בשנים כסדרן, ישראל אינה משופעת בשלג – אך השנה אנו זוכים למנה נדיבה, יחסית, ממנו. ועדיין המעטה הלבן שעוטף את הנופים המוכרים הוא אטרקציה אמיתית. וכך יוצא שלא מעט ישראלים מוצאים עצמם נוהגים בתנאים שונים מאוד מהמוכרים להם, אם בניסיון לחזות בפלא – ואם בניסיון להמשיך בפעילויות היום-יום למרות הכל.
איך נוהגים במצב כזה? העצה הטובה ביותר שאנו יכולים לתת לכם היא "לא לנהוג". פשוט כך. נהיגה על שלג היא עניין בעייתי, הטומן בחובו פוטנציאל אמיתי לסכנה, וכמו שחיה – אי אפשר ללמד אותו בהתכתבות. לכן מומלץ, במידת האפשר, פשוט להימנע מנהיגה. אם אתם גרים באזורים מושלגים – קחו יום חופש ושאפו פנימה את המראות. אם אתם רוצים להגיע לאזורים המושלגים בשביל החוויה – המתינו עד שהצירים הראשיים יפונו, והיצמדו אליהם.
הלבן הלבן הזה  - איך להתנהג בשלג
צילום: מנהל
אם אתם רוצים להגיע לאזורים המושלגים בשביל החוויה - המתינו עד שהצירים הראשיים יפונו, והיצמדו אליהם
אך אם אתם חייבים, אבל חייבים, לנהוג עוד לפני שהתנועה הוסדרה, הנה מספר כללי אצבע שיעזרו לכם לצלוח את האתגר בשלום:

1. שלג וקרח על הכביש פוגעים קשות באחיזה. עשו הכל לאט יותר ובמתינות – האיצו בעדינות (מומלץ להפעיל את מצב החורף בתיבה האוטומטית, אם יש, וברכב ידני לזנק בהילוך שני); התחילו את הבלימה מוקדם בהרבה מהרגיל, ואך לטפו את דוושת הבלם; תנו פקודות היגוי רכות ועגולות, בלי הפניות חדות ומהירות של ההגה; בפניה האטו למהירות נמוכה בהרבה מהרגיל – ולא משנה אם זה מרגיש לכם מגוחך.

2. גם לאחר שהכביש פונה משלג, יש להיזהר מ"קרח שחור" כאשר הטמ' קרובה לאפס או יורדת מתחת לו. קרח שחור נוצר כאשר מים קופאים על הכביש – קשה מאוד לראות אותו, והוא חלק... ובכן – כמו קרח. הוא גורם לאובדן אחיזה מוחלט ופתאומי, ואתם תגלו כי האוטו פשוט ממשיך בנסיעה ללא שליטה. בכלי רכב מודרניים סביר שתידלק נורת אזהרה בצורת פתית שלג כאשר יש סכנה להיווצרות קרח על הכביש.
הלבן הלבן הזה  - איך להתנהג בשלג
צילום: מנהל
יש להיזהר מ"קרח שחור" כאשר הטמ' קרובה לאפס או יורדת מתחת לו
3. אם יש כבר נתיב רמוס בשלג, הקפידו להישאר בתוכו ולא להתחכך בשוליים הגבוהים – החיכוך עם השלג הטרי עשוי לגרום לרכב לסטות מנתיבו בפתאומיות.
4. בשום מקרה אל תרדו מהכביש אל השוליים – מעטה השלג יכול להסתיר מכשולים או מדרגה משמעותי, שיגרמו לנזק לאוטו. הימנעו מנסיעה בשלג עמוק – השלג שיערם לפני הרכב יכול בקלות לתלוש את הפגוש.

5. לקראת עליה שמרו על תנופה – רכב נוסעים ממוצע עלול לא להיות מסוגל לטפס גם עליות פשוטות יחסית בשל העדר משיכה על הכביש החלק, ואתם תתקעו.
הלבן הלבן הזה  - איך להתנהג בשלג
צילום: מנהל
אם יש כבר נתיב רמוס בשלג, הקפידו להישאר בתוכו ולא להתחכך בשוליים הגבוהים
6. היה ונתקעתם, אל תשאירו את הרכב מונע במשך שעות, למרות הפיתוי להשתמש בחימום – גזי הפליטה עלולים לחדור במצב כזה אל תוך תא הנוסעים ולהרעיל אתכם. הישארו ברכב או על ידו – קל יותר לצוותי הצלה לאתר רכב מאשר בן-אדם.
7. המגבים לא מיועדים להתמודד עם שכבת שלג שהצטברה על החלון ועלולים להיהרס אם תנסו להפעיל אותם במצב הזה. פנו את השלג ידנית מהחלון לפני תחילת הנסיעה. מומלץ לפנות גם את השלג שהצטבר על הגג – לא רק בגלל שמדובר במשקל נכבד שיעיק על הרכב, אלא גם בגלל שהוא עלול לצנוח לפתע על החלון הקדמי ברגע הכי לא מתאים. בתנאי קרה, בדקו כי לא קפאו מים על החלון ו"הדביקו" את המגבים למקומם – במקרה שכן, שחררו אותם בעדינות ידנית.
הלבן הלבן הזה  - איך להתנהג בשלג
צילום: מנהל
גם רכב הפנאי שלכם יתקשה לתפקד בשלג
8. ועוד דבר אחרון - אם אתם מאלו שכדי לחסוך כמה שקלים ממלאים מים במערכת הקירור (ולא נוזל יעודי, הכולל תוסף נוגד קפיאה), אל תניעו את הרכב עד שהטמ' יחזרו לצד הנכון של האפס, וגם אז - הקפידו לבדוק לפני ההנעה שמערכת הקירור לא נפגעה בשל קפיאת המים (נפח הקרח גדול מנפח המים, לכן מים שקופאים עלולים לגרום לפיצוץ צינורות ואף סדקים במנוע).

אלו רק כללים בסיסיים – נהיגה בשלג היא עניין שונה מאוד מנהיגה על כביש יבש או אפילו רטוב, ולכן אנו חוזרים שוב על ההמלצה מהפתיחה – העולם יחכה, ולכן במקום לנסות לנהוג בשלג, פשוט הכינו לעצמכם תה/מרק/שוקו חם (לפי טעמכם, העיקר שיהיה חם), שימו סרט טוב בטלוויזיה והתכרבלו מתחת לפוך.
הלבן הלבן הזה  - איך להתנהג בשלג
צילום: מנהל
בכל מקרה, עדיף שתוותרו על נהיגה בשלג