יותר משנה עברה מאז אירוע הראלי האחרון, שנערך באזור יער תדהר (לסיקור לחצו כאן), וכבר הספקנו לשכוח את טעמו של אבק מרוצים. אך לפתע נחתה במייל הזמנה ל'ראלי בקעת הירדן 2014'. האירוע תוכנן לסוף חודש נובמבר, אך נדחה ברגע האחרון בשל הגשמים העזים שבאו עלינו לטובה. אז אחרי שהחוק ייבש את הספורט, הגשם שטף את הקרקע והאבק נוקה מהמכוניות, הגענו בסוף השבוע האחרון לבקעה היפה בישראל לקראת סופ"ש של מירוצי ראלי כחול-לבן.
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
מחממים מנועים

אירוע אחד, הרבה מירוצים
העלויות הכבדות שמשית חוק הספורט המוטורי על מארגני הארועים הופך הפקת ארוע הכולל מרוץ אחד ללא כדאי כלכלית, ולכן נוטים המארגנים לאגד יחדיו כמה מרוצים בכל ארוע. במקרה הזה הצטופפו יחדיו ארוע ראלי-ספרינט, ראלי רייד קצר וראלי רייד לאופנועים, רכבי שטח קלים וטרקטורונים ביום הראשון של הארוע, וראלי רייד ארוך ביום השני, יום שבת. בסך הכל - יותר מתריסר קטגוריות שונות. המשמעות היא שנסיון לצפות בכל הארועים - שלא לדבר על סיקור מצולם - הפך למשימה כמעט בלתי אפשרית.
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
ארבעה מירוצים שונים, יותר מתריסר קטגוריות, סופ"ש אחד
המצב הטבעי
רחבת הטיפולים החלה מתמלאת כבר בשעת בוקר מוקדמת במגוון כלי רכב מקטגוריות שונות. המתחרים עמלו על הכנת כלי הרכב לקראת המירוץ בטבעיות, כאילו אירועים שכאלה הם דבר שבשגרה. אם לא היה חם ומאובק כל כך בתחילת דצמבר, היינו עשויים לטעות ולחשוב שאנחנו באירופה.

