קאדילק חושפת תוכנית לייצר מכונית פאר-על ברבע מיליון דולר

קאדילק, מותג הפאר של ג'נרל מוטורס, נמצא בעיצומו של שדרוג משמעותי במעמדו ובמיצובו. הנשיא החדש של המותג, יואן דה נייסכן (Nysschen) – הולנדי, לשעבר בצמרת אינפיניטי ואודי – לא מפסיק לחדש לרגע. מטה החברה עבר לניו יורק, בצעד שהוא לא פחות מדרמטי עבור מותג שהיה חלק בלתי-נפרד מדטרויט וצמוד לג'נרל מוטורס. מעבר זה הוא מעין הצהרה על רצונה של החברה להיות קרובה ללקוחות שלה ולעולמם התרבותי.

שינויים במיצוב
קאדילק משנה גם את סימול הדגמים שלה, שיהיו ממוספרים עם צמד האותיות CT לפניהם, דומה מאוד למה שהגרמנים עושים. אבל כאן העניין הגרמני נעצר. למרות שמגוון הגרסאות שהוצגו על-ידי קאדילק תאם בשנים האחרונות את המקובל בגרמניה – סדאן, סטיישן וקופה, אופציית הנעה כפולה לכולם, גרסת V כוחנית לכולם – ולמרות שהפרסום של המותג (גם בישראל) התייחס ישירות למותגים המובילים מגרמניה, הכיוון הזה משתנה. ועכשיו.

מנהל השיווק החדש של קאדילק, אווה אלינגהוס (Uwe Ellinghaus) – גרמני, לשעבר בב.מ.וו – אמר בתערוכת לוס אנג'לס כי "יוהן דה נייסכן ואני אומרים תמיד כי אנחנו רוצים לבנות את מותג היוקרה והפאר הראשון שבמקרה מייצר מכוניות". והוא מוסיף: "ואתם יכולים לקרוא לי משוגע".

קאדילק ברבע מיליון דולר?!
צילום: מנהל

דגם הפאר החדש, CT6, שיוצג בעוד חמישה חודשים בניו יורק, אמור להיות מבשר ראשון של גישה זו. לא עוד "גם אני" המנסה להתחרות בגרמנים, אלא דגש על ייחוד ומקוריות. נראה שמישהו בקאדילק החליט שב.מ.וו כנקודת ייחוס הנדסית זה דבר נכון; כמסר תקשורתי ובעיקר כמאפיין מותג, זה דבר שגוי.

אלינגהאוס מספק הסבר נוסף למעבר לניו יורק. הרצון הכפול להינתק מאנשי דטרויט "החושבים מכוניות" (petrolheads) – "כאלה יש לנו מספיק" – ולגייס מתוך ניו יורק אנשים אחרים, כאלה שבאים מתחומי היוקרה והפאר.

ולכן, כאשר בלוס אנג'לס קאדילק מדברת לוקסוס, אבל מרצדס היא שמציגה מייבאך – ברור שצריך להתייחס גם לזה. ואכן, נשיא קאדילק אומר בראיון לרויטרס באותה תערוכה, כי תוך 15 שנה תציג החברה מכונית פאר-על, כזו שתתחרה ברולס רויס, בנטלי וגם, כמובן במייבאך ודגמים דומים שאולי יגיעו מצמרת גרמניה.


נהיגה אוטומטית – דלפי מצטרפת לחגיגה
יצרן הענק האמריקאי ישתף פעולה עם 'אוטומטיקה' ליצירת פתרונות לנהיגה אוטומטית

דלפי – יצרן הענק האמריקאי למערכות היקפיות לרכב, שהיה (בין השאר) ראשון עם מערכת רדאר למכוניות – משלבת כוחות עם חברת 'אוטומטיקה', שהחלה כסטרטאפ של אוניברסיטת קרנגי מלון, בתחום הנהיגה האוטונומית. דלפי תשלב את מערכות הבטיחות האקטיביות שלה עם תוכנת הנהיגה האוטומטית של אוטומטיקה. המערכת החדשה תאפשר למכונית לעשות החלטות כמו-אנושיות בנהיגה עירונית ומחוץ לעיר. הפלטפורמה החדשה תהיה גמישה וניתן יהיה לעדכן אותה באמצעות שדרוג תוכנה בלבד. המערכת תתמוך גם בתקשורת רכב-סביבה (V2X).

קאדילק ברבע מיליון דולר?!
צילום: מנהל

לייעוץ חינם עם מומחי הרכב של אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

"הטכנולוגיה העכשווית", אומר ג'ף אוונס, המנהל הטכני של דלפי, "מוגבלת ביכולתה לטפל בבעיות של העולם האמתי. שיתוף הפעולה הזה יהיה צעד גדול קדימה".

