בנושא למשרד התחבורה אך לא קיבלה מענה. נושא נוסף שהעלה יעקב הוא קווי הסעות פרמיום לאזורי תעסוקה – תכנית אשר גובשה לפני שנתיים ועדיין לא יושמה. איתי חיים, מנכ"ל ארגון 'תחבורה בדרך שלנו', התריע על כך שלא ניתן פתרון לתנועה שתזרום מפתח תקווה במהלך העבודות בתשתית הרכבת הקלה, דבר שעלול ליצור עומסים על התנועה שמגיעה ממזרח למערב.
 
 
צילום: מנהל