לא פעם דגמים זוכים לעדנה לקראת סוף חייהם, עם מחיר אטרקטיבי שמקפיץ את המכירות - ה-S60 של וולוו והגרנדיס של מיצובישי הן דוגמאות בולטות מהזמן האחרון - ונראה שעכשיו תורו של פורד S-מקס. הוא הרי כבר לא צעיר - האח ה"ספורטיבי" בצמד המיניוואנים של פורד הוצג ב-06', והלו"ז המקובל אומר שכנראה נראה מחליף בערך באמצע 2013. אולי בגלל זה הוא זוכה עכשיו לגרסה אטרקטיבית מתמיד - במקביל לקבלת מנוע חדש וחזק יותר, ירד מחיר גרסת הבסיס בכ-15 אלף שקלים (175,000 שקלים), מה שמציב אותו במרחק לא גדול מהכלים הקטנים יותר שכל כך פופולאריים בציי הרכב.
לייעוץ חינם עם כתבי הרכב של אוטו על פורד S-מקס חייג ל-3262* או לחץ כאן

כחלק ממהלך כללי בפורד, הוחלף מנוע ה-2.3 ל' האטמוספרי של ה-S-מקס הבסיסי במנוע אקובוסט 2.0 ל' עם 203 כ"ס, גרסה מעט חלשה יותר של המנוע שמותקן בגרסת הטיטניום (מבחן בגליון 305), אבל עדיין שיפור גדול: מ-161 ל-203 כ"ס, מ-21.2 ל-30.6 קג"מ שגם זמינים הרבה-הרבה יותר מוקדם. במקום תיבה אוטומטית רגילה (ומצוינת) יש תיבה רובוטית כפולת מצמדים שעונה בפורד לשם Power Shift, עם 6 יחסי העברה גם כן.
מנוע ה-2.3 ל' האטמוספרי הוחלף במנוע אקובוסט 2.0 ל' עם 203 כ"ס
אל המכניקה החדשה לא נילווים שינויים חיצוניים - ה-S-מקס הרי עבר מתיחת פנים לא מזמן, במהלך 2010, שרק שיפרה את העיצוב הבסיסי הנאה. חדי העין, וכנראה רק הם, יזהו שגרסת הטרנד נעדרת את תאורת היום בפס לד מלפנים, ושהחישוקים הם בקוטר "17 ולא "18. כניסה לתוך תא הנוסעים מפגישה אותנו עם התא המוכר, וגם מי שמגיע ממונדיאו ירגיש בבית. אומנם העיצוב כבר מתחיל להפגין את אותות הגיל, אבל החומרים טובים יחסית (טוב מאוד למעלה, בסדר למטה) וההרכבה מוצקה. האבזור סביר בהחלט, במיוחד בהתחשב בעובדה שאנו בגרסת בסיס - יש בקרת אקלים מפוצלת, כמו גם בקרת שיוט ומגביל מהירות - אביזר שימושי מאוד באוטו הזה... ברכב המבחן הותקנה מערכת מקומית (7000 שקלים) עם מסך מגודל שמוסיפה GPS וחיבור Bluetooth לנייד. בכל הקשור למרווח יש שפע של מקום בכל המדדים, כאשר חברי המערכת הרחבים מדי התלוננו שבסיס המושב מעט צר מדי, אבל גם הם התרגלו. המושב עצמו נוח מאוד, הראות החוצה טובה, והתחושה - בגלל השמשה העצומה והדשבורד המגודל - היא של רכב גדול ורחב. מושב הנהג מתכוונן חשמלית לגובה ויחד עם ההגה המתכוונן קל למצוא תנוחת נהיגה טובה. בשורה השניה יש שלושה מושבים נפרדים, בהם ניתן לכוון את זוית המשענת, להזיז לפנים ולאחור או לקפל. קל, פשוט ונוח. כאשר הם מוסטים לאחור המרווח לרגליים מרשים מאוד וגם בשאר הכיוונים אין תלונות.
העיצוב כבר מתחיל להפגין את אותות הגיל, אבל האיכות הכללית טובה
בשורה השלישית המושבים נמוכים יחסית, וצריך להזיז את השורה השניה קדימה לטובת מרווח הרגליים, אבל הם סבירים בהחלט לבני נוער צעירים, וגם מבוגרים לא גבוהים יוכלו לשרוד שם גיחות קצרות - בהחלט טוב יותר מהמקובל בקטגוריה הקומפקטית יותר. עוד נציין לטובה את פתחי המיזוג בקורות ואת הראות הטובה החוצה מהשורה השניה, כמו גם את החלונות המוכהים. לסיום, תא המטען - כשהשורה השלישית מקופלת מתקבל נפח עצום, עם משטח הטענה שטוח ונוח. כשהשורה השלישית פתוחה הנפח מצטמצם כמובן, אבל עדיין יספיק למשימות מקובלות, וגם עגלת תינוק סטנדרטית תמצא שם מקום.
