קטגוריה:
סופרמיני

גרסה: מאזדה 2 1.5 ליטר אוט', רמת גימור pure white

מתחרות בולטות: אופל קורסה, טויוטה יאריס, יונדאי i20, סוזוקי סוויפט, סקודה פאביה, פולקסווגן פולו, פיג'ו 208, רנו קליאו

מחיר הגרסה הנבחנת: 114,500 שקלים
מאזדה 2 החדשה כבר כאן. כמעט שמונה שנים אחרי הצגת הדור השלישי, מגיע אלינו דגם כל-חדש (הוצג ב-2014), שמיישר קו עם הדגמים הגדולים יותר של מאזדה בכל הקשור לטכנולוגיה, עיצוב ואבזור.

ה-2 החדשה מבוססת על רצפה מקוצרת של ה-3, מה שאפשר הארכת בסיס הגלגלים ב-8 ס"מ משמעותיים, ל-257 ס"מ, אחד הארוכים בקטגוריה. גם נתון האורך הוא מהנדיבים בתחום: 406 ס"מ. רוחב המכונית נותר על כנו (169.5 ס"מ), והגובה קוצץ בחצי ס"מ (147 ס"מ).
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש
למרות שמאזדה איבדה את תואר "הנמכרת ביותר" בשוק המקומי, השקת דגם חדש שלה היא עדיין מאורע חשוב אצלנו. לכן הגעת המאזדה 2 החדשה יצרה לא מעט ציפיות וסקרנות. הוסיפו לכך שוק שהשתנה משמעותית מאז השקת הדור הקודם – תיבות ידניות שחזרו לאופנה, התייחסות אחרת לבטיחות, צריכת דלק וזיהום אוויר וגם צרכנות נבונה – ותוכלו להבין מדוע היינו סקרנים לראות איך תשתלב ה-2 החדשה בקטגוריה שהשתנתה רבות, ונמצאת בעיצומו של גל התחדשות (i20, פאביה וקורסה חדשות, 208 מחודשת).

עיצוב ונראות
במבט ראשון, היא יפה. אבל משהו לא כל כך הסתדר לי בפרופורציות שלה פנים מול פנים. בתמונות היא נראית טוב יותר. מאחור היא מעט גבוהה מדי, ומבט מהצד חושף קווים ושיפועים משוכים לאורך המרכב, כמקובל בשפת העיצוב הנוכחית של מאזדה. לטעמי, השפה הזו עובדת פחות טוב עם מכונית קצרה, בהשוואה לאופן בו היא פועלת על מכונית ארוכה כמו ה-6. ה-2 נאה, אבל פחות הרמונית.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש
פנים הרכב
אם הרושם הוויזואלי החיצוני פחות דרמטי מהצפוי, מבט קצר אל תא הנוסעים של רכב המבחן, ברמת הגימור "pure white" (הבכירה מבין 4), סוחט ממני "וואו" לא אופייני.

ל-2 ברמת הגימור הזו מושבים בריפוד משולב של עור לבן ובד שחור עם תפר אדום בולט, כאשר אותו עור לבן מעטר גם את הדשבורד ואת הדלתות. מופע זה, באופן טבעי, הוא הדבר הראשון שלוכד את תשומת הלב. רשימת האבזור העשירה באופן חריג היא הדבר השני – עד כדי כך שהרמנו טלפון למאזדה כדי לוודא שקיבלנו מכונית סדרתית, ולא רכב שהגיע עמוס אבזור לטובת תקינה או לבת/בן של אחד מבכירי החברה.

אז מה יש שם? ניטור שטח מת במראות והתרעת סטייה מנתיב (עובדות נהדר), מערכת מניעת התנגשות במהירות עירונית, תצוגה עילית, מצלמת רוורס מקורית (אבל אין חיישנים), חיישני לחץ אוויר, חיישני גשם ואור – וזה רק בצד הבטיחותי.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש

נמשיך? הנעה ללא מפתח, פנסי לד מלא, בקרת שיוט, בקרת אקלים, מסך מולטימדיה "7 מקורי, שמשמש מסך מגע בעמידה אך מופעל אך ורק באמצעות מתג מרכזי בנסיעה. בלוטות' מקורי, 2 כניסות USB ו-AUX, קורא SD, חישוקי מגנזיום, מראות מתקפלות, ובטח שכחתי עוד דבר או שניים. אבזור שכאילו מגיע מקטגוריה יקרה בהרבה. בהחלט מרשים. אבל בחינה מעמיקה של תא הנוסעים מגלה חלקי פלסטיק קשיחים והרכבה בינונית.

לאדם בגודל ממוצע לא יהיה חסר מקום, אך הקונסולה המרכזית מעט רחבה ומגבילה את המרחב לברכיים, ומושב הנהג לא יורד מספיק נמוך. המושב עצמו, למרות שהוא מעט נוקשה, נוח לאורך זמן.

טווח התנועה של ההגה בשני הצירים גדול ומאפשר למצוא תנוחת נהיגה טובה בקלות. הראות לפנים ולאחור טובה, ומראות הצד גדולות ובעלות שטח כיסוי טוב. בכל הקשור להנדסת אנוש במאזדה עשו עבודה מצוינת, ולמרות שפע המערכות והכפתורים קל להתמצא ולהבין איך הכל עובד.

