בהמשך לשערוריית כריות האוויר מתוצרת חברת טאקאטה - שכללה כשל בייצור, ניסיון להסתרה מכוונת של הכשלים מצד מנהלי החברה וככל הנראה לפחות שישה הרוגים, הודיעו טויוטה וניסאן על קריאה לתיקון יזום (Recall) של כ-6.5 מיליון מכוניות ברחבי העולם הנוגעת גם למספר גדול של מכוניות בישראל - כ-12,500 מכוניות טויוטה, 3,900 מכוניות ניסאן ומספר לא ידוע של מכוניות תוצרת הונדה.

כאמור, אל הודעת הריקול של טויוטה וניסאן, הצטרפה גם הונדה (העולמית) שהודיעה על קריאה יזומה לתיקון של אותה התקלה שהתגלתה במנגנון ניפוח כרית האוויר של חברת טאקאטה היפנית. הונדה לא נקבה במספר בשלב זה, ולא ידוע אם, או כמה, מכוניות הונדה שווקו בישראל עם החלקים התקולים.

מה הבעיה עם כריות האוויר של טאקאטה?
ראשית הפרשה בשנת 2013, אז החלו יצרניות רכב לקרוא באופן יזום לבעלי המכוניות לתיקון לאחר שהתגלה כי קיים כשל בכריות האוויר של היצרנית היפנית, שלא מאפשר ניפוח מהיר דיו בעת תאונה. באותה שנה זומנו כ-3.6 מיליון מכוניות למוסכים.

ביוני 2014 החברה עלתה שוב לכותרות, לאחר שהתגלה כשל נוסף בכריות האוויר של החברה, כזה שעלול לגרום לכרית להתפוצץ ללא סיבה, לפצוע ואף להרוג את הנהג. הקריאה הזו, שכללה 3 מיליון מכוניות, התרחשה לאחר שיוחסו לחברה עשרות מקרי פציעה וארבעה מקרי מוות ברחבי העולם. נכון להיום מניין ההרוגים המיוחסים לפרשה כבר עומד על שישה (לא בישראל).
ריקול ענק לטויוטה, ניסאן והונדה בגלל בעיה בכריות האוויר
צילום: מנהל
נכון להיום מניין ההרוגים המיוחסים לפרשה כבר עומד על שישה

ואם זה לא מספיק, כפי שסיפרנו לכם, היום הודיעו שלוש יצרניות יפניות גדולות על קריאה לתיקון של למעלה מ-6.5 מיליון מכוניות, פעם נוספת בגלל תקלה אפשרית בכריות האוויר של טאקאטה. הפעם הבעיה היא ביחידות הפירוטכניות (נפצים) שאחראיות לניפוח הכרית. החברה גילתה כי קיים חשש לחדירת לחות ליחידות הללו – עניין שיכול לפגום בפעולתן בעת הצורך. מטויוטה נמסר כי במסגרת קריאת התיקון יבדקו יחידות הנפצים במכוניות במיכל לחץ כדי לוודא כי הן אטומות לאוויר, ויוחלפו בחדשות במקרה ולא.

מה קורה (בינתיים) בישראל?
אצלנו יזומנו לבדיקה (והחלפה במידת הצורך) כ-12,000 כלי רכב תוצרת טויוטה מדגמי קורולה, אוונסיס ויאריס אשר יוצרו בין התאריכים מרץ 2003 למרץ 2007. בכלי רכב אלה יבדקו יחידות ניפוח כרית האוויר בצד הנוסע. הטיפול ברכב במקרה זה צפוי לארוך כ-3 שעות.

בנוסף, יוזמנו לבדיקה כ-550 כלי רכב מדגמי ראב 4 והיילקס אשר יוצרו בין התאריכים אוגוסט 2003 לדצמבר 2005, כאשר במקרה שלהם החלק החשוד נמצא בכרית האוויר בצד הנהג. הטיפול ברכב במקרה זה צפוי לארוך כשעה.
ריקול ענק לטויוטה, ניסאן והונדה בגלל בעיה בכריות האוויר
צילום: מנהל
כ-12,500 רכבי טויוטה נקראים למוסך בישראל

הודעה בכתב תישלח לכל בעלי המכוניות בהן יש לבצע את קריאת התיקון. את התיקון ניתן יהיה לבצע בכל אחד ממוסכי השירות המורשים של החברה ללא תשלום. בנוסף, ניתן יהיה לבדוק את הצורך בביצוע קריאת התיקון ולקבל מידע נוסף באתר האינטרנט של יוניון מוטורס, יבואנית טויוטה לישראל, www.toyota.co.il, או בקשרי לקוחות בטלפון 08-9425333 (שלוחה 1).

חברת קרסו, יבואנית ניסאן לישראל, הודיעה כי ניסאן מתכוונת לפנות החל מספטמבר לבעלי המכוניות הרלוונטיות - ככל הנראה מדגמי אלמרה וטראנו אשר יוצרו בין השנים 2004-2006 - על מנת להזמינן לבדיקה ותיקון התקלה בעת הצורך. ההערכה היא כי מדובר בכ-3,900 מכוניות בישראל. לפרטים נוספים ניתן לפנות למרכז השירות בטלפון *3575.
מ'מאיר', יבואנית הונדה לישראל נמסר כי הם עדיין לא קיבלו הודעה מהיצרן בנושא, ולכן לא ידוע כמה, אם בכלל, כלי רכב נמכרו בישראל עם היחידות הפגומות.

שימו לב. על פי תקנה 306 (א) לתקנות התעבורה, בעל רכב שלא יביא את רכבו למוסך כדי לטפל בבעיה שהתיקון היזום מתייחס אליה תוך 6 חודשים, משרד התחבורה לא יחדש את רישיון הרכב שלו ולא יאפשר העברת בעלות.
ריקול ענק לטויוטה, ניסאן והונדה בגלל בעיה בכריות האוויר
צילום: מנהל
בשלב זה לא ידוע אילו דגמי ניסאן מעורבים בפרשה