בכל הקשור לבטיחות יש 7 כריות אוויר וציון ריסוק של 5 כוכבים ב–E–NCAP.
יותר בפחות
מנוע ה-2.0 ל' טורבו מציע שיפור של 25% בהספק (203 כ"ס ב-6000 סל"ד) וכמעט 50% במומנט (30.6 קג"מ בין 1750 ל–4500 סל"ד) לצד ירידה בנתוני צריכת הדלק.
נתונים הביצועים זריזים עם 8.5 ש' ל-100 בדרך ל-221 קמ"ש מרביים - נתונים שעד לא מזמן נחשבו מכובדים בהוט האצ'... בחגיגה פוגמת קצת התיבה כפולת המצמדים - אומנם ב–95% מהזמן היא עובדת מצוין, ורוב האנשים בכלל לא יזהו שהמכניקה שם שונה מהמקובל, אבל מדי פעם, בעיקר בעיר ובמהירות נמוכה, היא חסרה מעט מהרכות והחלקות של תיבה פלנטרית טובה. הערה נוספת נרשמת לתיבה על חיבתה להעלות הילוכים כאשר נוהגים רגוע, ולהכריח את המנוע לעבוד בסל"ד נמוך, עליו הוא מוחה בוויברציה עדינה. כל השאר - מצוין. המנוע חזק, גמיש ונעים. מצד אחד אפשר להתנהל איתו בצורה רגועה והוא עובד יפה ועגול מבלי להרגיש עצבני. מצד שני, אם רק תרצו, כל לחיצה על הדוושה תביא לתאוצה מרשימה שלא ממש מצפים לפגוש במיניוואן מגודל. המנוע נושם טוב בסל"ד גבוה והעברות ההילוכים תחת עומס מבוצעת בצורה חלקה - ויש גם מצב ספורט שעוד מזרז מעט את העניינים. בכל הקשור לדלק, הממוצע במבחן עמד על 8.5 ק"מ/ל', נתון נאה בהתחשב בתנאי המבחן, ובשיוט בין עירוני נרשם ממוצע של כ-11 ק"מ/ל' - וזה עוד במזג אוויר סוער וגשום (שמשפיע כמובן על צריכת הדלק). בקיצור - יחידת כח מצוינת, שעדיפה בבירור על זו המוחלפת.
נהגים אסרטיביים יופתעו לטובה בכביש המפותל
ה-S-מקס מאוד נעים ברוב הזמן, כאשר המושבים המצוינים עוזרים גם הם. הוא אומנם לא משתגע על שילוב של מהירות נמוכה ושיבושים קטנים, אבל הוא מתפקד עליהם בצורה סבירה ולא מתרסק גם על בורות גרועים במיוחד. גם מחוץ לעיר המתלים מתקשים להתמודד עם רצף שיבושים קטנים, ובמקרים קיצוניים הוא יקפץ מעט, אבל בסך הכל מתקבלת נוחות נסיעה טובה. אבל ה-S-מקס לא רק נעים לנסיעה - הוא גם נעים לנהיגה. ההגה ההידראולי שלו מעט כבד בעיר, אבל מרגיש נכון ברגע שיוצאים אל המרחבים. יחד עם תגובה זריזה להפנית ההגה ונכונות בריאה להכנס לפניה, ולמרות זוויות גלגול מורגשות, נהגים אסרטיביים יופתעו לטובה בכביש המפותל, כשהם יכולים לסמוך על הבלמים הטובים שיגבו כיאות את הקצב שיודע ליצר המנוע. נכון, מרגישים את הגודל בין הפניות - זה בכל זאת מיניוואן לא קטן! - אבל יחסית לקטגוריה הוא עושה את העבודה.
פסוקו של מקס
פורד S-מקס התחבב עלינו מהרגע הראשון, וגם עם המנוע הקודם היה אחת המכוניות הטובות בסגמנט. יחידת הכח החדשה משפרת משמעותית את החבילה, והמחיר החדש מאפשר לו לקרוץ גם ללקוחות שהסתפקו בעבר, משיקולי תקציב, בקטגורית המיניוואנים הקומפקטיים, שזוכה למכירות גבוהות פי כמה משל המיניוואנים הגדולים. ה-S-מקס הוא מיניוואן מצויין, שמציע פתרון מעולה למשפחה וגם לנהג - ובמחיר החדש מדובר באחת העסקאות האטרקטיביות ביותר למי שצריך שבעה מושבים.