קטגוריה: רכבי פנאי קטנים

גרסה: 1.4 ל', 140 כ"ס, ידנית

מתחרות בולטות: ניסאן ג'וק, פיג'ו 2008, רנו קפצ'ור, שברולט טראקס

מחיר הגרסה הנבחנת: עדיין לא נקבע
פיאט הציגה את 500X כאב טיפוס כבר לפני שנתיים, אך זה התעכב בדרכו אל הכביש. רכב הפנאי החדש הוא הדגם החשוב ביותר עבור פיאט, מנוף צמיחה בו תלויות תקוות רבות לגבי עתידה הכלכלי של החברה. הדגם החדש הוא גם הפרויקט המשותף הראשון בין החטיבה האירופאית והאמריקאית של פיאט-קרייזלר – ועל בסיס זהה הוצג לפני מספר חודשים גם ג'יפ רנגייד.
צילום: ניצן אביבי, יצרן
חולק את הפלטפורמה עם ג'יפ רנגייד

עיצוב ונראות
ה-500X מרחיב את משפחת ה-500, שהפכה לעמוד השדרה האירופאי של חברה, והעיצוב מוודא שהקשר המשפחתי יהיה ברור לחלוטין. עיצוב החרטום, עם הפנסים העגולים וה"שפם" הבוהק, לא משאיר מקום לספק. גם הפרופיל, עם זנב משופע, מנסה לחקות את האחות הקטנה והמצליחה, אם כי מעט פחות באדיקות. התוצאה הכללית נאה בהחלט, גם אם לא יעילה כמו עיצוב ה-500 הרגילה בהפעלת בלוטות ה"חמוד!".

ולמרות שם הדגם והקשר העיצובי, 500X, ממש כמו שותפתה לרצפה 500L, אינה מבוססת על המיני 500 אלא על הסופרמיני פונטו.

ניתן לבחור בין שני עיצובים נבדלים, אחד "עירוני" והשני "שטחי", הנבדלים בעיקר בעיצוב הפגושים; גרסת ה"שטח" מקבלת פגוש קדמי עם "מגן גחון" (עשוי פלסטיק, כמובן). פיאט מציעה גם שפע אפשרויות התאמה אישית, וניתן לבחור בין מספר עיצובי חישוקים, פסים לאורך המרכב, מראות בצבעים שונים (כולל כרום) וכן הלאה.
צילום: ניצן אביבי, יצרן
ניתן לבחור בין שני עיצובים נבדלים, אחד "עירוני" והשני "שטחי"
פנים הרכב
פנים הרכב מפגין גם הוא את ה-DNA המשפחתי עם משטח בצבע המרכב לרוחב הדשבורד, ושפע כיתובי 500 (בלי ה-X, למרבה הפלא). איכות החומרים טובה למדי, במיוחד ביחס לרמה הלא מרשימה המקובלת בקטגוריה, והתוצאה היא תא נוסעים שבהחלט נעים לשהות בו ובעל מראה צעיר ומושך. רמת האבזור ברכבי ההשקה מרשימה למדי, וכוללת מערכת למניעת סטייה מנתיב, בקרת שיוט אקטיבית, מערכת לניטור מכוניות בשטח המת ומערכת שמע בשיתוף beats.

לוח המחוונים כולל שני מחוונים עגולים גדולים ובינם מסך עם גרפיקה מושקעת (אך לא תמיד יעילה; למשל: עיצוב ה"תלת-ממד" של תצוגת המהירות). מחשב הדרך עשיר מאוד במידע, אך תפעולו מסורבל ודורש לימוד, ושפע הכפתורים על ההגה – שמתפרשים גם על גב ההגה – לא מקל על המשימה.

המושב הקדמי מעט קצר אך בכל זאת נוח והוא מרווח למדי. יחד עם הגה הניתן לכיוון גם לעומק, ובטווח נדיב, קל למצוא תנוחת נהיגה נוחה. מאחור המרחב ממוצע ביחס לקטגוריה – מרווח הברכיים סביר (ברכי נוסע גבוה כבר ילטפו את גב המושב שלפניו) ומרווח הראש יתאים יותר לאנשים בגובה של עד 175 ס"מ. לשלושה יהיה צפוף מאחור, גם בגלל שיפוע הגג בצדי המרכב. תא המטען מציע נפח ממוצע והוא בעל מבנה יעיל.
צילום: ניצן אביבי, יצרן
לוח המחוונים כולל שני מחוונים עגולים גדולים ובינם מסך עם גרפיקה מושקעת

נוחות נסיעה
להשקה הגיעו מכוניות עם שתי מידות גלגל, "17 ו-"18, ושתיהן הפגינו נוקשות בסיסית, שמתקשה להתמודד עם שיבושים קטנים או חדים, הן במהירות נמוכה והן במהירות בין-עירונית. מצד שני, המתלים עובדים בשקט, מבלי להתרסק, ומתמודדים ביעילות עם גלים במהירות גבוהה.