כך, למשל, תוכל המערכת לאפשר לרכב לבצע פעולות מורכבות כגון עצירה והתקדמות בצומת עם ארבעה כיווני תנועה, השתלבות בתנועה בכביש המהיר או עקיפה של רוכב אופניים. שתי החברות ייצרו "מפת דרכים" לטווח הקרוב והרחוק המתייחסת לעלייה קבועה ויציבה של טכנולוגיות רכב אוטונומי בשנים הבאות.



שינויים בהרגלי הצריכה
רכב שני במשפחה? פחות ופחות, אפילו בארה"ב

מספר האנשים הגרים בערים בעולם גדל, הערים עצמן גדלות, כושר הקיבול שלהן לעוד ועוד רכב נעשה קטן יותר – והתוצאה פשוטה: בעלות על רכב היא לא תמיד הפתרון העדיף.

במקביל, מערכות שיתוף משתתפים בנסיעות משתפרות במהירות, והשימוש בהן גדל.

קאדילק ברבע מיליון דולר?!
צילום: מנהל

התוצאה בפועל
חברת הייעוץ המקצועי KPMG מתייחסת, בדו"ח שפרסמה זה עתה, לשינוי שיתרחש בתחום הבעלות על הרכב בארה"ב. מדינה שבה 57% ממשקי הבית מחזיקים בשתי מכוניות או יותר. לפי המחקר, נתון זה ירד ל-43% בעוד 25 שנה, והמשמעות היא שינוי גדול מאוד ברמת המינוע בארה"ב.

הכיוון, כך החברה, יהיה "ניידות לפי דרישה, ולכן הדרישה לבעלות תרד". בשעה שמספר המכוניות בארה"ב ב-2015 יהיה כ-215 מיליון, והמשך המגמה הנוכחית אמור להביא לנתון של 255 מיליון מכוניות ב-2040, הרי אם התחזית של KPMG תתממש, הנתון יהיה 225 מיליון מכוניות – 30 מיליון פחות מהתחזית השמרנית, וזה הרבה מאוד מכוניות.

לשינויים בבעלות ובאופן השימוש יהיו השפעות לא רק על הכמות, אלא גם על הדגשים. ברכב שעיקרו יהיה שימוש עירוני עם הרבה משתתפים "זרים", הספק יהיה חשוב הרבה פחות, בעוד משקלן של מערכות מידע/בידור/תקשורת יעלה.



טסלה וב.מ.וו יחד? תלוי את מי שואלים. ומתי
אלון מוסק, מנכ"ל טסלה, דיווח על מגעים. ב.מ.וו: לא בעניין

טסלה, המייצרת מכוניות-על חשמליות בלבד, היא מותג מוביל בתחומו בארה"ב, עם הרבה ידע בתחום הסוללות הנטענות ותחנות טעינה. עד לא מזמן הייתה מרצדס (וגם טויוטה) שותפה בטסלה, אך היצרן הגרמני מכר את אחזקותיו (וגם טויוטה) בסוף אוקטובר האחרון. עוד לפני שהכסף הגיע לחשבון, החלו להעלות הערכות על שיתוף פעולה אפשרי בין טסלה לבין ב.מ.וו.

דיבורים לא רשמיים
אלון מוסק, מנכ"ל טסלה, הכריז במהלך נובמבר כי ייתכן ויהיה שת"פ שכזה, וכי החברה מנהלת שיחות לא רשמיות עם ב.מ.וו על סוללות וטעינה. הדיבורים של מוסק היו ברורים והיה ברור כי יש כאן משהו, וידיעה על כך הייתה אמורה להופיע במסגרת פינתנו הצנועה הזו.

קאדילק ברבע מיליון דולר?!
צילום: מנהל

אבל מוסק רק דיבר. השבועון הגרמני "Wirtschafts Woche" (שבוע כלכלי) מסר מפי אנשי ב.מ.וו כי לחברה פשוט אין עניין. שיחות היו, אבל אין להן הרבה משמעות, אמרו האנשים ממינכן. וכן, לחברה אין עניין במניות טסלה. מוסק מצדו הביע עניין בשימוש בפלסטיק מחוזק סיבי הפחמן, כמו זה המשמש במרכב של ב.מ.וו i3 (ב.מ.וו היא היום אחת היצרניות הגדולות בתחום). אין בעיה במכירת החומר הזה לטסלה, אמרו בב.מ.וו, אבל זה נכון לגבי כל יצרן רכב. בנוסף, ב.מ.וו לא הביעה כל עניין במפעל המצברים הגדול שמוסק מתכנן בגרמניה ויכול להיפתח תוך חמש-שש שנים.

ב.מ.וו לא עצרה כאן, והאשימה את מוסק בשימוש בשמה ל"צורכי יחסי ציבור", כדי למלא את החלל לאחר פרישתן של מרצדס וטויוטה.

כדאי לזכור, בהקשר הזה, כי ב.מ.וו הציגה ממש עכשיו דגם היברידי לסדרה 3, מדברת על דגמים היברידיים וחשמליים עתידיים – ומכריזה בקול גדול על יכולתה בתחום הסוללות הנטענות.