יצרנית המשאיות הגרמנית מאן מציינת השנה את יובל המאה למשאית הראשונה שייצרה, ומבליטה את שיתוף הפעולה של מהנדסיה עם ממציא מנוע הדיזל, רודולף דיזל. מאן, דרך אגב, נוסדה 157 שנים לפני שייצרה אותה משאית, ב-1758; כיום מאן היא חלק מקונצרן פולקסווגן.

השנה מציינים במאן, יחד עם היבואנית מכשירי תנועה משאיות, את יובל החמישים לקשריה של היצרנית הגרמנייה עם ישראל. אלה החלו ב-1965, כאשר החברת המאוחדת למזרח הקרוב התחילה ביבוא המשאיות, ובהמשך האוטובוסים של מאן.

השקה כפולה
לרגל היובל הכפול, ערכה אתמול (רביעי) יבואנית מאן אירוע ללקוחות בגני התערוכה ובו הציגה בפועל את המנוע החדש והגדול של החברה, D38. בנוסף, הוכרז על כניסתו של האוטובוס הראשון מונע הגז לישראל, אלא שזה האחרון היה נוכח/נפקד; המארגנים לא הספיקו לשחרר אותו בזמן בנמל אשדוד.

למנוע החדש נפח 15.2 ליטר והוא מציע שלוש רמות הספק – 520, 560 ו-640 כ"ס (1600-1800 סל"ד) ושלושה נתוני מומנט בהתאמה: 254.8 קג"מ, 275.2 קג"מ ב-1000-1400 סל"ד ו-305.8 קג"מ ב-930-1350 סל"ד. מנוע זה משרת את הדגמים הכבדים של מאן, TGS ו-TGX, ובקונפיגורציה הנכונה טוב להובלת ציוד כבד עד 250 טון. וקצת יותר.

מי שלא התייצב לאירוע היה כוכב הערב, האוטובוס Lion's City GL CNG, המונע בגז טבעי דחוס שזכה בתואר "אוטובוס השנה 2015". אוטובוס זה מוצע בגרסה רגילה (12 מטר) ובגרסה מפרקית (זו עם הפרס): 18.75 מטר, טוב ל-142 נוסעים.

רמת פליטת המזהמים של אוטובוס המונע בגז נמוכה באופן משמעותי ביותר ביחס למה שפולט מנוע דיזל. כך למשל, נתון הפליטה של CO במנוע דיזל של אוטובוס הוא 4 גרם לקילוואט/שעה; הנתון עם מנוע גז הוא 0.72 גרם – טוב פי 5.5(!). גם המחיר המופחת של הגז ביחס לסולר אמור להוות תמריץ להכנסת אוטובוסים כאלה לשירות.  
 
יובל כפול, השקה כפולה
צילום: מנהל 
 
ויש תכניות  
אוטובוס זה ייבחן על ידי אגד, דן ומטרופוליטן, ואמור לעבור במהלך הניסויים כ-1.5 מיליון ק"מ. בהמשך יוצע דגם זה בשירות אותן חברות, ולפי צבי נטע, יו"ר מכשירי תנועה ומשאיות "הצפי הנו שבמהלך חמש השנים הבאות, כ-30% מהתחבורה הציבורית בישראל תהיה מונעת בגז".

סגן נשיא מאן לשיווק, היינץ יירגן לאוו (Löw), ציין כי מאן מכרה למעלה מ-8000 אוטובוסים מונעי גז באירופה, וכי החברה מחזיקה בנתח שוק של 40% בסגמנט זה. במסיבת העיתונאים שנערכה לקראת האירוע התייחס לאוו גם לתחום הנהיגה האוטונומית ברכב כבד, תחום המקודם מאוד על-ידי מרצדס וגם וולוו.

לאוו הציג גישה שמרנית בנושא. טווח הזמן עליו דיבר הוא 15 שנה (מרצדס מדברת על 10). לאוו ציין כי הטכנולוגיה קיימת, מערכות נפרדות מורכבות ופועלות בדגמים הכבדים של מאן, וכי מהיותה חלק של קונצרן פולקסווגן והפעילות של אודי בתחום, יש למאן בסיס לפעולה בהמשך. מנגד, מאן אינה מתכוונת ליזום כל מהלך בנושא.
 
מאן אינה מתכוונת גם להיכנס לתחרות בתחום ההספק המרבי – לוולוו כיום 750 כ"ס, לסקניה 730 כ"ס – ואין לה כל כוונה לנסות ולפעול בשוק האמריקאי הכל כך שונה. בתשובה לשאלה, לאוו לא הכחיש – וכמעט אישר – שמאן תהיה זו שתבנה עבור פולקסווגן את הדגם הבא של קרפטר, המסחרית הגדולה והכבדה שלה, ב-2016. דגם זה יחליף את הקרפטר הנוכחי שהוא בפועל מרצדס ספרינטר. הדגם החדש יוצע גם בגרסת מידיבוס.   
 
יובל כפול, השקה כפולה
צילום: מנהל