כניסה למושב האחורי מגלה מושב נמוך, בסיס קצר ומרווח ברכיים מוגבל. זה מספיק לשני מבוגרים בגודל ממוצע, לא יותר. האבזור מאחור ספרטני – אין משענת יד, שקע 12V או מחזיקי כוסות. תא המטען ממוצע בנפחו (280 ליטר), אך סף ההטענה גבוה והפתח מעט צר.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש

נוחות נסיעה
כיול המתלים נוטה לצד הקשיח, מזכיר בתחושה הראשונית תוצרת גרמנית, לפחות באופן שהיה מקובל פעם. ה-2 לא מתרסקת, אבל גם לא ממש אוהבת מפגעי סלילה, בעיקר רוחביים או עם שפה חדה. במהירות גבוהה המצב משתפר, עם ריסון טוב על גלים, אך הקשיחות עדיין מורגשת. חשוב לציין כי למרות צו האופנה הנוכחית של "מקסימום צמיגים – מינימום נוחות", חישוקי ה-"16 עוטים גומי במידות שפויות למדי – 185/60, כך שלא שם מקור הבעיה.

התנהגות ובטיחות
ה-2 היוצאת הפגינה התנהגות חיננית וטמפרמנטית, וזו החדשה ממשיכה באווירת הזום-זום – עם קצת יותר מהכל. כמו קודמתה, החדשה מרגישה זריזה וקלילה, עם ניהוג צפוי ובטוח. הנטייה להרחבת קו (תת-היגוי) נמוכה, והזנב הקליל משדר לכם שבכיף הוא ייטול חלק במלאכת הניהוג – אם רק תבקשו. ה-2 הזו אוהבת כבישים מפותלים, עם תגובה החלטית להפניית ההגה והתנהגות מדודה וצפויה. ההגה מדויק ומהיר, אך לוקה במשקל, תגבורו החשמלי לא אחיד במהלך הפנייה ועל פידבק אין על מה לדבר. מצד שני הוא לא פוגם ביכולת הדינמית של הרכב אלא רק ברמת מעורבות הנהג. הבלמים הרשימו עם תחושת דוושה טובה, עוצמה ראויה ודעיכה נמוכה. סה"כ ה-2 החדשה מהנה מאוד לנהיגה.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש

כפי שציינו, המאזדה הקטנה מצוידת במיטב מערכות הבטיחות המודרניות המקובלות, בטח ביחס למקובל ברמת מחיר זו. למרות זאת, ה-2 החדשה קיבלה ארבעה כוכבים במבחן הריסוק האירופאי החדש והמחמיר יותר מקודמו (נכנס לתוקף ב-2015). המאזדה הפסידה את הכוכב החמישי בגלל ציון הגנה על ילדים שאינו מספק (מינימום 80%; ה-2 קיבלה 78%). בנוסף, ה-2 אינה מצוידת במערכת בלימה אוטונומית במהירויות גבוהות (כביש בין-עירוני, למשל), ולכן לא עומדת גם בסף התחתון של סעיף אביזרי הבטיחות (מינימום 65%, ציון של 64% ל-2).

מנוע וביצועים
מנוע 1.5 ליטר מנפק 111 כ"ס (ב-6000 סל"ד) וכ-15 קג"מ (ב-4000 סל"ד), והתיבה אוטומטית (פלנטרית) עם 6 הילוכים. לתיבה מצב ספורט שמשנה את מהירות תגובתה. כמו שמספר דף הנתונים, המנוע מרכז את כוחו בחלק העליון של הסקאלה, והחל מ-4500 סל"ד ה-2 זריזה למדי. בסל"ד נמוך היכולת מספקת ומאפשרת התנהלות רגועה.

אין ספק שתיבת ההילוכים המצוינת עוזרת למנוע למצות את הפוטנציאל; היא מהירת תגובה, השליטה בהעברה ידנית מלאה (יש פקדים מאחורי ההגה), וחלוקת ההילוכים תואמת את אופי המנוע. שיוט על 100 קמ"ש נעשה ב-2250 סל"ד נינוחים. חבל רק שבידוד הרעשים אינו מרשים, עם יותר מדי רעשי רוח וכביש.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש

בנסיעה פרברית לא פקוקה במיוחד, קיבלנו 15 ק"מ לליטר, כאשר בכל המבחן עמד הממוצע על 11.5 ק"מ/ליטר. לא מבריק, אך בהחלט לא רע.

תמורה
זה מפתיע אותנו כל פעם מחדש שחברה בקנה מידה קטן כמו מאזדה מצליחה לייצר, באופן עקבי, מוצרים מגובשים כל כך, ובעולם הרכב המודרני זה לא דבר של מה בכך.

הפעם מאזדה הפתיעה אותנו ברמת האבזור ביחס לקטגוריה והמחיר. בעבור 114,500 ש"ח אנחנו מקבלים מכונית מאובזרת ברמה חסרת תקדים לקטגוריה, משובבת עין (בעיקר בתא הנוסעים), בעלת ביצועים טובים ומהנה לנהיגה. מאידך, הנוחות לא יותר מבינונית והמושב האחורי צפוף יחסית. כך שהיא תקסום בעיקר למי שמחפש קטנה עליזה, אופנתית ומאובזרת ולא מקסימום נפח לשקל.
מאזדה 2 החדשה: מבחן דרכים (וידאו)
צילום: בני דויטש