בידוד הרעשים מוצלח, ולא רק ביחס למתחרים הרועשים יחסית. המנוע שקט עד לסל"ד גבוה – אליו אין בכל מקרה טעם להגיע – ורעשי הכביש והרוח נשמרים ברמה נמוכה גם במהירות אוטוסטראדה.

התנהגות ובטיחות
ה-500X לא נבחנה עדיין במבחני ריסוק. ראוי לציון המערך המרשים של אמצעי בטיחות מתקדמים המוצעים ברכב, ובמהלך ההשקה הפגינו מערכות הניטור בשטח מת ומניעת סטייה מנתיב פעולה יעילה.

ההגה משנה משקל בהתאם למצב הנהיגה שנבחר – קל במצב הרגיל, כבד במצב הספורטיבי; להגה יש מצב נוסף: שלג/קרח בגרסת הכביש, ושטח בגרסה כפולת ההנעה. אבל בשני המקרים הוא סובל ממעין אלסטיות סביב המרכז, ומיד אחר כך מגיעה תגובה חדה של החרטום, עניין שמקשה מעט גם בשיוט מהיר וגם בכביש מפותל. בפניות יכולה להתערב גם מערכת הסטייה מנתיב, שמנסה להפנות את ההגה אם התקרבת מדי לדעתה לשולי הנתיב – עניין שצריך להתרגל אליו.
צילום: ניצן אביבי, יצרן
מנוע 1.4 ליטר, מוגדש, עם הספק של 140 כ"ס
עיקר ההשקה התבצע בגרסאות ההנעה הקדמית (ההנעה הכפולה הגיעה עם מנוע דיזל ותיבה אוטומטית שלא רלבנטיים עבורנו), ואליה מתייחס החלק הדינאמי. התגובה הראשונית להפניית ההגה חדה, כאמור, ומגובה באחיזה גבוהה והתנהגות ניטרלית לכדי התנהגות בטוחה וזריזה בכביש מפותל. אבל התנוחה הגבוהה וההגה פוגמים בפוטנציאל, ולא מדובר ב"מכונת נהיגה". ה-500X אוספת נקודות בתחום הבלמים, עם עוצמה וחדות טובים, ועמידות מרשימה. גם אחרי קטע נמרץ, שגרם לבלמים להסריח כדבעי, הם שמרו על יכולת הבלימה והנשיכה הראשונית.

מנוע וביצועים
המנוע העיקרי בארץ יהיה כנראה 1.4 ל', טורבו, 140 כ"ס. המנוע מציע דחף נאה כבר מסל"ד נמוך, אך הוא לא אוהב סל"ד גבוה, והתחושה היא שמאזור 5000 סל"ד ומעלה מתווסף בעיקר רעש ופחות הספק. בהשקה, בשידוך לתיבה ידנית (בארץ הגרסה העיקרית תהיה זו שתצויד בתיבה הדו-מצמדית המוכרת מאלפא), התקבלו ביצועים זריזים למדי גם מבלי לסחוט את המנוע, והתנהלות בקצב התנועה הייתה עניין נינוח למדי.

גרסה נוספת שכנראה תגיע ארצה, אך לא נכחה בהשקה, היא גרסת 1.6 ל' אטמוספרית, 110 כ"ס, עם תיבה ידנית.

סיכום ותמורה
ה-500X מסמנת V בסעיפי העיצוב, המרווח, איכות הפנים, בידוד הרעשים והביצועים, ורק סעיף הנוחות לוקה בחסר. ועדיין – במחיר הנכון וברמת האבזור הנכונה, מדובר במתחרה חזקה מאוד על לב קהל היעד. בעניין זה אמרה מנהלת המכירות של פיאט, לי רום, שנכחה בהשקה, כי היבואן מכוון למרכז הקטגוריה – 130-135 אלף שקלים. עכשיו רק נשאר לחכות למאי – מועד ההשקה המקומית – כדי לגלות את המפרט והמחירים המקומיים.

ציון (1-5) 4
צילום: ניצן אביבי, יצרן