לפני שבועיים, העלינו כתבה של דניאל שמיל מ-TheMarker שסיכמה את תוצאותיהם של סקרי שביעות רצון (המושפעת גם מאיכות השירות) ממספר שווקים בעולם. תוצאות אותם סקרים לא הפתיעו, והתאימו לתדמית המקובלת של המותגים - פחות או יותר. למרבה הצער, הם לא מאפשרים לקבל תמונה מלאה בהיבט הישראלי, שכן בשוק האמריקאי לא משווקים את רנו, פיג'ו וסיטרואן, לדוגמה.

תזכורת – בסקר האחרון והטרי מכולם, מבית מגזין "קונסיומר ריפורטס", דורגו לקסוס וטויוטה בראש, מאזדה מיד לאחריהן. מי בסוף? פיאט.

צילום: מנהל
מאזדה 2. מקום טוב במרכז בכל הנוגע לסקרי שביעות רצון. אז איך היא נמכרת כמשומשת?

כל זה מעניין מאוד בפני עצמו, אבל אותנו עניין לבדוק האם תפישת האמינות באה לידי ביטוי בירידת הערך. כדי לענות על השאלה, בחרנו ארבע מכוניות בסגמנט הסופרמיני, שבדרך כלל שומר טוב יחסית על ערכו, ובדקנו את ירידת הערך שלהן לאחר כשלוש שנים על הכביש. מכיוון שאנחנו תכף נכנסים לשנת 2015, בחרנו מכוניות מבציר 2012. גרסה אוטומטית חובה, וגם שתהיה זו גרסת בסיס.

המכוניות שנבחרנו הינן טויוטה יאריס, פיאט פונטו, מאזדה 2 ויונדאי i20. נציגה משני קצוות טבלת האמינות, ונציגות מאמצע הטבלה – יונדאי i20 ומאזדה 2 – שלפי מאגר הנתונים של חברת הביטוח הבריטית "וורנטי דיירקט" (המציעה ביטוח תיקונים לרכב), שם המכוניות קרובות יותר במפרט לאלו הישראליות, ממוקמות במרכז הטבלה.

טויוטה יאריס משתמשת במנוע 1.3 ליטר, בעל הספק של 99 כ"ס, המשודך לתיבה אוטומטית-רציפה. מחיר המכונית, כחדשה, בשנת 2012 עמד על 101 אלף שקלים לגרסת הבסיס. פיאט פונטו משתמשת במנוע בנפח 1.4 ליטר, בעל הספק של 77 כ"ס, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית-רובוטית בעלת מצמד בודד. המחיר לגרסת הבסיס עמד בשנת 2012 על 99 אלף שקלים. מאזדה 2 משתמשת במנוע בנפח 1.5 ליטר, בעל הספק של 103 כ"ס, המשודך לתיבת הילוכים אוטומטית עם ארבעה הילוכים. המחיר לגרסת הבסיס בשנת 2012 עמד על 106.5 אלף שקלים. יונדאי i20 משתמשת במנוע בנפח 1.4 ליטר, עם הספק של 100 כ"ס ומחירה היה 96 אלף שקלים לגרסת הבסיס.

צילום: מנהל
בסקרי שביעות הרצון היא מככבת בצד הלא מחמיא. ובירידת ערך?

חישוב מחירן הריאלי של המכוניות היום נעשה על ידי חיפוש מכוניות מהשנתון והגרסה המתאימה באתר "יד 2", ניפוי המכוניות בעלות הנתונים החריגים וחישוב ממוצע המחיר הנדרש על המכוניות. עכשיו נשאר לחשב את ירידת הערך.

מהבדיקה שלנו עולה כי מחיר ממוצע לטויוטה יאריס אוטומטית מבציר 2012 עומד על 80.2 אלף שקלים. ירידת ערך של 20.4%. הפונטו, לעומתה, מציגה צניחה חופשית במחיר, עם ממוצע של 58.4 אלף שקלים. ירידת ערך יותר מכפולה(!) של 41.8%, שמשמעותה אובדן ערך של כ-6000 שקלים יותר כל שנה בשלוש השנים הראשונות. מאזדה 2 הניבה מחיר ממוצע של 73.4 אלף שקלים, וכאשר משקללים את מחיר הקניה הגבוה כחדשה ביחס למתחרות, אנו מקבלים ירידת ערך של 31%, שמציבה כמעט בדיוק באמצע הפער שבין שתי האחרות. ומה עם יונדאי i20? ירידת ערך כמעט זהה למאזדה (30.5%), עם מחיר ממוצע של 67.7 אלף שקלים.

לייעוץ חינם עם מומחי אוטו על כל הדגמים חייג ל-3262* או לחץ כאן

צילום: מנהל
יונדאי i20. השוק מוצף בכלים משומשים מליסינג. האם זה משפיע על ירידת הערך?

על פניו, תוצאות מאלפות, המוכיחות כי יש קשר ישיר וחד-משמעי בין ה"אמינות הנתפשת" של מותג לבין שמירת הערך של מכוניותיו. אולם כדאי לזכור כי תמחור הפיאט, כחדשה, היה גבוה ביחס לתמורה, ובדרך כלל נמכרה המכונית בהנחות נאות – בניגוד לטויוטה בה היקף ועומק המבצעים היה קטן בהרבה, וגם זה משפיע על שמירת הערך. מאזדה 2 ויונדאי i20 נמכרו במספרים גבוהים לציי הרכב, ולכן השוק מוצף היום בכלים משומשים מליסינג, במחיר נמוך יחסית, שמושכים גם את מחירי המכוניות הפרטיות כלפי מטה.
ועדיין, השורה התחתונה היא ששוק המשומשות אוהב מכוניות בעלות תדמית אמינה – במיוחד כאלו שלא קיימות במספרים גדולים בציי הרכב – ואלו שומרות על ערכן בצורה טובה יותר, משמעותית.