ארגון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאיות, IIHS, פרסם תוצאות של סבב נוסף במבחן הריסוק שהוא עורך הכולל גם את הריסוק המחמיר ב"חפיפה נמוכה". במבחן ריסוק זה פוגע הרכב בעצם קשיח דומם בשטח החופף ל-25% בלבד מחזית הרכב; במרבית המבחנים מדובר בחפיפה של 40%.
מבחן זה מהווה אתגר גדול לכלי הרכב הנבחנים, בשל העובדה שחלק קטן יותר מהמרכב צריך לספוג את כל עצמת ההתנגשות – וניתן לראות זאת בתוצאות. מרבית כלי הרכב שזכו בציון המרבי ("טוב") במבחן ריסוק החזית הרגיל, מקבלים ציון נמוך יותר במבחן החפיפה הנמוכה וחלקם, כפי שסיפרנו לכם, נכשלים. הפעם נבחנו מיניוואנים אמריקאים בגודל מלא והתוצאות, כתמיד, גורמות לנו לנוע באי נוחות בכיסא.
מבחן הריסוק של IIHS: מיניוואנים מתרסקים באמריקה
צילום: מנהל
גם נוסעי המיניוואנים אינם חסינים מפני תאונות
חמישה מיניוואנים במבחן ריסוק
האם רכב גדול יותר הוא בהכרח בטוח יותר? ובכן, לא בכל מצב. שלושה מתוך חמשת המיניוואנים שנבחנו דורגו בציון "עלוב" – הציון הנמוך ביותר שמעניק הארגון. מדובר בניסאן קווסט (שאינו משווק בארץ), בדודג' גרנד קרוואן ובתאומו המשווק גם אצלנו – קרייזלר גרנד וויאג'ר. יש לציין כי במבחן הריסוק ה"רגיל" זכו כולם בציון המרבי "טוב", ולכן תוצאות המבחן האחרון מאכזבות ומדאיגות עד מאוד.

לשלושת כלי הרכב נגרמו עיוותים משמעותיים במבנה תא הנוסעים והם לא הצליחו להגן כראוי על הנהג. במקרה של הקרייזלר, הרלוונטי יותר אלינו, הארגון מספר על חדירה של הדוושות (בדגש בעל בלם החנייה המופעל ברגל) לאזור הרגליים של הנהג ועל עיוות מיקום ההגה – מה שהפך את כרית האוויר של הנהג ללא שימושית. על כך יש להוסיף את העובדה כי הרכב הנבחן צויד בכרית אוויר לברכי הנהג, בעוד אלינו הוא מגיע ללא אביזר בטיחות זה.
טויוטה סיינה, ששיווקה בארץ החל לא מזמן (המבחן המלא לסיינה – כאן), סיימה עם הציון השני בטיבו במבחנים – "גבולי". היא אומנם הצליחה להגן על הנוסעים בצורה טובה, אך איבדה ניקוד בשל עיוות מבני משמעותי. הסיינה משווקת בארץ עם אותם אביזרי בטיחות איתם נבחנה.

אחרון חביב, או בעצם ראשון חביב, היה הונדה אודיסיי, שעשוי להגיע אלינו בעתיד הנראה לעין בערוצי היבוא המקביל. המיניוואן הגדול של הונדה היה היחיד שזכה בציון המרבי ("טוב") והצליח לספק רמת הגנה טובה לנוסעים.
מבחן הריסוק של IIHS: מיניוואנים מתרסקים באמריקה
צילום: מנהל