במשך שנים טען ארגון יורו NCAP (ולא רק הוא) כי מערכות בטיחות אקטיביות הן דרך אפקטיבית להפחית את כמות וחומרת תאונות הדרכים (דבר המשתקף גם במשקל שמקבלות מערכות אלו בציון הבטיחות שמעניק הארגון). כעת מפרסם יורו NCAP תוצאות מחקר שערך בנושא, התומכות בעמדתו. ע"פ המחקר, מערכות בלימה אוטונומיות (בקצרה: AEB) יכולות להוביל לירידה של עשרות אחוזים במעורבות בתאונות הדרכים בתנאי אמת.

המחקר נערך בשיתוף השלוחה האוסטרלית של הארגון (A-NCAP) כולל נתונים שנאספו מחמש מדינות אירופאיות ואוסטרליה. במסגרת המחקר גילו החוקרים כי קבוצת המכוניות שצוידה במערכות AEB הייתה מעורבת פחות בתאונות מקבוצת המכוניות שלא הייתה מצוידת במערכת, בשיעור של 38%. עוד מצא הארגון כי המערכות יעילות הן בתחום העירוני (עד 60 קמ"ש) והן בתחום הבין-עירוני (מעל 60 קמ"ש). יש לציין כי המחקר לא התייחס למערכות המסתפקות בהתרעה, אך אינן מפעילות באופן עצמאי את הבלמים.
יורו NCAP:
צילום: מנהל
מבחינת הארגון מדובר באישור ברור לטענותיו בשנים האחרונות, ותמיכה בהקשחת דרישותיו בתחום הבטיחות האקטיבית. ד"ר מיכאל ואן רטינגן, המזכיר הכללי של הארגון, אמר: "הממצאים תומכים באופן ברור בהחלטה שלנו להפוך את מערכות ה-AEB למשמעותיות בדירוג הבטיחות של מכוניות חדשות".

מה בישראל
כמו בעולם, גם אצלנו הסנונית הראשונה למערכות בלימה אוטונומיות צצה בתחום הפרימיום (ראו את וולוו כדוגמה אחת) אבל חלחלה מהר יחסית אל התחום העממי – שלישיות המיני אפ/מי/סיטיגו מציעות מערכת בלימה אוטונומית עירונית כסטנדרט, כך גם מאזדה 3 בכל גרסאותיה ולאחרונה הצטרפו לרשימה סקודה פאביה והונדה סיוויק (אחרי מתיחת הפנים) ונראה כי המגמה רק תתרחב בעתיד הקרוב.

מבחן וידאו לסיאט מי – כמה יעילה מערכת הסיטי-סייפטי?