מנועים ניעורו לחיים (מנועי ה-V8 של רכבי הראלי רייד שבו את ליבנו במיוחד) וכך, בין סלעים לשדות המוקשים שנשארו כאן מתקופה אחרת, החלו להזניק את המתחרים במקצים השונים. החיילים הירדנים שמעבר לגבול צפו בנו מקיימים אירוע מוטורי משלנו ובטח גיחכו קלות; הרי במלחמה הזו הם ניצחו מזמן.
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
קובי כהן ממריא
מישהו או משהו היה חסר
ועדיין, למרות ההתרגשות ושפע האירועים הרגשנו בחסרונם של כמה מתחרים חזקים, כמו הצוות רז הימן והלל סגל שהתחרו (וניצחו) בסוף השבוע שלפני כן בראלי 24 השעות ביוון, ולכן לא הספיקו להערך בזמן למרוץ בבקעה. מאלו שכן התייצבו נשמעו לא מעט טענות בנוגע למסלול הראלי-ספרינט, שעבר ברובו על שביל צר וטכני מאוד, שהקשה על הנהגים ועל קצב הזרימה של התחרות. זו אולי הסיבה שרב מכוניות הראלי צלחו את המסלול בקצב איטי למדי, ונתנו הופעה שרחוקה מאוד ממה שמדמיין מי שצפה בסרטונים מה-WRC. מצד שני, לאוג'יה ושותפיו מותר להתאמן באופן סדיר, דבר שהוא כמעט בלתי אפשרי בארץ לאור הדרישות שמעמיד חוק הספורט המוטורי לימי אימונים.
ועוד משהו היה חסר - קהל. חלק מהותי בכל ארוע ספורט מוטורי, ובכלל. לא שאין אוהדים לספורט מוטורי בארץ, אפילו כאלו שיסכימו להרחיק עד בקעת הירדן בשבת בבוקר. אולם כדי לאפשר נוכחות קהל נדרשים המארגנים להשקיע הון בסידורי אבטחה וביטוח - הון שאין להם. ולכן פעמים רבות הקהל נשאר מחוץ לעסק; וכך גם הפעם. אבל כשאין קהל שצוהל ומריע למתחרים משהו מהאווירה התוססת הולך לאיבוד, ומצאנו את עצמנו לא פעם לבד בלב הבקעה מחכים (ומחכים) למכונית מתחרה שתחלוף על פנינו ותיעלם מעבר לאופק. ולא רק לאווירה - הקהל חשוב גם עבור ההיבט הכלכלי של הספורט. הרי איך אפשר לצפות מספונסרים להשקיע בספורט, אם אין מי שיראה את הלוגו שלהם מתנוסס בגאון בתחרות?
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
מסלול הראלי ספירנט היה צר, טכני ואיטי והקשה על הנהגים
אז לא, האירוע לא היה מושלם, אך גם לא היה אסון - וזה, עצוב לאמר, הישג לא קטן בתנאים הנוכחיים. יש לחברת קרוס קאונטרי, מארגנת האירוע, עוד דרך לעשות עד שנוכל לפרגן מלוא פה על מירוץ ראלי ישראלי לתפארת, אך היא הראתה פעם נוספת כי קיום אירוע שכזה הוא אפשרי בהחלט. אנחנו כבר מצפים לאירועי שנת 2015, ומקווים שהפעם גם הקהל יוזמן בהמוניו לצפות במתרחש ולספוג קצת אווירה מוטורית.
אז עד לפעם הבאה, קיבצנו את תוצאות המירוצים ואפילו הכנו גלריה עשירה, במיוחד עבורכם. שלא תגידו שאנחנו לא אוהבים אתכם.


ראלי

SUBARU CUP
1. נתן פליי-אלכסנדר ריבלקו
2. מישל גדז'-אלי גדז'
3. רון דר-אלכסיי וכסלבוים
GROUP N
1. אדר מלמד-מיקי יוחאי
2. איציק בריל-גבי סרוגו
3. ניר בן ארי-דובי מילר
T3
1. דני פרל
2. רוני פישמן
CUP RZR
1. רפי מזרחי
2. גדי ביטון
3. אורי אייזנשטיין
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
כמובן, גם הרייזרים כיכבו באירוע

ראלי-ספרינט
קטגוריית 4X2
1. ניצן לוי
2. טוני בורשטיין
3. אורי בורשטיין
SUBARU CUP
1. רמי גדיר
2. רון דר
3. מישל גדז'
GROUP N
1. אייל בן ארי
2. אדר מלמד
3. נדב ירון
CUP RZR
1. רפי מזרחי
2. גדי ביטון
3. אורי אינשטיין
T3
1. תום בריל
2. עומר פרל
3. רוני פישמן
ראלי בקעת הירדן 2014 – התפזר האבק
צילום: אסף בוכובזה, בן חסון
איך אפשר לטייל בלי איזה מוקש בסביבה?

ראלי-רייד

אופנועים מקצועי
1.דרור כהן
2.שיא שוורץ
אופנועים עד 250
1. אריאל דדיה
2. רועי שלוי
3. טל איזנברג
אופנועים סניורים
1. עומר שושני
אופנועים פתוחה
1. זיו כרמי
2. תומר שמש
3. גיל קינן
T3
1. תום בריל
2. רוני פישמן
3. דני פרל
CUP RZR
1. אדר מלמד
2. רפי מזרחי
3. אורי אייזנשטיין
T1 2X4
1. ארז אברמוב
2. שלמה עיני
TT
1. טל וינברג
T2
1. רועי שפירא-עידו שקל
2. דדי שפרונץ-אורן שפרונץ
3. ניסים באבא-דודי טל