דני שביט זכור בוודאי לוותיקי הקוראים כמי שניהל את יונדאי בשנות הפריצה בישראל בעשור הקודם. אחרי כמה שנים בארה"ב הוא חזר ארצה בסוף 2014 ונחת לכס המנכ"ל של קל אוטו, מחליף בתפקיד את הבעלים, שמוליק קליין, אחת הדמויות הצבעוניות ביותר בענף.
היום, במסיבת עיתונאים, הוא הכריז על דרך חדשה ששמה על נס ערכים חברתיים. מה עומד מאחורי ההגדרה הזו? הגברת פעילות ה"אפס ק"מ", שבה נמכרות מכוניות במחיר נמוך משמעותית ממחיר המחירון, כולל הקמת אתר אינטרנט שיאפשר לבצע את כל הליך קניית הרכב מבלי לצאת מהבית; הנחות מיוחדות תחת הססמה "מי שנותן מקבל" – ותוקדש למשרתי מילואים, מורים, עובדים סוציאלים וכן הלאה; החלק השלישי הוא ניסיון להביא את גישת "מחיר למשתכן" לעולם הרכב – לשכנע את משרדי הממשלה להגדיר קטגורית רכב משפחתי ייעודית, עם אבזור נוחות מופחת (אבל שמירה על אבזור הבטיחות) שתזכה להקלות מס, שתיועד בלעדית לשוק הפרטי. קטגוריה כזו תאפשר הוזלה משמעותית של מכוניות משפחתיות מודרניות, בטוחות ונקיות (יחסית לרכב משומש), מה שיהפוך אותן לנגישות יותר לציבור הרחב. "רמת המינוע בישראל עלתה מאוד ב-15 השנים האחרונות, אך היא עדיין נמוכה ביחס למקובל בעולם המערבי, עם כ-300 מכוניות לאלף תושבים" אמר דני שביט "אנחנו שואפים להביא את ישראל לרמה של 450 מכוניות לאלף תושבים".
קל אוטו – תוכניות גדולות
צילום: אורי שר
דני שביט | צילום:יח"צ
הסעיף האחרון הוא כמובן היומרני ביותר ובעל הסיכויים הנמוכים ביותר להיות מיושם, אולם מעבר לכך הוא גם שנוי במחלוקת – איך בכלל מגדירים קטגוריה כזו מבחינת התקנות? גם אם יצליחו להגדיר – האם אנחנו רוצים עוד סעיפים וסיבוכים במערכת המיסוי על כלי רכב? האם צעדים כאלו לא עלולים להחזיר אותנו לימי ה"פורד סיירה 1300" (גרסה חלשה שיוצרה במיוחד עבור ישראל, בגלל תקנות מיסוי שהפלו לטובה מנועים בנפח עד 1300 סמ"ק)? ולא פחות חשוב – איך יראו כבישי המרכז אם רמת המינוע בישראל תגדל ב-50%, בלי השקעה תואמת בתשתית? על הסעיף האחרון עונה דני שביט כי עיקר העליה ברמת המינוע תהיה מחוץ לאזור גדרה-חדרה, ובמכוניות לצעירים, שישתמשו בה ככלי פנאי, ולא כדי להגיע לעבודה. "בארה"ב נתקלתי לא פעם במשפחות עם שמונה מכוניות – שנסעו לעבודה ברכבת. אף אחד לא נכנס למנהטן עם רכב, אבל הרכב משמש אותם בערב ובסופי השבוע כדי לנסוע לסרט או לצאת לטייל" הוא אומר.
אבל למרות הדגש על נושא מכירת הרכב החדש, קל אוטו לא נוטשת גם את שוק הליסינג – הן בתוכניות מימון שונות ומגוונות, כולל על רכב משומש (עד תשע שנים – יותר מהמקובל בתחום – מה שאמור להיתרגם למחיר חודשי נמוך במיוחד), והן בתוכניות ליסינג תפעולי גמישות יותר. "היום אנחנו קונסים את מי שחרג ממגבלות הנסועה שהוגדרה בחוזה הליסינג" אומר שביט "אבל לא מתגמלים את מי שנסע פחות – התוכנית החדשה תכלול החזר למי שנסע פחות והחזיר את האוטו במצב טוב יותר מהמקובל".
חלק מהדברים עליהם הכריזה היום קל אוטו נמצאים עדיין בשלבי תכנון ויושקו רק בחודשים הקרובים, אך דני שביט צופה כי כבר באמצע שנה הבאה נתחיל לראות את השפעת המהלכים הללו על שוק הרכב הישראלי.
קל אוטו – תוכניות גדולות
צילום: אורי שר