קטגוריה: משפחתית, סטיישן

גרסה: סיאט לאון ST

מתחרות בולטות: כל המשפחתיות בגרסת סטיישן – פורד פוקוס טורר, סקודה אוקטביה קומבי, יונדאי i30 CW ועוד

מחיר הגרסה הנבחנת: 129,900 שקלים

עיצוב ונראות
גרסת הסטיישן של סיאט לאון נאה למדי, גם אם הצבע השחור ברכב המבחן מטשטש את קווי העיצוב. החלונות הכהים, פסי המטען הכסופים על הגג והחישוקים הקלים (תקניים) תורמים אף הם להופעה הנאה. היא אולי לא הסטיישן היפה בקטגוריה, אבל ההופעה שלה בהחלט מוצלחת.
סיאט לאון ST (סטיישן): מבחן דרכים
צילום: בן חסון
העיצוב נאה למדי, גם בצבע השחור של רכב המבחן

פנים הרכב
תא הנוסעים של הלאון שחור מדי ואיכות החומרים ממוצעת – טובה בחלק העליון ופחות טובה בחלקים הנמוכים יותר. העיצוב נאה, אך לא יותר מזה, כאשר מה שבולט, ולא לטובה, הוא המסך המרכזי הקטן יחסית למה שמציעות המתחרות. גג השמש הפנורמי, שמוצע כרגע כסטנדרט (אם כי למבצע אין תאריך סיום נכון לכתיבת שורות אלו), מעשיר את האווירה בתא הנוסעים.
התחושה ברכב היא שהכל קצת קרוב לנהג, למרות שבפועל אין בעיית מרווח באף מדד, גם לגבוהים. ה-ST מוצעת ברמת גימור אחת, עשירה למדי, שמציעה רשימת אבזור נאה הכוללת גג שמש, חישוקים קלים, בקרת שיוט, בקרת אקלים מפוצלת, חיבור USB למערכת הקול, חיישני אורות, קישוריות בלוטות' לנייד גם למוזיקה ועוד. מאחור נמצאים פתחי מיזוג נוחים, חבל שמנהרת גל ההינע המיותמת גוזלת ממרווח הרגליים של הנוסע במרכז. שאר הנוסעים יגלו מרחב ממוצע לקטגוריה, עם מרווח סביר לרגליים, ורק גבוהים (מעל ל-180 ס"מ) עלולים לפגוש את התקרה.
במעבר מגרסת ההאצ'בק לסטיישן, נתון האורך צמח ב-27 ס"מ משמעותיים, אך בסיס הגלגלים נשאר זהה, עם כ-264 ס"מ. כך שהמרוויח העיקרי מהמהלך הוא תא המטען, שגדל ב-207 ל' ל-587 ל' נאים. תא המטען גדול, ומציע אפשרות להגבהת הרצפה – שיוצרת תא תחתי (מיותר לדעתנו).
סיאט לאון ST (סטיישן): מבחן דרכים
צילום: בן חסון
מה שבולט, ולא לטובה, הוא המסך המרכזי הקטן יחסית למה שמציעות המתחרות
חלל המטען עצמו רחב מעט פחות מהצפוי, בין השאר בשל תאים בצדדים (שוב, קצת מיותרים; אנחנו מעדיפים נפח אחד גדול ולא מופרע). עם זאת, הוא עדיין מאוד שימושי בפני עצמו, עם יתרון מובנה של הטענה נוחה שהוא נתון בסטיישן.
נוחות נסיעה
נוחות הנסיעה שמציעה לאון לנוסעים מחוץ לעיר טובה למדי. היא סופגת כראוי שיבושים גדולים, ורכות המתלים אינה מפריעה. שיבושים קטנים מועברים לתא הנוסעים, אבל התדר לא מעצבן. גם בעיר הנוחות הכוללת טובה, וגם שם מורגשים בעיקר שיבושים קטנים. בנוסף, שיבוש רוחבי שפוגע בשני הגלגלים יורגש יותר, במיוחד מאחור. ולסיכום: נוחות הנסיעה בלאון טובה.

התנהגות ובטיחות
הלאון מעט משעממת לנהיגה דינמית, אבל בהחלט עושה את העבודה, כך שאי אפשר לבוא אליה בטענות. בצד הבטיחות נציין ציון ריסוק מלא של 5 כוכבים במבחן של יורו NCAP, עם ציונים גבוהים בהגנה על מבוגרים וילדים אבל יש אבל: לאון מגיעה לארץ (בכל הגרסאות) עם 6 כריות אוויר, כאשר מבחן הריסוק בוצע עם 7 כריות. הכרית שנשארה בחו"ל היא זו המגנה על ברכי הנהג, ובלעדיה לא ברור איזה ציון היה מקבל הרכב במבחן הריסוק.
מה שכן ברור, שאין סיבה שאנחנו נקבל מכוניות עם מפרט בטיחותי חסר גם ב(סוף) 2014. בעקבות פנייה ליבואן בנושא נבדקת אפשרות להציע את הכרית השביעית לפחות כאופציה או אבזור תקני (רצוי); אנחנו נעדכן אם יהיו שינויים.
סיאט לאון ST (סטיישן): מבחן דרכים
צילום: בן חסון
למה כרית האוויר השביעית לא מגיעה?

מנוע וביצעים
לאון סטיישן מוצעת בארץ עם מנוע אחד – 1.2 ל' טורבו המספק 105 כ"ס ו-17.8 קג"מ – המשודך לתיבה דו-מצמדית עם שבעה הילוכים. מערכת ההנעה יעילה למדי והביצועים מספקים בהחלט. תיבת ההילוכים מעט מעצבנת בעיר במהירות זחילה, אבל במרבית הזמן מתפקדת היטב. המנוע מעט רועש ועסוק בסל"ד גבוה וזה מורגש, אבל היתרון הגדול שלו הגיע בדמות צריכת דלק טובה בימי המבחן: 14.3 ק"מ/ל' בנהיגה רגועה יחסית ו-18.2 ק"מ/ל' בשיוט נינוח. נאה.

תמורה
סיאט לאון ST מעט יקרה מגרסאות הכניסה של המתחרות, אבל זולה מהגרסאות המאובזרות שלהן, להן היא מקבילה ברמת האבזור. לאון סטיישן מציעה חבילה טובה מאוד, ובעיקר שלמה. למעט עניין משך האחריות (רק שנתיים), כרית האוויר החסרה והמרווח לנוסע במרכז הספסל האחורי, תקבלו מכונית נוחה יחסית, מאובזרת וחסכונית, והיא בהחלט אחת המכוניות הטובות בקטגוריה היום. נקווה כי היבואן יתקן בקרוב את עניין אבזור הבטיחות החסר, שכרגע מעיב על מכונית מוצלחת.

ציון (1-5)
3 (נקודה ירדה בגלל הכרית החסרה).
סיאט לאון ST (סטיישן): מבחן דרכים
צילום: בן חסון